|
KOSZTY KSZTA£CENIA WY¯SZEGO
SZTANDERSKA U. GROTKOWSKA G. RED. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 49.00 Twoja cena 46,55 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Koszty kszta³cenia wy¿szego
Koszty zwi±zane z podejmowaniem studiów to jeden ze s³abiej zbadanych aspektów
wzrostu zainteresowania edukacj± na poziomie wy¿szym w Polsce. Co roku setki tysiêcy
gospodarstw domowych w Polsce przeznaczaj± na ten cel niebagatelne ¶rodki. Chc±c
kontynuowaæ kszta³cenie, m³odzi ludzie nie tylko inwestuj± powa¿ne kwoty, lecz tak¿e
czêsto odsuwaj± w czasie decyzjê o wej¶ciu na rynek pracy, a tym samym trac± dochody
z pracy, które mogliby uzyskaæ, aktywizuj±c siê zawodowo po ukoñczeniu szkó³
¶rednich. Jednocze¶nie znacz±ce fundusze na szkolnictwo wy¿sze asygnuje pañstwo.
Prezentowane wyniki analiz zosta³y opracowane w ramach projektu badawczego „Spo³eczne
i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19–30 lat dotycz±cych studiowania”,
realizowanego przez zespó³ z Wydzia³u Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego na
zlecenie Instytutu Badañ Edukacyjnych.
Autorzy identyfikuj± mechanizmy wystêpuj±ce w kontaktach miêdzy czterema g³ównymi
interesariuszami procesu kszta³cenia na poziomie wy¿szym: uczelniami publicznymi,
prywatnymi, studentami (i ich gospodarstwami domowymi) oraz pañstwem. Stosuj±c najnowsze
podej¶cia metodologiczne z zakresu ekonomii eksperymentalnej i wyboru warunkowego,
podejmuj± próbê pomiaru wielko¶ci, struktury oraz zró¿nicowania kosztów edukacji na
poziomie wy¿szym z perspektywy zarówno studenta, jak i uczelni.
Wprowadzenie - Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
Rozdzia³ 1. Metodologiczne podstawy badañ - Urszula Sztanderska,
Gabriela Grotkowska
1.1. Kategorie nak³adów, kosztów i wydatków w analizie kszta³cenia na poziomie
wy¿szym
1.2. Zarys metodologii badañ kosztów kszta³cenia ponoszonych przez uczelnie wy¿sze
1.3. Zarys metodologii badania wydatków na kszta³cenie wy¿sze ponoszonych przez osoby
prywatne
1.4. Podsumowanie
Rozdzia³ 2. Rynek us³ug edukacyjnych na poziomie wy¿szym w perspektywie
ekonomicznej - ujêcie modelowe - Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
2.1. Podmioty wystêpuj±ce na rynku us³ug edukacji wy¿szej
2.1.1. Konkurencja monopolistyczna po stronie poda¿y us³ug edukacyjnych
2.1.2. Determinanty kszta³towania siê popytu na us³ugi edukacyjne
2.1.3. Rola pañstwa na rynku us³ug edukacji wy¿szej
2.1.4. Podmioty po stronie popytowej na rynku edukacji wy¿szej
2.2. Czynniki determinuj±ce stronê poda¿ow± i koszty dostarczania us³ug edukacyjnych
2.2.1. Ceny us³ug edukacyjnych
2.2.2. Funkcja celu uczelni a koszty us³ug edukacyjnych
2.2.3. Wytwarzanie us³ug i koszty
2.3. Podsumowanie
Rozdzia³ 3. Prawne uwarunkowania kszta³towania kosztów kszta³cenia i ich
finansowania w szko³ach wy¿szych - Anna Bia³ek-Jaworska, Marek ¯ukowski
3.1. Algorytm dotacji podstawowej na dzia³alno¶æ dydaktyczn±
3.2. Minimum kadrowe, pensum i alokacja zasobów kadrowych
3.3. Regulacje prawne wysoko¶ci wynagrodzeñ nauczycieli akademickich
3.4. Podzia³ czasu pracy nauczycieli akademickich na dzia³alno¶æ dydaktyczn±,
badawcz± i organizacyjn±
3.5. Rozdzielna ewidencja przychodów i kosztów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych
3.6. Cel kalkulacji kosztów kszta³cenia w szko³ach wy¿szych
3.7. Wp³yw zarz±dzania finansami uczelni na kszta³towanie kosztów kszta³cenia -
zarz±dzanie przez bud¿et wp³ywów i wydatków, a nie przychodów i kosztów
3.8. Podsumowanie
Rozdzia³ 4. Koszty dzia³alno¶ci dydaktycznej szkó³ wy¿szych i ¼ród³a ich
finansowania w ¶wietle danych zastanych - Anna Bia³ek-Jaworska
4.1. Wydatki na szkolnictwo wy¿sze z perspektywy makroekonomicznej
4.2. Znaczenie udzia³u przychodów z dzia³alno¶ci dydaktycznej
w przychodach operacyjnych szkó³ wy¿szych
4.3. Przychody z dzia³alno¶ci dydaktycznej
4.4. Koszty dzia³alno¶ci dydaktycznej
4.4.1. Wynik na dzia³alno¶ci dydaktycznej a wynik brutto
4.4.2. Koszty dzia³alno¶ci dydaktycznej a koszty rodzajowe
4.5. System pomocy materialnej dla studentów w szko³ach wy¿szych i jego wp³yw na
