Tureckie media za rządów Recepa Tayyipa Erdogana (2003-2014)
Media w Turcji – jak niemal w każdym współczesnym państwie – mają niebagatelny
wpływ na kształt społeczeństwa. W demokracjach liberalnych media są czwartą
władzą, która spełnia funkcję kontrolną władzy ustawodawczej, wykonawczej czy
sądowniczej, i informują ludzi o nieprawidłowościach, nadużyciach czy aferach, które
w tych strukturach występują. Rola środków masowego przekazu od samego początku
istnienia współczesnej Turcji jest nie do przecenienia. Począwszy od momentu powstania
nowoczesnej Republiki Turcji przedstawiciele mediów brali udział we wszystkich procesach
dotyczących tego państwa. Ebru Orhan wykazuje w swojej pracy, iż zależnie od
okoliczności media tureckie były pod kontrolą albo instytucji państwa tureckiego, albo
bezpośrednio rządów politycznych, albo armii tureckiej. Podkreśla jednak, że
jakościowa nowa sytuacja nastąpiła w latach osiemdziesiątych XX wieku, kiedy pod
wpływem neoliberalizmu nastąpiły zmiany w sektorze medialnym na świecie.
Według Autorki miały one także wpływ na media tureckie zarówno strukturalnie, jak
i treściowo. Ebru Orhan dowodzi, iż w tym czasie nowi właściciele coraz częściej
zaczęli traktować media jako sektor przynoszący zysk. Nastąpiło naturalne powiązanie
biznesu z politykami. Dojście do władzy Partii Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP) było
przełomem w Turcji także ze względu na sytuację medialną. Wykorzystując siłę mediów
zarówno ich właściciele, jak i przedstawiciele partii politycznych wpływali na relacje
w Turcji. Zjawisko to często było obiektem dyskusji międzynarodowych. Kraje Unii
Europejskiej, sama Unia, a także Stany Zjednoczone często krytykowały rządy AKP za
ograniczenie wolności słowa, prasy oraz wolności internetowej.
169 stron, Format: 13.4x20.1, oprawa miękka