ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DYNAMIKA DOSTĘPU KOBIET DO STUDIÓW POLITECHNICZNYCH TEORIA I PRAKTYKA SPOŁECZNA


SZYMCZAK E.H.

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 36.95 Twoja cena  35,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dynamika dostępu kobiet do studiów politechnicznych

Teoria i praktyka społeczna


W publikacji podjęto kwestię dostępu kobiet do studiów inżynierskich i technicznych w kontekście obserwowanej w ostatnich dekadach zmiany sytuacji społeczno-kulturowej kobiet, zmiany ich tożsamości oraz sukcesywnego zwiększenia się aspiracji zawodowych kobiet.

Podejmując analizę zagadnienia esencjalizmu biologicznego i podejścia konstruktywistycznego, autorka opowiedziała się za tym drugim, rekonstruując rolę procesów socjalizacji w tworzeniu tożsamości oraz dokonując analizy zmian w zakresie aspiracji edukacyjnych i zawodowych kobiet.

Studia politechniczne stanowią w tym kontekście niejako krystalizację współczesnych tendencji w tym zakresie, unikatowe laboratorium zmiany społecznej i tożsamościowej oraz przykład przekraczania przez kobiety tradycyjnych, esencjalnych ról.


Wprowadzenie

Rozdział I
Teoretyczne podstawy badań
1.1. Pryzmaty postrzegania kobiecości i męskości - esencjalizm biologiczny versus konstruktywizm społeczny
1.2. Socjalizacja do tradycyjnych ról kobiecych i męskich
1.2.1. Role społeczne a nierówności płciowe
1.2.2. Środowisko rówieśnicze i mass media w procesie socjalizacji
1.3. Stereotypy płciowe jako społeczne determinanty tradycyjnych podziałów w ramach kategorii męskości i kobiecości

Rozdział II
Socjologiczne interpretacje dostępu kobiet do rynku pracy
2.1. Teoria strukturalno-funkcjonalna
2.2. Teoria reprodukcji ekonomicznej Samuela Bowlesa i Herberta Gintisa
2.3. Teoria reprodukcji kulturowej Pierre‘a Bourdieu

Rozdział III
Dynamika dostępu kobiet do edukacji wyższej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji politechnicznej. Perspektywa historyczna i współczesna
3.1. Edukacja wyższa kobiet z perspektywy historycznej
o.2. Politechniki i inne państwowe uczelnie techniczne w Polsce. Rys historyczny
3.3. Dostęp kobiet do edukacji wyższej - perspektywa współczesna
3.4. Udział kobiet na kierunkach politechnicznych - analiza zjawiska i tendencji rozwojowych
3.5. Współczesne postrzeganie wyborów edukacyjnych kobiet oraz kariery
kobiet

Rozdział IV
Społeczna konstrukcja zawodu inżyniera
4.1. Współczesny obraz kobiety - inżyniera
4.1.1. Inżynieria a współczesne osiągnięcia technologiczne
4.1.2. Praca w inżynierii - spełnienie marzeń kobiet?
4.1.3. Tożsamość inżynierska, kobiety i płaca
4.2. Zawód inżyniera w kontekście problemu maskulinizacji

Rozdział V
Próba społecznej rekonstrukcji płciowości zawodu inżyniera - "Dziewczyny na Politechniki"
5.1. Kobiety w STEM - inicjatywy, organizacje i strategie społeczne
5.2. Przekazy reklamowe w przestrzeni akademickiej. Próba typologii
Podsumowanie

Rozdział VI
Społeczne postrzeganie wyborów edukacyjnych kobiet studiujących na politechnikach oraz ich zawodowe funkcjonowanie w dziedzinie inżynierii
6.1. Podstawy metodologiczne badań własnych
6.2. Analiza i interpretacja wyników badań
6.3. Studia na politechnice oraz perspektywy przyszłej kariery zawodowej inżyniera w opiniach studentek
6.3.1. Wybory edukacyjne i zawodowe kobiet w świetle stereotypów dotyczących ról płciowych
6.3.2. Dostęp kobiet do tradycyjnie męskich środowisk edukacyjnych i zawodowych a problem esencjalizmu biologicznego
6.3.3. Adaptacja studentek do politechniki i codzienne funkcjonowanie w tradycyjnie męskim środowisku edu kacyjnym
6.3.4. Problem maskulinizacji kobiet studiujących na politechnice
6.3.5. Sukces edukacyjny, zawodowy i osobisty młodych kobiet - inżynierów
6.3.6. Społeczne postrzeganie nietradycyjnych wyborów kobiet studiujących i pracujących w zawodzie inżyniera
6.4. Społeczne postrzeganie kobiet kształcących się i pracujących w tradycyjnie męskich, technicznych obszarach zawodowych - z perspektywy
pracujących zawodowo inżynierów
6.4.1. Odmienne role zawodowe kobiet i mężczyzn - przyczyny i uwarunkowania
6.4.2. Funkqonowanie kobiet w dziedzinie inżynierii
6.4.3. Sukces zawodowy kobiet-inżynierów
6.4.4. Kobieta w zawodzie inżyniera a jej rola matki i żony
6.4.5. Kobieta - inżynier w roli zawodowej
Podsumowanie

Zakończenie
Bibliografia
Spis rycin i tabel
The dynamics of women‘s access to polytechnic studies. Social theory and practice (Summary)


396 stron, Format: 17.1x23.9, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022