Oblicza literackiej twórczości generacji Golfa
Nurty ideowo-artystyczne w utworach niemieckich pisarzy przełomu XX i XXI wieku
Rozprawa Agnieszki Kodzis-Sofińskiej pt. Oblicza literackiej twórczości generacji
Golfa. Nurty ideowo-artystyczne w utworach niemieckich pisarzy przełomu XX i XXI wieku
jest przedsięwzięciem naukowym o dużej wartości poznawczej. Z racji postawionych
pytań badawczych oraz wyodrębnionego korpusu empirycznego jest istotnym elementem
polskich badań germanistycznych nad fenomenem współczesnej literatury niemieckiej.
Z recenzji prof. dr. Hab. Roberta Małeckiego
1. Wstęp
1.1. Przedmiot pracy, stan badań, zakres i cele
1.2. Założenia metodologiczne
2. Kategoria generacji jako problem badawczy
2.1. Generacja a pokrewne kategorie stratyfikacji społecznej: klasa — warstwa —
kohorta
2.2. Początki badań nad istotą pokoleniowości: ujęcia pozytywistyczne, humanistyczne
i socjologiczne
2.3. Problem generacji we współczesnych niemieckojęzycznych studiach socjologicznych
2.4. Pokolenie jako zagadnienie badawcze w niemieckojęzycznych studiach literaturo- i
kulturoznawczych
2.5. Ekskurs: termin „pokolenie literackie” z perspektywy polskich badaczy
3. Pop w literaturze niemieckiej przełomu XX i XXI wieku
3.1. Geneza i typologia literatury pop
3.2. Pop-literatura lat 90. XX wieku w studiach krytycznych i historycznoliterackich
3.3. Dyskurs o schyłku pop-literatury
3.4. Literatura popularna a literatura pop
4. Prekursorskie utwory generacji Golfa
4.1. Joachim Bessing: Tristesse Royale (1999)
4.1.1. Tristesse Royale w polemice krytycznoliterackiej
4.1.2. Krytycy kontra czytelnicy
4.1.3. Geneza i właściwości gatunkowo-kompozycyjne utworu
4.1.4. Ironia i jej rola w Tristesse Royale
4.1.5. Re-modeling dandysa. Program estetyczny
4.1.6. Funkcja Tristesse Royale w aspekcie społeczno-kulturowym
4.2. Florian Illies: Generation Golf. Eine Inspektion (2000)
4.2.1. Geneza pojęcia i utworu
4.2.2. Charakterystyka pokoleniowości i jej wyznaczniki w Generation Golf
4.2.3. Właściwości kompozycyjne i formalne
4.2.4. Generation Golf w dyskursie krytyczno- i historycznoliterackim
5. Główne tendencje ideowo-artystyczne w twórczości przedstawicieli
generacji Golfa
5.1. Analiza ducha czasu. Florian Illies
5.2. Autor jako DJ. Benjamin von Stuckrad-Barre
5.3. W świecie elit. Alexander von Schönburg
5.4. O kobietach dla kobiet. Ildikó von Kürthy
5.5. Fenomen ostalgii. Th omas Brussig
5.6. Niemiec z wyboru. Wladimir Kaminer
6. Podsumowanie
Bibliografia
Literatura podmiotu
Literatura podmiotu w oryginale
Literatura podmiotu w tłumaczeniu na język polski
Publicystyka (wybór)
Literatura przedmiotu
Problematyka generacji
Niemiecka literatura współczesna — literatura pop — generacja Golfa
Indeks nazwisk
284 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka