Kinowe uniwersum superbohaterów
Rok 2000 wyznaczył symboliczny początek współczesnego nurtu filmu komiksowego. Od
chwili premiery filmu X-Men Bryana Singera, na podstawie komiksów amerykańskiego
wydawnictwa Marvel, popularność oraz ilość kinowych przygód superherosów
systematycznie rośnie, a wraz z nią także zainteresowanie stale poszerzającej się
grupy fanów.
Co jest przyczyną ogromnego sukcesu filmowych produkcji, które jeszcze pod koniec XX
wieku uchodziły za synonim złego smaku?
Co sprawia, że rzesze kinowych widzów z niecierpliwością przeczekują napisy
końcowe, aby móc zobaczyć zapowiedzi kolejnych przygód swoich ulubieńców?
Dlaczego Kinowe Uniwersum Marvela stało się wielkim fenomenem kulturowym?
I w jaki sposób hollywoodzkim twórcom udaje się odtworzyć bogatą sieć
personalno-fabularnych zależności, które cechują komiksowe epopeje z udziałem
superbohaterów?
Niniejsza książka stanowi odpowiedź na powyższe pytania, będąc jednocześnie
pierwszym w Polsce naukowym, całościowym opisem współczesnego filmu komiksowego, a
zarazem pionierską propozycją narzędzi badawczych dla analizy fikcyjnych uniwersów.
Jest to autorska, linearna opowieść dotycząca źródeł i charakterystyki
superbohaterskich opowieści, które najwyraźniej zdominowały popularne media na długie
lata.
Z recenzji:
„Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego
filmu komiksowego Tomasza Żaglewskiego to książka znakomita i zawierająca – bardzo
potrzebną – propozycję uporządkowania terminów, kategorii i pojęć genologicznych
służących do opisu utworów komiksowych i powstających na ich podstawie dzieł
filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem seryjnych filmów i komiksowych serii opowiadających
o bohaterach obdarzonych nadnaturalnymi możliwościami, mających jednak o wiele szersze
zastosowanie. Jest ona oparta na dobrze dobranej literaturze przedmiotu (głównie obcojęzycznej,
gdyż nasze rodzime badania opisywanego zjawiska są albo już dość stare, albo
szczątkowe), omówionej kompetentnie i z odpowiednią dozą krytycyzmu.
Pod względem metodologicznym jest Kinowe uniwersum superbohaterów propozycją
posłużenia się tzw. nową historią filmu, która polega na równoległym badaniu tekstów
filmowych i kontekstów, w jakich one się pojawiały (w tym wypadku: całego systemu
produkcyjnego Hollywood, relacji pomiędzy publikacjami komiksowymi i utworami ekranowymi,
reakcji fanów na adaptacje ich ulubionych dzieł, kulisy produkcji i analizę recepcji).
Propozycja takiego spojrzenia na opisywane zjawisko jest świeża, intelektualnie nośna i
jak najbardziej potrzebna”.
Prof. dr hab. Jerzy Szyłak
Uniwersytet Gdański
Książka jest oryginalną propozycją spojrzenia na procesy zachodzące współcześnie
w obszarze filmowej popkultury. Zawiera kompetentnie sporządzone opisy mechanizmów miłośników
kina popularnego. Publikacja jest przeznaczona dla czytelników komiksów i odbiorców
kina superbohaterskiego, jak również dla studentów oraz wykładowców filmoznawstwa i
kulturoznawstwa oraz pokrewnych kierunków. Zainteresują się nią także osoby
śledzące historię i funkcjonowanie amerykańskiego przemysłu filmowego.
352 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka