¦wiat³o w fotografii
Magia i nauka
Wydanie rozszerzone i zaktualizowane
O¶wietlenie fotograficzne nigdy nie zast±pi w³asnego
stylu, bez wzglêdu na to, jak bardzo zaawansowane technicznie bêd± aparaty i pozosta³y
sprzêt. Nawet maj±c do dyspozycji najnowocze¶niejsze narzêdzia, fotografowie wci±¿
musz± siê dobrze zastanowiæ nad tym, w jaki sposób o¶wietliæ temat, by uzyskaæ
po¿±dany efekt. Dziêki tej podstawowej umiejêtno¶ci mo¿na radykalnie i szybko
poprawiæ wygl±d wykonywanych fotografii.
Ksi±¿ka ¦wiat³o w fotografii to obszerny zbiór
wiedzy teoretycznej na temat natury i zasad zachowania siê ¶wiat³a, wraz z przyk³adami
praktycznego jej wykorzystania. Publikacja jest bogato ilustrowana fotografiami i
schematami oraz zawiera proste instrukcje postêpowania adresowane do fotografów na ró¿nych
poziomach umiejêtno¶ci. Dostarcza nieocenionych wskazówek na temat tego, jak o¶wietlaæ
sprawiaj±ce najwiêcej problemów w tym obszarze tematy, jak rozmaite powierzchnie,
metal, szk³o, p³yny, sceny nietypowe (czarne przedmioty na czarnym tle i bia³e na
bia³ym) oraz portrety.
Nowe wydanie zawiera:
• nowy rozdzia³ zatytu³owany Budowa w³asnego studia,
• rozszerzony rozdzia³ 8. – Wykonywanie portretów,
• dodatek prezentuj±cy sprawdzony sprzêt i akcesoria o¶wietleniowe,
• ponad 100 nowych fotografii i ramek z informacjami uzupe³niaj±cymi,
• zaktualizowane informacje na temat nowych technologii i rozwi±zañ oferowanych przez
nowoczesne lampy b³yskowe, panele diodowe i ¶wietlówkowe.
Style o¶wietlania bêd± siê zmieniaæ, ale natura ¶wiat³a zawsze pozostanie taka
sama. Fotografowie rozumiej±cy podstawy fizyki ¶wiat³a, mog± wykorzystaæ tê wiedzê
do tworzenia ró¿norodnych aran¿acji o¶wietlenia, dziêki którym wzbogac± siê
o szeroki wachlarz stylów.
Powiedzenie „Kto nie ma w g³owie
– ten ma w Photoshopie” trafnie okre¶la dzisiejsze rozumienie fotografii. ¦wiat³o w
fotografii: magia i nauka przypomina jednak o tym, ¿e to warsztat jest podstaw± ka¿dej
profesji. Zdjêcia mo¿na robiæ nawet pude³kiem z dziurk±, niepotrzebne s± miliardy
pikseli, skomplikowana elektronika czy uk³ady optyczne warte tyle, co dobry samochód.
Ale ¿adna fotografia nie powstanie bez udzia³u ¶wiat³a. Dla wielu fotografów ta ksi±¿ka
stanie siê praktycznym podrêcznikiem pomocnym w ¶wiadomej pracy z najwa¿niejszym
narzêdziem, jakim jest w³a¶nie ¶wiat³o.
Wac³aw Wantuch
Bez ¶wiat³a nie ma fotografii –
wie o tym ka¿dy. Tylko nieliczni potrafi± jednak tak nad nim zapanowaæ, by osi±gn±æ
na zdjêciu zamierzony efekt. Dziêki tej ksi±¿ce zawi³o¶ci prawid³owego o¶wietlania
nawet najtrudniejszych scen stan± siê ... jasne. Ka¿de zagadnienie zosta³o
zilustrowane czytelnymi grafikami i zdjêciami pogl±dowymi. Dziêki temu nawet
pocz±tkuj±cym amatorom ksi±¿ka dostarczy informacji, które bêd± mogli wykorzystaæ
w codziennym fotografowaniu. Profesjonali¶ci otrzymaj± natomiast szansê na
uporz±dkowanie i pog³êbienie swojej wiedzy. Ksi±¿kê tê polecamy wszystkim
mi³o¶nikom fotografii.
Redakcja Fotopolis.pl
Fotografia nie istnieje bez ¶wiat³a. To ono
powoduje, ¿e na filmie lub ¶wiat³oczu³ej matrycy zapisany zostaje obraz tego, co
fotografuj±cy zobaczy³ lub wymy¶li³.
