|
EDUKACJA OBYWATELSKA KRYTYCZNA ANALIZA DYSKURSU PODRĘCZNIKÓW SZKOLNYCH
KOPIŃSKA V. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 57.59 Twoja cena 54,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Edukacja obywatelska
Krytyczna analiza dyskursu podręczników szkolnych
„Książka Violetty Kopińskiej została napisana jak na zamówienie
dzisiejszych czasów. Po pierwsze, charakteryzują się one głębokim kryzysem
społeczeństwa obywatelskiego, który związany jest nie tylko z wewnętrznymi
przemianami i dyskursami wokół istoty społeczeństwa obywatelskiego, ale także próbą
jego zawłaszczenia. Po drugie, jesteśmy świadkami intensyfikacji
polityczno-ideologicznych zawirowań wokół polskiej szkoły, których efekty poznamy w
najbliższej przyszłości. W obszarze tych dwóch kryzysów odpowiedzi poszukuje Violetta
Kopińska […]”.
Z recenzji dr hab. Ewy Kurantowicz, prof. DSW
„Wysoko oceniam zarówno samą koncepcję badań, jak również
sposób prowadzenia analizy dyskursu podręczników. Autorka prowadzi ją bowiem bardzo
rzetelnie, dokładnie i konsekwentnie, przywołując wiele cytatów w tabelach. W ten
sposób wnioski są uzasadnione i wiarygodne, co nie zawsze jest przestrzegane w pracach
badawczych o charakterze jakościowym. Jednocześnie to swoiste „zdyscyplinowanie” i
pewna (uzasadniona!) drobiazgowość uzupełnione są wieloaspektową interpretacją,
odwołującą się do teoretycznych ram analizy. […] Widać tu biegłość i pewną
swobodę doświadczonej już Badaczki w zakresie metody Krytycznej Analizy Dyskursu”.
Z recenzji dr hab. Doroty Pankowskiej, prof. UMCS
Wprowadzenie / 9
Część I. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH
Rozdział 1. Edukacja obywatelska. Analiza kontekstualna / 17
1.1. Edukacja obywatelska – kontekst społeczno-kulturowy / 17
1.1.1. Między agregacją a zaangażowaniem obywatelskim / 18
1.1.2. Modele edukacji obywatelskiej / 43
1.1.3. Edukacja prawna w edukacji obywatelskiej / 51
1.1.3.1. Przegląd koncepcji prawa / 53
1.1.3.2. Kultura prawna jako kontekst edukacji obywatelskiej / 66
1.1.3.3. Edukacja prawna w perspektywie modeli edukacji obywatelskiej / 85
1.2. Edukacja obywatelska w szkole / 89
1.2.1. Perspektywy szkolnej edukacji obywatelskiej / 89
1.2.2. Wymiary szkolnej edukacji obywatelskiej w Polsce / 93
1.2.2.1. Podstawy programowe i podręczniki szkolne / 100
1.2.2.2. Szkolna edukacja obywatelska poza optyką programów i podręczników szkolnych/
114
Rozdział 2. Podstawy metodologiczne badań własnych / 123
2.1. Założenia teoretyczne badań własnych / 123
2.2. Cel badań, problemy badawcze / 133
2.3. Konceptualizacja głównych kategorii analitycznych / 135
2.3.1. Koncepcje i rozumienie prawa / 135
2.3.2. Partycypacja obywatelska / 137
2.3.3. Partycypacja uczniowska / 141
2.4. Metody zbierania i analizy danych / 144
2.5. Zarys procedury badawczej / 162
Część II. KRYTYCZNA ANALIZA DYSKURSU PODRĘCZNIKÓW DO WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Rozdział 3. Koncepcja(e) i rozumienie prawa w dyskursie podręcznikowym
/ 167
3.1. Koncepcja(e) prawa w badanych podręcznikach / 168
3.1.1. Koncepcja(e) prawa dyskursie podręcznikowym – analiza intertekstualna / 168
3.1.2. Prawo pozytywne i prawo naturalne – analiza dyskursu na poziomie „wewnętrznym”
/ 181
3.1.3. Modele dyskursywnego konstruowania koncepcji prawa w badanych podręcznikach. Niespójność
w konstruowaniu wizerunku prawa / 201
3.2. Rozumienie prawa w badanym dyskursie / 207
3.2.1. Analiza dyskursu dotyczącego rozumienia prawa – poziom „wewnętrzny” / 207
3.2.2. Analiza intertekstualna i modele podręcznikowego dyskursu w zakresie rozumienia
prawa / 231
3.2.3. Rozumienie prawa – analiza sekwencyjna dyskursu w ramach poszczególnych podręczników
241
3.3. Dyskursywne konstruowanie koncepcji i rozumienia prawa w dyskursie podręczników do
wiedzy o społeczeństwie. Wnioski / 261
Rozdział 4. Partycypacja obywatelska w dyskursie podręczników do wiedzy o społeczeństwie
/ 267
4.1. Ogólna charakterystyka dyskursu podręcznikowego dotyczącego partycypacji
obywatelskiej / 268
4.2. Partycypacja obywatelska. Analiza dyskursu – poziom „wewnętrzny” / 273
4.3. Model dyskursywnego konstruowania partycypacji obywatelskiej w badanych podręcznikach
/ 348
4.4. Ograniczone znaczenie partycypacji obywatelskiej w badanym dyskursie / 350
Rozdział 5. Partycypacja uczniowska w dyskursie podręczników do wiedzy o społeczeństwie
/ 361
5.1. Ogólna charakterystyka dyskursu podręcznikowego dotyczącego partycypacji
uczniowskiej / 362
5.2. Partycypacja uczniowska. Analiza dyskursu – poziom „wewnętrzny” / 366
5.3. Model dyskursywnego konstruowania partycypacji uczniowskiej w badanych podręcznikach
/ 405
5.4. Pozór partycypacji uczniowskiej w badanym dyskursie / 407
Zakończenie: wizerunek szkolnej edukacji obywatelskiej w dyskursie badanych podręczników
/ 417
Bibliografia / 427
Spis tabel / 443
Spis rysunków / 447
448 stron, Format: 15.7x22.5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PODRĘCZNIK KOORDYNATORA WOLONTARIATU HOSPICYJNEGO KRAKOWIAK P. MODLIŃSKA A.
- WOLONTARIAT W TRZECIM SEKTORZE PRAWO I PRAKTYKA MOROŃ D.
- OD PASJI DO FRUSTRACJI MODELE PSYCHOLOGICZNEGO FUNKCJONOWANIA PORAJ G. / NAUCZYCIELI
- WOLONTARIAT MARUSZCZAK M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|