|
OKRUCHY MELANCHOLII PRZYBYSZEWSKI I INNI O LITERATURZE I SZTUCE MŁODEJ POLSKI
RATUSZNA H. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 38.39 Twoja cena 36,47 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Okruchy melancholii
Przybyszewski i inni - o literaturze i sztuce Młodej Polski
W literaturze i sztuce polskiego modernizmu, obok postaci
melancholików, przywoływanych najczęściej w procesach repetycji dawnych, głównie
romantycznych, wzorców (np. Hamleta, Don Kichota, rzadziej – w tym znaczeniu – Ikara,
Don Juana), pojawiła się problematyka amor vacui, przestrzeni nasyconej emocjami,
znaczonej i znaczącej. Pejzaż melancholiczny – eksponujący klasyczne rozumienie
melancholii (obecny na płótnach Edvarda Muncha, por. Melancholia, czy w twórczości
Przybyszewskiego, por. Nad morzem), uległ modyfikacji: gwar ulic zastąpiła cisza zaułków
tworzących obraz mandali (por. Biesy Marii Komornickiej), błysk materii, blask Saturna
tłumiło sztuczne słońce, utworzone z drogich kamieni (Nad morzem Przybyszewskiego).
Modyfikacji uległa także bogata gama postaw i odczuć. Bohater melancholiczny niewiele
miał już wspólnego z „melancholicznym geniuszem”, jego reakcję na świat
opisywała nuda, dekadenckie przeczulenie.
Fragment artykułu autorki „Głos mojej choroby”. Kilka uwag
o młodopolskiej melancholii
Wstęp / 7
I.
1. „Głos mojej choroby”. Kilka uwag o młodopolskiej melancholii /
15
2. „Księga mych marzeń” – kijowskie lata Bolesława Leśmiana /
33
3. „W tych krańcach mojej duszy…” – Otokar Březina i polski modernizm
/ 47
II.
1. „Odbicia wielokrotne”. O symbolice lustra w literaturze i sztuce Młodej
Polski – rekonesans badawczy / 81
2. „Jestem człowiekiem i jestem artystą” – o Toruniu i Ślubach Stanisława
Przybyszewskiego / 97
3. Wyspiański i Przybyszewski – portret niedokończony (o wzajemnych
inspiracjach, wpływach młodopolskich artystów) / 115
III.
1. Cyrograf na własnej skórze – Stanisława Przybyszewska o sztuce i samotności
/ 135
2. Płeć i melancholia – Viraginitas Ewy Łuskiny / 147
3. „W prosektorium krytyki” Stanisława Witkiewicza. Japonizm i impresjonizm
/ 159
IV.
1. „Obrazy ginącego świata” – Czesław Jankowski wobec tradycji
modernistycznej / 175
2. „Brzask wolności” – melancholia przeszłości. Historyczne obrazy Bułgarii
w powieści Jadwigi Papi / 187
3. „Tchórzliwy diabeł” – smutki przeszłości. Gadki z Na Skalnym Podhalu
Kazimierza Przerwy-Tetmajera i bajki bułgarskie / 197
Zamiast zakończenia / 205
Nota bibliograficzna / 211
Indeks / 213
222 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|