Talent i wra¿liwo¶æ autora s± bez w±tpienia
konieczne, ale by zdjêcie mia³o si³ê przekonywania, potrzebne jest jeszcze uwodz±ce
widza magiczne dzia³anie ¶wiat³a. W³a¶nie dziêki relacji ¶wiat³a i cienia rodzi
siê wra¿enie trójwymiarowo¶ci na p³askiej fotografii, a kontrast walorów i barw
wzmacnia energiê przekazu. Fotograf, by byæ kreatywnym twórc± obrazu, musi ca³kowicie
panowaæ nad ¶wiat³em. Ksi±¿ka Fila Huntera, Stevena Bivera i Paula Fuqua jest wielk±
pomoc± w zg³êbianiu tajników ¶wiat³a. Autorzy w niezwykle klarowny sposób opisuj±
najbardziej skomplikowane sposoby pos³ugiwania siê ¶wiat³em. Analizuj± najtrudniejsze
tematy, jakimi s± fotografia szk³a czy metalu, i pokazuj± metody pokonywania
trudno¶ci, które bez w±tpienia stwarza fotografowanie czarnego na czarnym i bia³ego na
bia³ym. Krótki wstêp przybli¿a definicjê ¶wiat³a oraz specyfikê jego natury.
Nastêpne rozdzia³y zawieraj± wy³±cznie wiedzê praktyczn±, niebywale przydatn± w
codziennej pracy fotograficznej. Jako najwa¿niejszy element budowania dobrego
o¶wietlenia autorzy uwypuklaj± zwi±zek miêdzy k±tem ustawienia ¶wiat³a wzglêdem
obiektu a k±tem, z jakiego aparat fotograficzny patrzy na obiekt. Zwracaj± te¿ uwagê
na rolê wielko¶ci ¼ród³a ¶wiat³a w poprawnym o¶wietlaniu trudnych tematów.
Podpowiadaj± szczegó³owe rozwi±zania prowadz±ce do kreacji magicznych obrazów,
którym widz nie bêdzie móg³ siê oprzeæ. Dziel± siê wiedz± a¿ do najmniejszego
drobiazgu, z niczego nie robi±c tajemnicy. Wiêkszo¶æ opisywanych przyk³adów dotyczy
fotografii studyjnej, gdy¿ zwykle w atelier powstaj± wspó³czesne fotografie zawodowe,
ale ta wiedza mo¿e byæ wykorzystana w ka¿dej sytuacji i w ka¿dym miejscu, bo podane
prawid³a s± uniwersalne. Ksi±¿ka jest napisana zrozumia³ym jêzykiem,
umo¿liwiaj±cym szybkie przyswojenie nawet bardzo skomplikowanych opisów o¶wietlenia.
¦wiat³o w fotografii: magia i
nauka to lektura obowi±zkowa dla wszystkich my¶l±cych powa¿nie
o fotografii i pragn±cych ca³kowicie panowaæ nad tym, co znajdzie siê na zdjêciu.
Dziêki przyswojeniu wiedzy zawartej w tej ksi±¿ce, ¶wiat³o – bêd±ce si³±
sprawcz± fotografii – zostanie ca³kowicie ujarzmione i podporz±dkowane autorskiej
wizji kadru, a widz znajdzie przyjemno¶æ w smakowaniu kusz±cych obrazów
fotograficznych.
Andrzej Zygmuntowicz
Fil Hunter (Virginia, USA) zmar³ w 2013
roku, podczas przygotowywania tego wydania ksi±¿ki; by³ znanym i cenionym fotografem,
specjalizuj±cym siê w fotografowaniu martwej natury, w fotografii ilustracyjnej oraz w
tworzeniu efektów specjalnych w reklamie; jego kariera trwa³a ponad trzy dekady.
Klientami tego znanego fotografa byli m.in.: America Online, „US News & World Report”,
Time-Life Books, „Life Magazine”, National Science Foundation i „National Geographic”.
Hunter wyk³ada³ fotografiê na uniwersytecie i pracowa³ jako konsultant techniczny przy
produkcji wielu publikacji fotograficznych. By³ trzykrotnym laureatem Virginia
Professional Photographer’s Grand Photographic Award.
Steven Biver (Virginia, USA) to fotograf
reklamowy z ponad dwudziestoletnim sta¿em, specjalizuj±cy siê w fotografowaniu martwej
natury, w portretowaniu, wykonywaniu fotomonta¿u i w cyfrowym przetwarzaniu obrazów. Na
li¶cie jego klientów znajduj± siê firmy: DuPont, Johnson & Johnson, Mobil, „Newsweek”,
Conde Nast i IBM. Otrzyma³ nagrody i wyró¿nienia pism „Communication Arts”, „Graphis”,
„How Magazine” i od firmy Adobe, która – by zainspirowaæ innych fotografów –
umie¶ci³a prace Bivera na p³ycie z dodatkami do programu Photoshop.
Paul Fuqua (Virginia, USA) od 35 lat
zajmuje siê zawodowo fotografi± ilustracyjn± i przyrodnicz±.
W 1970 r. za³o¿y³ w³asn± firmê producenck±, skupiaj±c± siê na wykorzystaniu
metod wizualnych
w nauczaniu. Jest autorem wielu materia³ów edukacyjnych i szkoleniowych z ró¿nych
dziedzin, takich jak prawo, bezpieczeñstwo publiczne, historia, nauki ¶cis³e i ochrona
¶rodowiska. W ci±gu ostatnich dziesiêciu lat wyprodukowa³ materia³y edukacyjne z
zakresu nauk przyrodniczych i zarz±dzania zasobami naturalnymi.
352 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miêkka