Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach kryzysu gospodarczego
Wśród głównych przesłanek, które skłoniły autora do podjęcia
badań dotyczących innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w czasie kryzysu
gospodarczego, były wyniki płynące z badań empirycznych przeprowadzonych wśród
tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki w latach 2009–2011, w ramach projektu
naukowego, finansowanego przez MNiSzW „Niematerialne wartości źrodłem ukrytej
przewagi konkurencyjnej tajemniczych mistrzow polskiej gospodarki”(Zastempowski, Popławski
& Grego-Planer, 2011). Wskazały one jednoznacznie, iż do kluczowych składników
budujących konkurencyjność tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki (w grupie których
30% należało do małych i średnich przedsiębiorstw) zaliczyć należy głównie zasoby
o charakterze niematerialnym. To wiedza, doświadczenie, zdolności i umiejętności
pracowników (zarówno menedżerów, jak i pracowników niższych szczebli) zdecydowanie
najsilniej determinowały konkurencyjność. Analiza i ocena uzyskanych w postępowaniu
badawczym wyników spowodowała postawienie szeregu nowych pytań. Czy podobne prawidłowości
pojawiają się w obszarze innowacyjności? Jak w tym zakresie zachowują się małe i średnie
przedsiębiorstwa? Czy również w innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw
zasoby niematerialne będą odgrywały kluczową rolę? Czy można badać innowacyjność
przedsiębiorstw, odwołując się do osiągnięć zasobowej teorii organizacji? Czy można
mówić o dynamicznym potencjale innowacyjnym? Jak skutecznie budować modele działalności
innowacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw i kreować ich przestrzeń innowacji? To
jedynie pewien wycinek pytań, które przyczyniły się do podjęcia, opisanych w
niniejszej pracy, badań.
Fragment wstępu
WSTĘP 5
ROZDZIAŁ 1
MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWO 13
1.1. Pojęcie małego i średniego przedsiębiorstwa 13
1.2. Charakterystyka małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 26
ROZDZIAŁ 2
INNOWACYJNOŚĆ – RAMY TEORETYCZNE 42
2.1. Innowacja – pojęcie i typologia 42
2.2. Wybrane teorie innowacji 54
2.3. Działalność innowacyjna 59
2.4. Modele procesu innowacyjnego 65
ROZDZIAŁ 3
UWARUNKOWANIA INNOWACYJNOŚCI 74
3.1. Uwarunkowania zewnętrzne 74
3.1.1. Wybrane modele otoczenia innowacyjnego 83
3.1.2. Wpływ kryzysu finansowego 86
3.2. Uwarunkowania wewnętrzne 90
ROZDZIAŁ 4
AKTYWNOŚĆ INNOWACYJNA POLSKICH MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW 98
4.1. Organizacja i metodyka badań empirycznych 98
4.2. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw 100
4.3. Diagnoza aktywności innowacyjnej 105
4.3.1. Aktywność innowacyjna w oparciu o metodykę OSLO 105
4.2.2. Aktywność innowacyjna w oparciu o koncepcję przestrzeni innowacyjnej 118
ROZDZIAŁ 5
UWARUNKOWANIA DZIAŁALNOSCI INNOWACYJNEJ POLSKICH MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
121
5.1. Ocena charakteru i siły wpływu uwarunkowań zewnętrznych 121
5.2. Ocena charakteru i siły wpływu uwarunkowań wewnętrznych 131
5.2.1. Ważność uwarunkowań wewnętrznych 131
5.2.2. Zmienność uwarunkowań wewnętrznych 141
ROZDZIAŁ 6
DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNA POLSKICH MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
148
6.1. Rodzaje działalności innowacyjnej 148
6.2. Modele działalności innowacyjnej 153
6.3. Źródła finansowania działalności innowacyjnej 155
6.4. Źródła informacji dla działalności innowacyjnej 157
6.5. Współpraca w działalności innowacyjnej 160
6.6. Działania w warunkach kryzysu gospodarczego 164
ROZDZIAŁ 7
OGÓLNY MODEL DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ POLSKICH MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
W WARUNKACH KRYZYSU GOSPODARCZEGO 167
7.1. Identyfikacja kluczowych uwarunkowań 167
7.2. Model deskryptywny i postulatywny 182
ZAKOŃCZENIE 191
BIBLIOGRAFIA 195
SPIS RYSUNKÓW, TABEL, WYKRESÓW 202
206 stron, Format: 15.8x22.3, oprawa miękka