ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIECI MODERNIZMU ŚWIADOMOŚĆ, KULTURA I SOCJALIZACJA POLITYCZNA MŁODZIEŻY ŻYDOWSKIEJ W II RZECZYPOSPOLITEJ


KIJEK K.

wydawnictwo: WYD UN WROCŁAW , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 49.10 Twoja cena  46,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dzieci modernizmu

Świadomość kultura i socjalizacja polityczna młodzieży żydowskiej w II RP


Z recenzji profesora Szymona Rudnickiego:

"Książka Kamila Kijka spełnia wszelkie warunki bardzo dobrej monografii. Praca ta, z pogranicza historii i socjologii,  zawiera znacznie więcej treści niż te zawarte w tytule. Jest istotna dla zrozumienia tego co się działo ze społecznością żydowską w II RP. Ukazuje jej modernizację, stosunki między pokoleniowe. Charakteryzuje młodzież, jej postawy życiowe, w tym wybory polityczne (...) Autor rozprawia się z wieloma stereotypami. Pomimo, że korzysta ze źródeł z których korzystało wielu badaczy, analizuje je o wiele głębiej. W wielu sprawach jego ustalenia są nowatorskie."  

„Dzieci modernizmu” to książka o pokoleniowej rewolucji, która dotknęła społeczność żydowską wraz z nastaniem państwa polskiego i wyłanianiem się nowego świata po I Wojnie Światowej. Analizując napisane w latach 30-tych autobiografie młodzieży żydowskiej pokazuje jej rozterki, wewnętrzne podziały, kulturowe, tożsamościowe i polityczne wybory, rzucając nowe światło nie tylko na ten fragment dziejów Żydów w Polsce, lecz również, na historię II Rzeczpospolitej.  


Podziękowania
Wstęp

Problematyka pracy
Kilka uwag na temat języka teoretycznego
Specyfika materiału źródłowego
Zalety autobiografii i JIWO dla badań nad socjalizacją i świadomością polityczną
żydowskiej młodzieży • Komunikacja JIWO z uczestnikami konkursu.
Ograniczenia i reprezentatywność materiału źródłowego
Konstrukcja książki

ROZDZIAŁ I. Tradycja. Młodzież w świecie rodziców, religii, sztetla i dzielnicy żydowskiej
Dom rodzinny
„Utracone dzieciństwo”
Cheder jako symbol negatywnych stron „świata tradycji”
Szersze otoczenie pierwotne. Sztetl i dzielnica żydowska

ROZDZIAŁ II. Indywidualne aspiracje i świat pracy młodzieży
Indywidualne aspiracje młodzieży religijnej
Ortodoksyjny Żyd — liberalny obywatel? Proces kształtowania się nowego typu żydowskiej ortodoksji religijnej w Polsce międzywojennej
Aspiracje autorów świeckich
Sytuacja ekonomiczna, struktura społeczna i zawodowa ludności żydowskiej w latach trzydziestych
Ambicje zawodowe i świat pracy młodzieży
Podsumowanie

ROZDZIAŁ III. Nauka w szkołach państwowych
Młodzież żydowska a system edukacji państwowej
Dzieci żydowskie w państwowych szkołach powszechnych • Państwowe
szkolnictwo średnie i żydowskie szkolnictwo utrakwistyczne • Szkoła powszechna jako wrota do nowoczesności • Szkoła powszechna jako szansa zdobycia świeckiej wiedzy i zmiana stylu życia
Rodzice żydowscy wobec szkół państwowych
Podsumowanie

ROZDZIAŁ IV. Żydowskie szkolnictwo prywatne
System ortodoksyjnej edukacji szkolnej
Świeckie instytucje żydowskiej edukacji narodowej
System szkół hebrajskich Tarbutu • Sieć szkół ludowych CISZO i inne placówki świeckiej jidyszowej edukacji

ROZDZIAŁ  V. Wzory partycypacji w kulturze. Nacjonalizm, polonizacja i kultura polsko-żydowska
Samokształcenie. Czytelnictwo. Udział w kulturze wysokiej i popularnej
Czytelnictwo hebrajskie • Czytelnictwo w jidysz • Literatura międzynarodowa
• Czytelnictwo polityczne • Czytelnik wyjątkowy i krytyka tezy o „pokoleniu czytelników” • Czytelnictwo w języku polskim i uczestnictwo w kulturze masowej
Od akulturacji językowej do akulturacji symbolicznej
Konteksty akulturacji — uzupełnienie • Język i kultura polska w szkołach żydowskich • Zasięg i charakter akulturacji • Niedostatki kategorii asymilacji i akulturacji językowej. Przemoc i symboliczny wymiar akulturacji
• Patriotyzm, polska narracja historyczna w szkołach państwowych i szkołach żydowskich • Symboliczny wymiar akulturacji młodzieży żydowskiej

ROZDZIAŁ VI. Symboliczne wykluczenie i antysemityzm
Symboliczne wykluczenie
Ambiwalencja kultury polskiej i polityki integracyjnej państwowego systemu edukacji • Ambiwalencja żydowskiego dyskursu narodowego
Szkolne doświadczenie antysemityzmu a świadomość polityczna młodzieży
Tradycyjne uprzedzenia i dystans młodzieży żydowskiej do młodzieży chrześcijańskiej
• Między miłością a nienawiścią. Antysemityzm, patriotyzm i poczucie relatywnej deprywacji
Podsumowanie. Doświadczenie szkolne jako element socjalizacji politycznej żydowskiej młodzieży

ROZDZIAŁ VII. Działalność polityczna
Jak młodzież trafiała do organizacji politycznych? Pochodzenie społeczne a przynależność polityczna
Środowisko domowe  • Szkoła  • Środowisko rówieśnicze  •
Sprzeciw rodziców
Społeczne funkcje polityki w życiu młodzieży
Formy politycznego aktywizmu
Podsumowanie

ROZDZIAŁ VIII. Świadomość polityczna
Fanatyzm — ideologizacja żydowskiej kultury młodzieżowej
Konflikt polityczny wewnątrz świata żydowskiego
Mobilność polityczna a radykalny habitus. Dlaczego młodzież tak często zmieniała swoją przynależność organizacyjną .
Katastrofa, „nowy świat” i radykalny modernizm
Radykalna symbolika polityczna i szczególne miejsce ZSRR  • „Wyjazd albo rewolucja” — ideały zmiany społecznej, siły i nowego człowieka
• Między katastrofą i nowym ładem — opisy bieżącej sytuacji politycznej i radykalna polityka jako szansa na ostateczny kres chaosu

Zakończenie
Bibliografia
Summary
Indeks


464 strony, Format: 17.5x24.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022