Normy czasu pracy kierowcy według rozporządzenia (WE) 561/2006
55 praktycznych wskazówek
W publikacji wyjaśniamy najważniejsze zagadnienia związane z przestrzeganiem
przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006. Dowiesz się, za jakie naruszenia możesz
zostać ukarany. Informacje w niej zawarte pomogą we właściwym stosowaniu obowiązujących
przepisów rozporządzenia nr 561.
Niniejsza publikacja powstała, aby przybliżyć najważniejsze zasady planowania czasu
pracy kierowców. Obejmuje najważniejsze kwestie związane z przepisami rozporządzenia
(WE) nr 561. Czytelnik znajdzie w niej wiele przykładów błędnych czynności oraz
praktyczne porady, jak w danym przypadku należy postąpić prawidłowo i zgodnie z
przepisami. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach kierowcy ryzykują kary oraz podpowiadamy,
jak tych kar uniknąć. Wskazujemy najkorzystniejsze i bezpieczne rozwiązania problemu z
czasem pracy kierowcy.
Normy czasu jazdy kierowców według rozporządzenia 561/2006
Wskazówka 1. Uniknij 3 błędów w rozpoczynaniu pracy kierowców, za które
grozi kara
Wskazówka 2. Rozporządzenie 561 stosuje się tylko do przewozów na terenie WE
Wskazówka 3. Naruszenie rozporządzenia (WE) nr 561/2006 to ciężkie naruszenie
obowiązków kierowcy
Wskazówka 4. Gdy odpoczynek nie mieści się w ciągu dnia, można przesunąć
okres rozliczeniowy
Wskazówka 5. Rekompensatę za skrócenie odpoczynku trzeba odebrać w całości
Wskazówka 6. Jeżeli kierowca zaczyna pracę o różnych porach, trzeba pilnować
limitu 13 i 15 godzin
Wskazówka 7. Rekompensaty za skrócenie odpoczynku można łączyć ze sobą
Wskazówka 8. Prosty sposób na rozliczenie nadgodzin z powodu odpoczynku w dzień
Wskazówka 9. Ryzykujesz karę, robiąc rekompensatę przed odpoczynkiem
Wskazówka 10. Uniknij kar. Sprawdzaj, jak godziny odpoczynku dziennego rozkładają
się w odpoczynku tygodniowym
Wskazówka 11. Odpoczynki na parkingach trzeba odbierać według określonych
zasad
Wskazówka 12. Odpoczynek na parkingu – dobre praktyki w zakresie planowania
podróży, doboru miejsc odpoczynków, bezpieczeństwa kierowcy i ładunku
Wskazówka 13. Odpoczynek poza bazą firmy – trzeba pamiętać o dokumentowaniu
aktywności
Wskazówka 14. Rekompensatę skróconego odpoczynku tygodniowego trzeba odebrać
najpóźniej w trzecim tygodniu
Wskazówka 15. Skrócony odpoczynek tygodniowy w niektórych przypadkach można
odebrać w pojeździe
Wskazówka 17. Upewnij się, czy prawidłowo określasz porę nocną
Wskazówka 18. Lepiej nie wydłużać pierwszej części przerwy dzielonej
Wskazówka 19. Czas załadunku trzeba uwzględnić planując pracę i odpoczynki
kierowcy
Wskazówka 20. Rok przestępny może korzystnie wpłynąć na planowanie czasu
pracy kierowców
Wskazówka 21. Są możliwe odstępstwa przy odpoczynku tygodniowym w przewozach
międzynarodowych okazjonalnych
Wskazówka 22. Rozkład czasu pracy oraz jego zmiany nie mogą naruszać prawa
kierowcy do odpoczynku
Wskazówka 23. Kierowca może na chwilę przerwać odpoczynek, powołując się na
wytyczną nr 3
Wskazówka 24. Kierowca w załodze może mieć dwa skrócone odpoczynki tygodniowe
pod rząd
Wskazówka 25. Opracuj dobry plan pracy kierowców w załodze i uniknij kar
Wskazówka 26. W trzech przypadkach ITD może uznać, że kierowca z załogi nie
jechał w załodze i naliczyć karę
Wskazówka 27. Prosty sposób na zaplanowanie czasu jazdy kierowców w podwójnej
załodze
Wskazówka 28. Odnotuj czas przesiadki między pojazdami, aby nie było luki
Wskazówka 29. Jeżeli kierowca zmieniał pojazd, musi opisać, co robił, gdy się
przesiadał
Wskazówka 30. Kierowcy muszą pamiętać o rejestrowaniu dojazdu do auta
Wskazówka 31. Czas dowozu do miejsca postoju pojazdu to dyspozycyjność
Wskazówka 32. Kierowca może zjechać do bazy po za krótkiej przerwie? Tak, ale
pod jednym warunkiem
Wskazówka 33. Odstępstwa od zasady odbierania odpoczynków dwuosobowej załogi są
możliwe pod kilkoma warunkami
Wskazówka 34. Przerwę w jeździe musi poprzedzać choćby minuta jazdy
Wskazówka 35. Sprawdzaj, czy kierowca prawidłowo rejestruje dojazdy do auta oraz
do firmy
Wskazówka 36. Przerwy w jeździe to nie to samo, co przerwy w pracy
Wskazówka 37. Nie każdy postój powyżej wymaganych 45 minut jest postojem
nieuzasadnionym
Wskazówka 38. Nie ryzykuj kar! Pamiętaj, że za sczytanie danych z karty
kierowcy odpowiada firma
Wskazówka 39. Kierowców jeżdżących na linii regularnej specjalnej do 50 km też
obowiązują normy czasu pracy
Wskazówka 40. W przewozach na liniach regularnych specjalnych nie trzeba
przechowywać tarczek
Wskazówka 41. Zasady jednej minuty nie można wykorzystywać do omijania przepisów
Wskazówka 42. Gdy kierowca jedzie raz z przyczepą, raz bez niej, powinien
rejestrować „inną pracę”
Wskazówka 43. Gdy kierowca błędnie oznaczy aktywność na karcie, trzeba wyposażyć
go w weekendówkę
Wskazówka 44. Pamiętaj o granicach tolerancji tachografów
Wskazówka 45. Jednorazowy błędny wpis manualny nie zawsze musi skutkować karą
Wskazówka 46. Nie zawsze trzeba używać tachografów w przewozie na potrzeby własne
Wskazówka 47. Kierowca na przyuczeniu powinien używać karty kierowcy
Wskazówka 48. Przy przewozie niektórych rodzajach odpadów trzeba używać
tachografu
Wskazówka 49. To przedsiębiorca musi wykazać, że wykonuje przewozy wyłączone
spod rozporządzenia nr 561/2006
Wskazówka 50. Dbaj o prawidłowe oznaczanie aktywności kierowcy podczas załadunku
pojazdu
Wskazówka 51. Praktyczne sposoby prawidłowego dokumentowania czynności kierowcy
Wskazówka 52. Dojazd do bezpiecznego miejsca postoju – jak uniknąć kary
Wskazówka 53. Przekroczenie czasu pracy przy zjeździe z promu – w niektórych
przypadkach możesz powołać się na art. 12 rozporządzenia 561
Wskazówka 54. Długie czekanie na rozładunek nie uzasadnia zastosowania art. 12
Wskazówka 55. Pamiętaj o różnicach w normach czasu jazdy pomiędzy umową AETR
i rozporządzeniem nr 561
220 stron, Format: 23.5x15.9, oprawa miękka