Metody i narzędzia badań piśmiennictwa cyfrowego i jego użytkowników
Publikacja jest wynikiem głębokiej dyskusji nad metodologią badań różnorodnych
zasobów sieciowych i sposobów ich wykorzystywania.
W trzech częściach, zatytułowanych kolejno: Cyfrowy wymiar bibliologii i
informatologii, Zasoby elektroniczne — procesy i perspektywy oraz Użytkowanie i
użytkownicy piśmiennictwa cyfrowego, zebrano artykuły dotyczące szeroko rozumianej
przestrzeni wirtualnej słowa pisanego.
Publikacja może zainteresować badaczy korzystających ze źródeł elektronicznych i
narzędzi sieciowych, a także praktyków zajmujących się tworzeniem i udostępnianiem
zasobów piśmiennictwa cyfrowego.
Wstęp
Cyfrowy wymiar bibliologii i informatologii
MAREK NAHOTKO, Teoria gatunków tekstu w badaniu piśmiennictwa cyfrowego
MAŁGORZATA GÓRALSKA, Poszukiwanie i analiza emocji książkowych z wykorzystaniem
wybranych narzędzi sieciowych
MARCEL KOTKOWSKI, Typografia kinetyczna w książce elektronicznej
WIESŁAW BABIK, Przydatność metod i narzędzi organizacji wiedzy w ocenie piśmiennictwa
i komunikacji cyfrowej
VESLAVA OSINSKA, PIOTR MALAK, Maps and Mapping in Scientometrics
Zasoby elektroniczne — procesy i perspektywy
GRZEGORZ CZAPNIK, Bibliomining w badaniach bibliotek cyfrowych
KINGA BRZOZOWSKA, Zdigitalizowany kodeks mediewalny — przydatne narzędzie badawcze czy
element strategii marketingowej książnic?
SYLWIA BIELAWSKA, MAŁGORZATA CAŁKA, Czas na digitalizację? Teoria i praktyka w państwowych
wyższych szkołach zawodowych
ALICJA POTOCKA, Książka tradycyjna a książka elektroniczna — zarządzanie zbiorami
hybrydowymi wyższej uczelni technicznej na przykładzie Biblioteki Głównej Politechniki
Warszawskiej: problemy na dzisiaj
ANNA WAŁEK, Środowiskowa Biblioteka Nauk Ścisłych i Technicznych na potrzeby
Innowacyjnej Gospodarki — nowoczesna przestrzeń dla użytkowników informacji
elektronicznej
Użytkowanie i użytkownicy piśmiennictwa cyfrowego
EWA GŁOWACKA, Badania wykorzystania e-booków w bibliotekach: obszary, metody, problemy
AGNIESZKA CHAMERA-NOWAK, Badania czytelnictwa płatnych treści przez wydawców prasowych
ANETA DRABEK, Recepcja polskich czasopism humanistycznych w literaturze światowej (na
podstawie danych z bazy Scopus)
BARBARA MĄKA-STOLINGWA, Nauka w sieci — jak ją mierzyć? Rozważania na przykładzie
komunikacji naukowej pracowników Politechniki Wrocławskiej
ANNA KAMIŃSKA, Wykorzystywanie naukowych zasobów cyfrowych przez studentów
w kontekście badań zagranicznych
Introduction
Digital dimension bibliology and information science
MAREK NAHOTKO, The theory of text genres in digital writing research
MAŁGORZATA GÓRALSKA, Searching for and analysing book emotions using selected web tools
MARCEL KOTKOWSKI, Kinetic typography in electronic books
WIESŁAW BABIK, The usefulness of the methods and tools of knowledge organisation in
analyses of digital writing and communication
VESLAVA OSINSKA, PIOTR MALAK, Maps and Mapping in Scientometrics
Eresources — processes and prospects
GRZEGORZ CZAPNIK, Bibliomining in studies of digital libraries
KINGA BRZOZOWSKA, Digitised medieval codex — a useful research tool or well-thought-out
marketing strategy of libraries?
SYLWIA BIELAWSKA, MAŁGORZATA CAŁKA, Time to digitise? Theory and practice in state
vocational schools
ALICJA POTOCKA, Traditional and electronic books — managing hybrid collections of
a university of technology as exemplified by the Main Library of the Warsaw
University of Technology: Problems of today
ANNA WAŁEK, The Scientific and Technical Library for the needs of an Innovative Economy
— a modern space for the users of electronic information
Use and users of digital literature
EWA GŁOWACKA, Research into the use of e-books in libraries: Areas, methods, problems
AGNIESZKA CHAMERA-NOWAK, Studies of the readership of paid content by press publishers
ANETA DRABEK, Reception of Polish humanities journals in the world literature (based on
the data from the Scopus database)
BARBARA MĄKA-STOLINGWA, Science on the web — how to measure it? Reflections on
scholarly communication of the staff of the Wrocław University of Technology
ANNA KAMIŃSKA, Use of digital scholarly resources by students in the light of foreign
research
224 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka