Świadomy kapitalizm to się opłaca
z przedmową Billa George'a
Jak zbudować organizację, która będzie przynosiła korzyści
dla swoich klientów, pracowników, inwestorów, społeczności, dostawców oraz
środowiska naturalnego?
Niektórzy uważają, że koncepcja świadomego kapitalizmu jest idealistyczna i
niepraktyczna. W ich oczach świat biznesu jest polem twardej, brutalnej walki. W tym
świecie dobrzy i mili ludzie zawsze kończą jako ostatni. (…) W rzeczywistości jednak
prowadzenie biznesu w sposób zgodny z założeniami świadomego kapitalizmu nie tylko
jest źródłem dobrostanu i szczęścia dla wszystkich interesariuszy, ale także stanowi
sekret uzyskania trwałych sukcesów. Tradycyjne przedsiębiorstwa zmuszone do konkurencji
ze świadomymi firmami wkrótce odkrywają ich siłę, mądrość i odporność.
(…) Świadomy kapitalizm sprawdza się w firmach wszystkich typów i rodzajów, gdyż
zapewnia poziom efektywnej wydajności, której tradycyjne przedsiębiorstwa nie są w
stanie dorównać. Świadome firmy cieszą się wyższą sprzedażą w stosunku do
wartości swoich środków trwałych, mają wysoce wydajnych i skutecznych pracowników,
wydają pieniądze tam, gdzie przynosi to znaczącą korzyść dla klientów, i nie marnują
swoich zasobów na rzeczy, które nie dodają wartości. Działają świadomie, dzięki
czemu mają wszystko pod kontrolą.
[fragment]
W tym wspaniałym antidotum na mnogość ostatnio wydanych
książek na temat kapitalizmu w kryzysie Mackey i Sisodia roztaczają przekonującą i
inspirującą wizję nowej formy kapitalizmu opartego na wartościach i wyższym celu.
Obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy potrzebują jeszcze argumentów za tym, iż
stare sposoby prowadzenia biznesu są już nieaktualne.
Paul Polman, dyrektor generalny Unilevera
Podróż Johna Mackeya do przebudzenia jest inspiracją nie
tylko dla przedsiębiorców, ale również dla każdego, kto wierzy w nową definicję
sukcesu dla kapitalizmu – taką, która obejmuje zarówno pozytywny wpływ tego systemu
na społeczeństwo, jak i tradycyjne miary biznesowe.
Biz Stone, współzałożyciel i dyrektor kreatywny Twittera
Od dawna wierzę, że firmy mają obowiązek łączenia
dążenia do jak najwyższych zysków ze świadomością społeczną, jednak niewielu jest
liderów, którzy instynktownie rozumieją, jak to zrobić. W Świadomym kapitalizmie John
Mackey i Raj Sisodia przedstawiają realistyczny model, dzięki któremu przedsiębiorstwa
będą mogły lepiej służyć różnym interesariuszom. Z całego serca polecam
wysłuchanie tego, co mają do powiedzenia.
Howard Schultz, prezes i dyrektor generalny Starbucksa
John Mackey, współzałożyciel i jeden z dyrektorów generalnych
Whole Foods Market, doprowadził tę sieć sklepów z naturalną i organiczną
żywnością do miejsca, w którym znajduje się ona obecnie – rozwinął ją do wartego
11 miliardów dolarów przedsiębiorstwa, które należy do 300 największych firm Ameryki
według magazynu „Fortune”. Sieć, z ponad 340 sklepami i 70 tysiącami pracowników w
Ameryce Północnej i Wielkiej Brytanii, od piętnastu lat stale utrzymuje się na liście
Stu najlepszych miejsc pracy magazynu „Fortune”.
Jako zagorzały zwolennik gospodarki wolnorynkowej Mackey współzałożył ruch
świadomego kapitalizmu (consciouscapitalism.org). Za cel stawia sobie obronę i zmianę
obrazu kapitalizmu, a także zachęcenie do nowego sposobu prowadzenia interesów –
sposobu zakorzenionego w świadomości etycznej.
Raj Sisodia, współzałożyciel ruchu świadomego kapitalizmu, jest profesorem marektingu
na Uniwersytecie Bentley oraz współzałożycielem Conscious Capitalism Institute. Tytuł
MBA uzyskał w Bajaj Institute of Management Studies w Bombaju, a doktorat z zakresu
marketingu na Uniwersytecie Columbia. W 2003 roku był cytowany jako jeden z 50 „wiodących
teoretyków marketingu”, a brytyjski Chartered Institute of Marketing włączył go do
galerii „guru marketingu”. Good Business International nazwało go jednym z „Dziesięciu
wybitnych pionierów 2010 roku”, a Trust Across America uhonorowało go tytułem jednego
ze „Stu Liderów Godnego Zaufania Zachowania Firm” w 2010 oraz 2011 roku.
Przedmowa. Przywrócić bieg kapitalizmu na właściwe tory
Wstęp. Przebudzenia
ROZDZIAŁ 1. Kapitalizm: wspaniały, niezrozumiany, szkalowany
ROZDZIAŁ 2. Świadomy kapitalizm i heroiczny duch biznesu
CZĘŚĆ PIERWSZA PIERWSZE ZAŁOŻENIE: WYŻSZY CEL
ROZDZIAŁ 3. Cel: poszukiwanie sensu istnienia firmy
ROZDZIAŁ 4. Odkrywanie i rozwijanie celu
CZĘŚĆ DRUGA DRUGIE ZAŁOŻENIE: INTEGRACJA INTERESARIUSZY
ROZDZIAŁ 5. Lojalni, ufni klienci
ROZDZIAŁ 6. Pełni pasji i inspiracji członkowie zespołu
ROZDZIAŁ 7. Cierpliwi, kierujący się wyższym celem inwestorzy
ROZDZIAŁ 8. Współpracujący, innowacyjni dostawcy
ROZDZIAŁ 9. Świetnie prosperujące, przyjazne społeczności
ROZDZIAŁ 10. Zdrowe, tętniące życiem środowisko naturalne
ROZDZIAŁ 11. Zewnętrzny kręg interesariuszy
ROZDZIAŁ 12. Współzależność interesariuszy
CZĘŚĆ TRZECIA TRZECIE ZAŁOŻENIE: ŚWIADOME PRZYWÓDZTWO
ROZDZIAŁ 13. Cechy świadomych liderów
ROZDZIAŁ 14. Jak się stać świadomym liderem
CZĘŚĆ CZWARTA CZWARTE ZAŁOŻENIE: ŚWIADOMA KULTURA I ŚWIADOME
ZARZĄDZANIE
ROZDZIAŁ 15. Świadoma kultura
ROZDZIAŁ 16. Świadome zarządzanie
ROZDZIAŁ 17. Jak się stać świadomym przedsiębiorstwem
ROZDZIAŁ 18. Siła i piękno świadomego kapitalizmu
Dodatek A. Argument biznesowy przemawiający za świadomym kapitalizmem
Dodatek B. Świadomy kapitalizm i powiązane idee
Dodatek C. Nieporozumienia wokół idei świadomego kapitalizmu
Podziękowania
O autorach
396 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka