ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

UTRATA BOGA FILOZOFIA WOLI FRYDERYKA NIETZSCHEGO


SONIEWICKA M.

wydawnictwo: COPERNICUS CENTER , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 69.89 Twoja cena  66,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Utrata Boga

Filozofia woli Fryderyka Nietzschego


Wobec filozofii Fryderyka Nietzschego trudno przejść obojętnym – fascynuje i jednocześnie odpycha. Minęło ponad sto lat od śmierci tego niemieckiego myśliciela, a mimo olbrzymiej ilości poświęconych mu książek, jego filozofia nie przestaje inspirować do nowych interpretacji.

Książka ta jest próbą zrozumienia „tragicznej wiedzy radosnej”, która sprawiała autorowi Tako rzecze Zaratustra tak wiele zarazem bólu jak i rozkoszy. Sednem tej filozofii jest zmierzenie się z problemem sensu istnienia w świecie, który utracił wiarę w Boga, będącego gwarantem moralno-metafizycznej struktury świata. Nietzsche stawia pytanie o rozumienie człowieka i jego miejsca w świecie, gdy zrezygnujemy nie tylko z odniesienia do Boga, ale także z pozostawionego po Bogu dziedzictwa metafizycznego, głęboko zakorzenionego w naszym myśleniu. Jego propozycja sprowadza się do uznania stwórczego charakteru woli człowieka – woli mocy, która ma przezwyciężać nawet czas.


Marta Soniewicka - dr nauk prawnych i dr filozofii, adiunkt w Katedrze Filozofii Prawa i Etyki Prawniczej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Laureatka licznych nagród i stypendiów naukowych, w tym m.in. stypendium Fulbrighta, Nagrody Naukowej „Polityki”, stypendium Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stypendium Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Zajmuje się filozofią polityczną, filozofią prawa, etyką. Autorka licznych artykułów i kilku książek, m.in. Granice sprawiedliwości, sprawiedliwość ponad granicami (2010).


Wykaz stosowanych skrótów
Podziękowania
Wprowadzenie

Część I Ontologiczno-epistemologiczne założenia filozofii Nietzschego

Rozdział 1
Znaczenie „śmierci Boga” – problemy metafizyczne
I. Nie-wiarygodna wiara
II. Moralno-metafizyczna struktura świata
1. Zanik poczucia transcendencji
2. Zniesienie dualizmu świata pozornego i świata prawdziwego
3. „Nowa filozofia”: poza idealizmem i pozytywizmem

Rozdział 2
„Widnokrąg starty gąbką”: normatywny charakter poznania
I. Krytyka woli prawdy
1. Poznanie jako przygoda ducha
2. Odrzucenie prawdy metafizycznej: wola pozoru zamiast woli prawdy
2.1. Prawda jako użyteczna iluzja
2.2. Prawda jako metafora

II. Perspektywizm
1. Język
2. Interpretacja: prawdo-dawstwo i sprawiedliwość
2.1. Interpretacja filologiczna
2.2. Interpretacja genealogiczna

Rozdział 3
Metoda genealogiczna i jej filozoficzne zastosowania
I. Realizm psychologiczny
II. Pochodzenie moralności: resentyment
1. Uczucie resentymentu
2. Odwrócenie wartości
3. Resentyment a chrześcijaństwo
4. Resentyment jako źródło współczesnego kryzysu ducha
III. Pochodzenie praw: stopnie mocy
1. Prawo w sensie metafizycznym: sprawiedliwość jako
porządek przedustawny
2. Sprawiedliwość jako wzajemna korzyść
2.1. Sprawiedliwość wyrównawcza
2.2. Prawo zwyczajowe i prawo stanowione: rola przyzwyczajenia i przymusu
3. „Genialność sprawiedliwości”: samounicestwienie sprawiedliwości w miłości

Część II Nietzscheańska Antropodycea

Rozdział 4
Przemiany ducha: normatywny charakter woli mocy
I. Etyka obowiązku: „Powinieneś”
1. Powinność, zobowiązanie, obowiązek
2. Wina, odpowiedzialność
3. Krytyka etyki obowiązku
II. Wola: „Chcę”
1. Wolna wola
2. Słaba wola i silna wola
3. Wola mocy
4. Koncepcja działania i podmiotu
4.1. Wola (chcenie) a akt woli (działanie)
4.2. Konstrukcja podmiotu
III. Całkowita niewinność stawania się: „Jestem”

Rozdział 5
Twórcza wola jako wyraz samo-przezwyciężającego się życia
I. Konieczność stawania się sobą
1. Chcieć siebie
2. Tworzyć siebie i swoje prawo
3. Pragnąć darować siebie: cnota darząca
II. Przezwyciężanie człowieka
1. Transcendowanie bez transcendencji
2. Nadczłowiek

Rozdział 6
Wola powtórzenia – amor fati
I. Interpretacja kosmologiczna idei wiecznego powrotu
II. Interpretacja etyczno-egzystencjalna idei wiecznego powrotu
III. Interpretacja metafizyczna idei wiecznego powrotu
1. Świadomość niehistoryczna, historyczna i ponadhistoryczna
2. Mit wiecznego powrotu i dionizyjska formuła istnienia: amor fati
3. Podmiotowość i doświadczenie czasu
4. Zagadka Zaratustry
IV. Interpretacja mistyczna idei wiecznego powrotu

Zakończenie. Filozoficzny donżuanizm
Bibliografia
Indeks nazwisk


390 stron, Format: 16.3x24.0, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022