ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

POLITYKA DO¦WIADCZENIA CLEMENT GREENBERG I TRADYCJA FORMALISTYCZNEJ KRYTYKI SZTUKI


REJNIAK-MAJEWSKA A.

wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 47.50 Twoja cena  45,13 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Polityka do¶wiadczenia

Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki


Stworzona przez Clementa Greenberga wyk³adnia modernizmu jest do dzisiaj obecna w ¶wiecie sztuki jako „negatywny uk³ad odniesienia” dla aktualnych koncepcji i stanowisk. Ksi±¿ka stanowi próbê zmierzenia siê z utrwalonym i niejednokrotnie uproszczonym obrazem pogl±dów amerykañskiego krytyka, jak równie¿ zbadania tego, jak przyjêty przezeñ model interpretacji sytuowa³ siê na szerszej, rozumianej – geograficznie i historycznie – mapie nowoczesnej sztuki i teorii sztuki. Pocz±wszy od dziewiêtnastowiecznych koncepcji autonomizmu estetycznego i „czystej formy”, przez formalistyczne teorie percepcji i interpretacje nowoczesnej twórczo¶ci, ukazane s± z³o¿one genealogie dziewiêtnastowiecznego formalizmu w my¶li o sztuce. Wraz z pytaniem o znaczenie Greenbergowskiego dziedzictwa s± omawiane równie¿ konteksty polemik z lat 60. i 70., zwi±zanych z do¶wiadczeniami ówczesnej awangardy.
Przyjêta w ksi±¿ce perspektywa wi±¿e siê z postulowanym w humanistyce ostatnich lat powrotem do kategorii do¶wiadczenia jako o¶rodka przecinania siê kulturowych wzorców z tym, co subiektywne i jednostkowe. Spojrzenie na tradycjê formalistycznej krytyki pod k±tem jej zwi±zków z konkretnymi praktykami artystycznymi i implikowanych odbiorczych nastawieñ stanowi próbê prze³amania utrwalonych wyobra¿eñ na temat formalizmu jako ch³odnej, bezosobowej metody b±d¼ wizji estetycznego autonomizmu izoluj±cej fakty artystyczne od innych zjawisk. Celem podjêtych w ksi±¿ce analiz nie jest rekonstrukcja doktryny, która wtórnie nadawa³aby jej zamkniêty charakter, ale uchwycenie wzorców do¶wiadczenia, jakie by³y anga¿owane i legitymizowane w formalistycznej krytyce sztuki.


Wprowadzenie / 9

Czê¶æ I. Modernizm i formalizm
Rozdzia³ 1. W stronê autonomii widzenia / 21
Rozdzia³ 2. „Emocja estetyczna” i „forma znacz±ca” – formalizm estetyczny w krêgu Bloomsbury / 33
Rozdzia³ 3. Pocz±tki krytyki formalistycznej a modernizm / 47
Rozdzia³ 4. „Kubizm i sztuka abstrakcyjna” – formalistyczny modernizm Alfreda Barra / 55

Czê¶æ II. Clement Greenberg – modernizm jako „krytyka z wewn±trz”
Rozdzia³ 1. W krêgu „partisan review” – brecht, awangarda, zaanga¿owanie / 75
Rozdzia³ 2. Apolliñskie oblicze awangardy / 95
Rozdzia³ 3. Czysto¶æ, p³asko¶æ, optyczno¶æ / 113
Rozdzia³ 4. Do¶wiadczenie i doktryna / 133
Rozdzia³ 5. W³adza s±dzenia i spo³eczna gra konwencji / 149
Rozdzia³ 6. Modernistyczny uniwersalizm i ¿ydowska to¿samo¶æ / 161

Czê¶æ III. Rewizje i kontynuacje
Rozdzia³ 1. „Inne kryteria” i nowe do¶wiadczenia / 179
Rozdzia³ 2. Obecno¶æ obrazu. Poch³oniêcie i teatralno¶æ w krytyce Michaela Frieda / 187
Rozdzia³ 3. Do¶wiadczenie w poszerzonym polu. Strukturalistyczny formalizm Rosalind Krauss / 205

Zakoñczenie / 219
Bibliografia / 227
Nota bibliograficzna / 237
Summary/ 239
Indeks osobowy / 243


268 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda z obwolt±

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022