|
JAKOŚĆ ŻYCIA DZIECI A STATUS SPOŁECZNO-EKONOMICZNY RODZINY TEORIA I BADANIA
PETELEWICZ M. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 59.75 Twoja cena 56,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny
Teoria i badania
Publikacja ukazuje zależności pomiędzy jakością życia dzieci a statusem
społeczno-ekonomicznym rodziców. Przedstawia zastosowanie koncepcji jakości życia do
badań zróżnicowania sytuacji życiowej dzieci (na przykładzie łódzkich
szóstoklasistów) z perspektywy analiz strukturalnych. Przybliża kwestie teoretyczne
związane z jakością życia oraz jakością życia dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem
child indicators movement. W pogłębiony sposób porusza metodologiczne i etyczne kwestie
badań ankietowych z dziećmi.
Dwutorowa analiza - bazująca na wypracowanym modelu jakości życia,
uwzględniającym takie sfery, jak: relacje rówieśnicze i rodzinne, sytuacja materialna,
zdrowie, funkcjonowanie w szkole, subiektywny dobrostan dzieci, a także wykorzystująca
koncepcję having, loving, being Erika Allardta - daje pogłębiony obraz sytuacji
życiowej najmłodszych. Zarówno poszczególne obszary życia, jak i jego jakość
ujmowana całościowo wiążą się ze statusem społeczno-ekonomicznym rodziny, co
pozwala wnioskować o nierównościach społecznych występujących w okresie
dzieciństwa. Badania ujawniają wielowymiarowość i zróżnicowanie sytuacji życiowych
respondentów, pozwalają też wskazać grupę dzieci doświadczającą skumulowanej
deprywacji.
Zaproponowany pomiar daje możliwość sporządzenia rzetelnej diagnozy,
uwzględniającej różne aspekty sytuacji życiowej, w których należy podjąć
interwencję.
Wstęp 7
Podziękowania 11
Rozdział 1. Jakość życia – perspektywa ogólna 13
1.1. Geneza i rozwój 13
1.2. Problemy definicyjne 20
1.3. Kluczowe zagadnienia w badaniach jakości życia 22
1.3.1. Podejście obiektywne i subiektywne 23
1.3.2. Ujęcia globalne i cząstkowe 25
1.3.3. Zmienność jakości życia w perspektywie cyklu życia 26
1.3.4. Podejście integrujące 27
1.4. Koncepcja having, loving, being E. Allardta 28
Rozdział 2. Jakość życia dzieci 31
2.1. Socjologiczne spojrzenie na dzieciństwo 32
2.2. Jakość życia dzieci – perspektywa badawcza 35
2.2.1. Kwestie definicyjne 35
2.2.2. Ruch wskaźników społecznych dotyczących sytuacji dzieci 37
2.2.3. Podstawy teoretyczne 41
2.2.4. Zagadnienia metodologiczne 46
2.2.5. Aspekty aplikacyjne 49
2.2.6. Badania jakości życia dzieci oparte na wskaźnikach społecznych jako nowa
subdyscyplina naukowa 51
2.2.7. Modele badania jakości życia dzieci 52
2.3. Podsumowanie 57
Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań 59
3.1. Problematyka 59
3.1.1. Koncepcja jakości życia dzieci przyjęta w pracy 59
3.1.2. Model jakości życia dzieci 60
3.1.3. Cel badań, pytania problemowe, hipotezy 62
3.2. Empiryczne podstawy badań 64
3.2.1. Technika badawcza 64
3.2.2. Przygotowanie narzędzia 65
3.2.3. Dobór próby 66
3.2.4. Realizacja badania 68
3.3. Problemy metodologiczne w badaniach ankietowych z dziećmi 70
3.4. Dylematy etyczne 77
Rozdział 4. Determinanty jakości życia dzieci 87
4.1. Status społeczno-ekonomiczny rodziny a funkcjonowanie dziecka – wnioski z badań
87
4.2. Konstrukcja wskaźnika SES rodziny dziecka w projekcie badawczym 89
4.3. Okolica zamieszkania 99
4.4. Podsumowanie 100
Rozdział 5. Jakość życia łódzkich szóstoklasistów 101
5.1. Dziedzinowa jakość życia 102
5.1.1. Warunki życia dziecka 102
5.1.2. Relacje z rodzicami 108
5.1.3. Relacje rówieśnicze 112
5.1.4. Funkcjonowanie w szkole 115
5.1.5. Zdrowie 132
5.1.6. Dobrostan psychiczny 138
5.1.7. Wymiary jakości życia dzieci – podsumowanie 151
5.2. Globalna jakość życia 156
5.3. Wzory jakości życia dzieci 158
5.3.1. Wzory jakości życia dzieci pochodzących z rodzin o niskim i wysokim statusie 162
5.4. Analizy na podstawie koncepcji having, loving, being 166
5.4.1. Wymiary having, loving, being a status społeczno-ekonomiczny rodziny dziecka 169
5.4.2. Wzory jakość życia na podstawie koncepcji E. Allardta 172
5.5. Podsumowanie 173
Zakończenie 177
Bibliografia 183
Spis tabel 195
Spis diagramów 197
Spis wykresów 198
Aneks. Kwestionariusz ankiety audytoryjnej 201
214 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|