Prognozowanie w zarządzaniu sprzedażą i finansami przedsiębiorstwa
Prognozowanie, polegające na
przewidywaniu przyszłych trendów dotyczących sytuacji przedsiębiorstwa i jego
otoczenia, jest dziś niezbędnym elementem budowy strategii firm.
W książce przedstawiono
szczegółowo metody, które zdaniem autorów mogą znaleźć najszersze zastosowanie w
dzisiejszej praktyce gospodarczej, dostarczając niezbędnych informacji na potrzeby
decyzji w dziedzinie zarządzania sprzedażą i finansami.
Kompleksowy przegląd podstawowych zagadnień związanych z prognozowaniem obejmuje
między innymi:
- prognozowanie na podstawie prawidłowości retrospektywnych występujących w
sprzedaży oraz pomiędzy sprzedażą a innymi zjawiskami - modele formalne I rodzaju,
- prognozowanie na podstawie prawidłowości prospektywnych - modele formalne II
rodzaju oraz modele nieformalne,
- prognozowanie w zarządzaniu finansami,
- prognozowanie i symulacje finansowe w obszarze budżetowania kapitałowego,
- prognozowanie w zarządzaniu aktywami obrotowymi,
- prognozowanie w zarządzaniu kondycją finansową przedsiębiorstwa.
Publikacja dostarcza gotowych, sprawdzonych rozwiązań, w większości z
wykorzystaniem najnowszej wersji programu STATISTICA, szczegółowo opisanych i
uzupełnionych przykładami ich zastosowania.
Zawarty w niej materiał będzie więc zarówno bogatym źródłem wiedzy dla
studentów kierunków ekonomicznych, jak i cenną pomocą dla menedżerów tworzących
prognozy i posługujących się nimi w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Spis treści:
O autorach
str. 9
Wstęp
str. 11
Część I. Wprowadzenie
str. 13
1. Prognozowanie w przedsiębiorstwie
str. 15
1.1. Potrzeba prognozowania w przedsiębiorstwie
str. 15
1.2. Główne pojęcia i podstawy prognozowania
str. 20
1.3. Proces budowy prognoz
str. 22
2. Retrospektywne dane prognostyczne
str. 37
2.1. Pojęcie i postacie danych
str. 37
2.2. Pojęcie i zadania statystycznej obróbki i eksploracyjnej analizy danych
str. 38
2.3. Jednowymiarowe szeregi czasowe
str. 41
2.3.1. Statystyczna obróbka danych
str. 41
2.3.2. Eksploracyjna analiza danych
str. 50
2.4. Wielowymiarowe szeregi czasowe
str. 58
2.4.1. Statystyczna obróbka danych
str. 58
2.4.2. Eksploracyjna analiza danych
str. 66
Część II. Prognozowanie w zarządzaniu sprzedażą
str. 75
3. Prognozowanie na podstawie prawidłowości retrospektywnych w sprzedaży - modele
formalne I rodzaju 77
3.1. Modele szeregów czasowych
str. 80
3.2. Modele szeregów czasowych ze stałym poziomem sprzedaży
str. 82
3.2.1. Modele naiwne
str. 82
3.2.2. Modele średniej ruchomej
str. 83
3.2.3. Prosty model wygładzania wykładniczego
str. 85
3.3. Modele szeregów czasowych z trendem w sprzedaży
str. 89
3.3.1. Modele analityczne
str. 89
3.3.2. Modele wygładzania wykładniczego dla szeregów czasowych z trendem
str. 100
3.4. Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi w sprzedaży
str. 104
3.4.1. Metoda wskaźników
str. 105
3.4.2. Analiza harmoniczna
str. 109
3.4.3. Modele wygładzania wykładniczego dla szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi
str. 111
3.5. Modele ARMA i ARIMA
str. 117
4. Prognozowanie na podstawie prawidłowości retrospektywnych występujących
pomiędzy sprzedażą a innymi zjawiskami - modele formalne I rodzaju
str. 138
4.1. Modele ekonometryczne
str. 138
4.1.1. Budowa modelu
str. 139
4.1.2. Wybór zmiennych objaśniających modelu
