|
POSTAWY OJCOWSKIE W ŚRODOWISKU WIEJSKIM
BARTOSIAK Ł. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 42.55 Twoja cena 40,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Postawy ojcowskie w środowisku wiejskim
Autor przedstawia wizerunek współczesnego ojca – obecnego w życiu dziecka i
zaangażowanego w jego wychowanie.
Książka zawiera wyczerpujące omówienie tematu, począwszy od teoretycznego opisu
historii rodziny, przez psychologiczne ujęcie zachowań rodzicielskich, po przedstawienie
autorskiej typologii postaw ojcowskich.
Autor opisuje i analizuje postawy ojcowskie w polskim środowisku wiejskim na
przykładzie powiatu płockiego.
Poruszone kwestie przedstawia również z perspektywy samych badanych, analizując ich
postrzeganie roli ojca i odczucia z nią związane oraz czynniki warunkujące udział
mężczyzn w opiece nad dziećmi.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Problematyka ojcostwa w ujęciu teoretycznym
1.1. Ojciec i ojcostwo - charakterystyka pojęć
1.2. Wieloaspektowość ojcostwa
1.2.1. Ujęcie prawne ojcostwa
1.2.2. Ujęcie biologiczne ojcostwa
1.2.3. Ujęcie duchowe ojcostwa
1.2.4. Ujęcie pedagogiczne ojcostwa
ROZDZIAŁ 2. Ojcostwo i wychowanie w środowisku rodzinnym
2.1. Rodzina w myśli pedagogiki personalistycznej
2.2. Wychowanie w pedagogice personalistycznej
2.3. Pozycja i znaczenie ojca w rodzinie - perspektywa historyczna
2.4. Przygotowanie do bycia ojcem w rodzinie współczesnej
2.5. Stan wiedzy, przegląd wybranych badań na temat roli i znaczenia ojca w procesie
wychowania dziecka
2.6. Typologie i wizerunki współczesnego ojcostwa przedstawiane w literaturze
ROZDZIAŁ 3. Zachowania ojcowskie - odniesienie do wybranych teorii
psychologicznych
3.1. Poznawcza koncepcja postaw autorstwa Davida Krecha, Richarda S. Crutchfielda,
Egertona L. Ballacheya a kształtowanie się postaw ojcowskich
3.2. Społeczno-uczeniowa teoria osobowości Juliana Rottera a znaczenie doświadczeń
zapamiętanych z rodziny pochodzenia
3.3. Teoria ekologii humanistycznej Urie Bronfenbrennera a środowiskowe czynniki
warunkujące udział ojca w procesie wychowania dziecka
3.4. Społeczno-poznawcza teoria Alberta Bandury a uczenie się określonych zachowań
ojcowskich
ROZDZIAŁ 4. Postawa w świetle literatury - wyjaśnienia terminologiczne
4.1. Definicje i koncepcje postaw w naukach psychologicznych i społecznych
4.2. Komponenty postaw
4.2.1. Komponent poznawczy
4.2.2. Komponent uczuciowy
4.2.3. Komponent działania
4.3. Cechy postaw
4.4. Genetyczne oraz nabyte czynniki warunkujące kształtowanie się postaw
4.5. Kształtowanie się postaw - warunkowanie klasyczne i instrumentalne
4.6. Postawy a zachowanie
4.7. Postawy rodzicielskie - przegląd
4.8. Typy postaw rodzicielskich oraz ich znaczenie w świetle badań
ROZDZIAŁ 5. Metodologia badań własnych
5.1. Motywacja do podjęcia badań
5.2. Cel i problemy badawcze
5.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
5.4. Charakterystyka badanego środowiska
5.5. Dobór próby
5.6. Opis próby
ROZDZIAŁ 6. Ojcostwo według respondentów - wspomnienia, uczucia, emocje
6.1. Stosunek mężczyzn do projektu badawczego
6.2. Sposób postrzegania ojcostwa
6.3. Narodziny dziecka
6.4. Trudno czy łatwo być ojcem? - opinie badanych
6.5. Respondenci o sobie
6.6. Wartość ojcostwa w okresie niemowlęcym
ROZDZIAŁ 7. Ojciec w procesie opieki i wychowania dziecka w rodzinach wiejskich
7.1. Opieka nad dzieckiem
7.1.1. Pierwsze czynności opiekuńcze
7.2. Dzień powszedni z dzieckiem
7.2.1. Czas dla dziecka
7.2.2. Opieka zdrowotna
7.2.3. Przygotowywanie posiłków
7.2.4. Bezpieczna droga do szkoły
7.2.5. Zainteresowanie różnymi formami spędzania czasu przez dziecko po zajęciach
szkolnych
7.2.6. Czas wolny
7.2.7. Zabawa z dzieckiem
7.2.8. Ulubione czynności opiekuńcze
7.2.9. Zabezpieczenie potrzeb materialnych
7.3. Wychowanie
7.3.1. Ocena własnych kompetencji wychowawczych
7.3.2. Wiedza ojców na temat wychowania. Sposoby poszukiwania wiedzy. Własne koncepcje
wychowania
7.3.3. Różnica w wychowaniu przez matkę i przez ojca w świetle opinii badanych
7.3.4. Metody wychowawcze stosowane przez ojców
7.3.5. Przekaz tradycji rodzinnych
7.3.6. Zainteresowanie nauką szkolną
7.3.7. Stosunek do bibliotek, wycieczek i udziału dziecka w życiu kulturalnym
ROZDZIAŁ 8. Źródła warunkujące rodzaj relacji badanych ojców z dzieckiem
8.1. Rodzina pochodzenia jako źródło warunkujące postawy badanych
8.2. Najbliższe środowisko życia badanych (koleżanki, koledzy, krewni) jako czynnik
warunkujący postawy ojcowskie
ROZDZIAŁ 9. Postawy badanych ojców
9.1. Postawy ojcowskie
9.2. Modele ojcostwa w badanych rodzinach
9.2.1. Model ojcostwa sprzyjającego
9.2.2. Model ojcostwa zdystansowanego
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
272 stron, Format: 22.6x16.4, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|