koszty kszta³cenia
4.6. Koszty jednostkowe kszta³cenia (wed³ug GUS)
4.7. Koszty dzia³alno¶ci dydaktycznej szkó³ wy¿szych i ¼ród³a ich finansowania w
2013 roku
4.8. Rekomendacje w zakresie sprawozdawczo¶ci dotycz±cej finansów szkó³ wy¿szych
4.9. Podsumowanie
Rozdzia³ 5. Ewidencja i zarz±dzanie kosztami w szko³ach wy¿szych -
Piotr Modzelewski, Marcin Dwórznik
5.1. Sposoby ewidencji i planowania kosztów
5.1.1. Proces bud¿etowania
5.1.2. Sposób podzia³u dotacji
5.1.3. Ewidencja kosztów w uczelniach wy¿szych
5.2. Struktura kosztów i przychodów
5.2.1. Koszty bezpo¶rednie i po¶rednie
5.2.2. Rozliczanie kosztów nieruchomo¶ci
5.2.3. Koszty zmienne i koszty sta³e kszta³cenia
5.2.4. G³ówne grupy kosztów kszta³cenia
5.2.5. ¬ród³a finansowania procesu dydaktyki
5.3. Zarz±dzanie kosztami
5.3.1. Relacja miêdzy kosztami kszta³cenia i ¼ród³ami ich finansowania (przychodami)
5.3.2. Rachunek kosztów kszta³cenia - rozliczanie kosztów zwi±zanych z prowadzeniem
procesu dydaktyki
5.3.3. ¬ród³a oszczêdno¶ci kosztów kszta³cenia
5.4. Podsumowanie
Rozdzia³ 6. Koszty a jako¶æ procesu kszta³cenia - Jacek Liwiñski
6.1. Determinanty jako¶ci kszta³cenia w szko³ach wy¿szych
6.2. Wp³yw zmian demograficznych i legislacyjnych na ofertê edukacyjn± i jako¶æ
procesu kszta³cenia
6.3. Podsumowanie
6.4. Aneks statystyczny
Rozdzia³ 7. Nak³ady i koszty pracy nauczycieli akademickich - Urszula
Sztanderska, Barbara Bobrowicz, Tomasz Gajderowicz, Marek Giergiczny
7.1. Problem wyodrêbnienia kosztu pracy nauczyciela akademickiego
7.2. Zbiory danych do analizy kosztów pracy nauczycieli akademickich
7.3. Wynagrodzenia nauczycieli akademickich
7.4. Nak³ady pracy ponoszone w zwi±zku z prac± w uczelni
7.5. Faktyczna a preferowana struktura czasu pracy
7.6. Badanie preferencji nauczycieli akademickich w zakresie zatrudnienia w kontek¶cie
kosztów pracy
7.6.1. Metoda wyboru warunkowego w badaniu preferencji nauczycieli akademickich
7.6.2. Dobór atrybutów kontraktu zatrudnienia nauczycieli akademickich
7.6.3. Wyniki estymacji modeli ekonometrycznych wyboru preferowanych ofert zatrudnienia
7.6.3.1. Model podstawowy zak³adaj±cy liniow± specyfikacjê funkcji u¿yteczno¶ci
7.6.4. Model z interakcjami
7.6.4.1. Model zak³adaj±cy liniow± specyfikacjê funkcji u¿yteczno¶ci z parametrami
specyficznymi dla dziedzin nauki
7.6.5. Wnioski z badania preferencji nauczycieli akademickich
7.7. Podsumowanie
Rozdzia³ 8. Prywatne nak³ady ponoszone na kszta³cenie na poziomie wy¿szym -
Leszek Wincenciak, Leszek Morawski, Przemys³aw Kusztelak, Tomasz Gajderowicz, Ewa
Cukrowska-Torzewska
8.1. Nak³ady prywatne i czas przeznaczany na studiowanie w Polsce wed³ug danych
zastanych
8.1.1. Prywatne nak³ady finansowe na edukacjê wy¿sz± wed³ug danych zastanych
8.1.2. Czas przeznaczany na edukacjê wy¿sz± wed³ug danych zastanych
8.2. Bezpo¶rednie koszty studiowania na podstawie badania specjalnego - analiza
przekrojowa
8.2.1. Wprowadzenie
8.2.2. Prywatne nak³ady finansowe na kszta³cenie wy¿sze
8.2.2.1. Nak³ady bie¿±ce
8.2.2.2. Wydatki dodatkowe zwi±zane z mieszkaniem i wy¿ywieniem
8.2.2.3. Wydatki zwi±zane z korzystaniem ze sprzêtu i aparatury
8.2.3. ¬ród³a pokrycia wydatków edukacyjnych
8.3. Koszt alternatywny studiowania - strumieñ utraconych wynagrodzeñ
8.3.1. Podstawy metodologiczne szacowania równañ wynagrodzeñ
8.3.2. Konstrukcja modelu dla danych pochodz±cych z Badania Aktywno¶ci Ekonomicznej
Ludno¶ci
8.4. Bilans czasu przeznaczonego na kszta³cenie
8.4.1. Czas po¶wiêcany na aktywno¶æ zwi±zan± z kszta³ceniem
8.4.2. Czas rezydualny wzglêdem pracy zarobkowej na pe³ny etat
8.4.3. Wycena czasu rezydualnego
8.4.3.1. Wycena czasu rezydualnego metod± "rynkow±"
8.4.3.2. Wycena czasu rezydualnego metod± eksperymentaln±
8.4.3.3. Wycena czasu rezydualnego metod± wyboru warunkowego (ang. Discrete Choice
Experiment)
8.5. Podsumowanie
8.6. Aneks
Podsumowanie. Koszty kszta³cenia wy¿szego w ¶wietle badañ -
Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów
478 stron, Format: 15.5x21.1, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|