str. 140
4.1.3. Wybór postaci analitycznej modelu
str. 143
4.1.4. Estymacja i weryfikacja modelu
str. 147
4.1.5. Konstruowanie prognozy
str. 156
4.1.6. Określanie i ocena strategii przedsiębiorstwa
str. 163
4.1.7. Ekonometryczne modele wahań sezonowych
str. 163
4.1.8. Regresja ważona
str. 165
4.1.9. Regresja logitowa i probitowa
str. 166
4.1.10. Regresja krokowa
str. 168
4.2. Drzewa regresyjne
str. 172
4.3. Modele analogowe
str. 177
4.4. Modele ze zmiennymi wiodącymi
str. 182
4.5. Testy rynkowe
str. 186
5. Prognozowanie na podstawie prawidłowości prospektywnych - modele formalne II
rodzaju
str. 189
5.1. Modele oparte na założeniu o trendzie w sprzedaży
str. 189
5.2. Modele oparte na założeniu o powiązaniu sprzedaży z wpływającymi na nią
czynnikami
str. 192
5.3. Modele oparte na założeniu o subiektywnym rozkładzie prawdopodobieństwa zmiennej
prognozowanej
str. 197
6. Prognozowanie na podstawie prawidłowości prospektywnych - modele nieformalne
str. 205
6.1. Prognozowanie na podstawie opinii osób bezpośrednio zajmujących się sprzedażą
str. 205
6.2. Prognozowanie na podstawie opinii kierownictwa przedsiębiorstwa
str. 207
6.3. Prognozowanie na podstawie opinii ekspertów spoza przedsiębiorstwa
str. 207
6.4. Prognozowanie na podstawie badań intencji nabywców
str. 209
7. Korygowanie, kombinacja i budowa ostatecznych prognoz sprzedaży
str. 211
7.1. Korygowanie prognoz
str. 211
7.2. Kombinacja prognoz
str. 212
7.3. Budowa ostatecznej prognozy sprzedaży
str. 214
Część III. Prognozowanie w zarządzaniu finansami
str. 219
8. Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
str. 221
Pojęcia wstępne
str. 221
Źródła danych
str. 222
8.3. Metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
str. 226
8.3.1. Wstępna analiza sprawozdań finansowych
str. 226
8.3.2. Analiza wskaźnikowa sprawozdań finansowych
str. 236
8.3.3. Inne metody oceny sytuacji finansowej
str. 243
9. Prognozowanie i symulacje finansowe w przedsiębiorstwie
str. 245
9.1. Planowanie a prognozowanie finansowe
str. 245
9.2. Podstawowe pojęcia prognozowania finansowego
str. 249
9.3. Proces budowy prognoz finansowych w przedsiębiorstwie
str. 253
10. Prognozowanie i symulacje w obszarze budżetowania kapitałowego
str. 258
10.1. Prognozowanie przepływów pieniężnych z inwestycji
str. 258
10.2. Konstrukcja sprawozdań finansowych pro forma
str. 265
11. Prognozowanie w zarządzaniu aktywami obrotowymi przedsiębiorstwa
str. 275
11.1. Prognozowanie zapasów
str. 275
11.2. Prognozowanie należności
str. 278
11.3. Prognozowanie zobowiązań
str. 281
11.4. Prognozowanie wpływów i wydatków gotówkowych. Budżet gotówki
str. 284
12. Prognozowanie w zarządzaniu kondycją finansową przedsiębiorstwa
str. 294
12.1. Metody prognozowania kondycji finansowej
str. 294
12.2. Systemy wczesnego ostrzegania (SWO)
str. 295
12.3. System wczesnego ostrzegania oparty na monitorowaniu szeregu czasowego wskaźnika
finansowego
str. 298
12.4. Prognozowanie bankructwa przedsiębiorstw
str. 306
12.4.1. Istota prognozowania bankructwa
str. 306
12.4.2. Etapy budowy modeli prognozowania bankructwa
str. 308
12.4.3. Dobór zmiennych do modelu prognostycznego
str. 314
12.4.4. Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do prognozowania bankructwa
przedsiębiorstw
str. 333
Tablice statystyczne
str. 349
Bibliografia
str. 367
Indeks
str. 375
380 stron, B5, oprawa miękka