|
SYMBOLICZNE I REALNE PODSTAWY TOŻSAMOŚCI SPOŁECZNEJ W ŚREDNIOWIECZU
GAWLAS S. ŻMUDZKI P. RED. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 64.39 Twoja cena 61,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Symboliczne i realne podstawy tożsamości społecznej w średniowieczu
Publikacja dotyczy szeroko pojętej problematyki tożsamości i jej kształtowania
się w średniowieczu oraz związków między tożsamością a pamięcią, różnych
nośników pamięci i mechanizmów budowania tożsamości zbiorowych. Dyskusje dotyczące
tzw. polityki pamięci, jej znaków i symbolicznego panowania nad terytorium pokazują
nowe wymiary zjawisk zbiorowej tożsamości, granic wspólnoty oraz funkcji ustnego i
pisemnego przekazu pamięci dla poczucia wspólnej tożsamości.
Autorzy podejmują problemy metodologiczne i teoretyczne dotyczące badań nad
pamięcią i jej nośnikami w średniowieczu, analizują pod różnymi kątami przekazy
dziejopisarskie (w tym Galla Anonima, Janka z Czarnkowa, Jordanesa, Liutpranda z Cremony
oraz Kroniki Halicko-Wołyńskiej), a także próbują rekonstruować dziejopisarskie
strategie narracyjne.
rezentują też liczne zagadnienia szczegółowe, jak np.:
*rola kancelarii miejskich przy powstawaniu tożsamości komunalnej,
*zmiany reguł sukcesji dynastycznej na obszarze pokarolińskiej Europy,
*przekształcenia w funkcjonowaniu struktur pokrewieństwa podczas tzw. rewolucji
feudalnej,
*zjawisko umieszczania depozytów w gałkach na wieżach kościołów i budynków
komunalnych jako swoisty przejaw polityki pamięci,
*sposób rozumienia różnic między poganinem a chrześcijaninem w czasach karolińskich,
*wykorzystanie zjawiska pamięci liturgicznej, zapisanej w źródłach kommemoracyjnych,
do badań tożsamości rodzinnej,
*badania nad rolą narracji fundacyjnych przy budowaniu tożsamości konwentów
klasztornych,
*formy chrześcijańskiej tożsamości demonstrowane w obliczu śmierci na podstawie
testamentów magnackich sporządzanych w Wielkim Księstwie Litewskim,
*pochodzenie i znaczenie kulturowe nazw „Polanie – Polacy – Polska”,
*powstanie opowieści o pobycie Kazimierza Odnowiciela w klasztorze w Cluny i jej
funkcjonowanie w polskim dziejopisarstwie,
*narracje dotyczące początków Polski jako królestwa chrześcijańskiego.
Wstęp, Sławomir Gawlas 7
Sławomir Gawlas, Pytania o tożsamość średniowiecznych Polaków w świetle współczesnych
dyskusji humanistyki . 15
Tomáš Velička, Najnowsze czeskie badania nad pamięcią średniowieczną
83
Zofia Wóycicka, Pamięć społeczna. Aktualne dyskusje i nurty badawcze
102
Grzegorz Pac, Memoria a badanie tożsamości we wcześniejszym średniowieczu –
kilka uwag o pożytkach, ale też ograniczeniach w zastosowaniu metody . 121
Marcin R. Pauk, Wspólnota klasztorna jako „środowisko pamięci”. Konwent
opactwa Petershausen i podstawy jego tożsamości w pierwszej połowie XII w.
138
Paweł Żmudzki, Kulturowy kontekst nazw „Polanie”, „Polacy”, „Polska”
w średniowiecznej historiografii polskiej i ruskiej 165
Inga Stembrowicz, Podanie o Kazimierzu Mnichu w polskim dziejopisarstwie do końca
XIV wieku . 220
Piotr Węcowski, Uwagi na temat początków Polski w pamięci historycznej w późnym
średniowieczu . 283
Andrzej Pleszczyński, Gall Anonim o relacji Polski do Niemiec / Cesarstwa
Rzymskiego w kontekście wywodu Mnicha Sazawskiego o położeniu Czech . 313
Arkadiusz Borek, Tożsamość czternastowiecznego prałata na przykładzie Janka z
Czarnkowa 333
Agnieszka Bartoszewicz, Rola kancelarii miejskiej w budowaniu tożsamości
mieszczańskiej w późnośredniowiecznej Polsce 377
Roman Michałowski, Czym się różni poganin od chrześcijanina? Kilka uwag na
marginesie eposu Ermolda Czarnego 393
Aneta Pieniądz, Rola kobiet w budowaniu tożsamości rodzinnych i rodowych we
wczesnym średniowieczu (VIII–X w.) . 407
Zbigniew Dalewski, Kształtowanie się tożsamości dynastycznej we wcześniejszym
średniowieczu 427
Robert Kasperski, Teodoryk Wielki, Eutaryk i „jedność Gotów”: Historia
Gothorum Kasjodora w służbie legitymizacji władzy 460
Antoni Grabowski, Liudprand z Cremony – „pierwszy Europejczyk” i jego
ojczyzna: Królestwo Italii 486
Adrian Jusupović, Tożsamość i obcość w czasach Daniela Romanowicza:
konstrukcja narracji w Kronice halicko-wołyńskiej 503
Ewa Wółkiewicz, Spójrz, co kula ta wie: polityka pamięci w nowożytnych
miastach śląskich 516
Rita Regina Trimoniene, Przygotowanie do śmierci – obowiązki dobrego chrześcijanina
w świetle testamentów magnackich w Wielkim Księstwie Litewskim w XV stuleciu i na początku
XVI w. 562
578 stron, Format: 16.5x23.4, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|