Kultowa propaganda
Rosyjski dyskurs komunikowania politycznego w przekazie telewizyjnym stacji Pierwyj
Kanał
Tematyka monografii stanowi ważny wkład w problematykę wojny informacyjnej, która
obecnie jest rozważana jako bardzo istotny element konfrontacji pomiędzy Federacją
Rosyjską a państwami należącymi do NATO oraz Unii Europejskiej. W książce podjęto
skuteczną próbę szerszego ujęcia takich zagadnień, jak: komunikowanie polityczne,
marketing polityczny i public relations. Publikacja odnosi się przede wszystkim do
problemu propagandy i ujmuje go w sposób kompleksowy, wskazując na jego teoretyczne
aspekty i praktyczne zastosowanie w postaci wnikliwej analizy materiałów zebranych z
przekazów programów informacyjnych rosyjskiej stacji Pierwyj kanał.
dr. hab. Zdzisław Śliwa, Baltic Defence College oraz Dolnośląska Szkoła Wyższa
Wykaz skrótów 13
„Pokojowe działania Rosji na Ukrainie”: wstęp 15
Rozdział 1. „Jestem pokojowo nastawionym rosyjskim okupantem”:
wykorzystanie public relations w celach politycznych 21
1.1. Istota, funkcje i cele public relations 21
1.2. Narzędzia public relations 29
1.3. Public relations a propaganda 35
1.4. Public relations w przekazie telewizyjnym 40
1.5. Narzędzia public relations w polityce 42
1.6. Public relations w rosyjskiej tradycji politycznej 47
1.7. Elementy propagandowe wojny informacyjnej w mediach na przykładzie konfliktu ukraińsko-rosyjskiego
53
Rozdział 2. „Misja cywilizacyjna rosyjskiego okupanta”: istota marketingu
politycznego 61
2.1. Pojęcie marketingu politycznego 61
2.2. Techniki i narzędzia marketingu politycznego 67
2.3. Marketing polityczny a propaganda 70
2.4. Marketing polityczny w przekazie telewizyjnym 72
2.5. Marketing polityczny w rosyjskiej tradycji politycznej 84
Rozdział 3. „W Kijowie rządzi banderowska swołocz”: analiza wybranych
materiałów z programów informacyjnych stacji Pierwyj kanał 89
3.1. Charakterystyka stacji telewizyjnej Pierwyj kanał 89
3.2. Założenia dla analizy materiałów informacyjnych 93
3.3. Analiza ilościowa wybranego przekazu medialnego 94
3.4. Główne tendencje przekazu stacji w kontekście referendum na Krymie 117
3.5. Manipulacja emocjami oraz irracjonalność przekazu 121
3.6. Manipulacja obrazem i dźwiękiem 122
3.7. Analiza politycznego dyskursu medialnego 125
Rozdział 4. „Aneksja uchroniła Krym od okrucieństwa banderowców i faszystów
z Majdanu”: analiza wyników badań w oparciu o sondaż diagnostyczny 137
4.1. Kwestia aneksji Krymu w świetle badań opinii publicznej 137
4.2. Opis narzędzia badawczego 140
4.3. Charakterystyka grupy badawczej 142
4.4. Ocena skuteczności przekazu medialnego 145
„Wojna domowa na Ukrainie”: zakończenie 169
Bibliografia 173
Aneks 181
Wykaz rysunków, tabel i wykresów 220
Streszczenie w języku rosyjskim 223
Summary – streszczenie w języku angielskim 230
236 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka