Nauczyciel cyfrowej przestrzeni w kontekście proksemiki
Książka podejmuje liczne problemy dotyczące komunikacji pomiędzy nauczycielem a
uczniem, które dotychczas były pomijane w dyskursie naukowym.
Wykorzystanie proksemiki do objaśniania funkcjonowania nauczycieli w cyfrowej
przestrzeni edukacyjnej jest posunięciem ciekawym poznawczo.
Jest to także nowe podejście w badaniach prowadzonych na styku pedeutologii i pedagogiki
medialnej. Z jednej strony autor sięga do dorobku pedagogiki kognitywistycznej, z drugiej
przyczynia się do jej wzbogacenia.
Wstęp 9
Część I
Rozdział 1
Globalizacja i glokalizacja edukacji w cyfrowej przestrzeni 20
1.1. Wprowadzenie 20
1.2. Globalizacja – czym jest? 22
1.3. Globalizacja a glokalizacja 26
1.4. Globalizacja i glokalizacja a edukacja 33
1.5. Globalizacja i glokalizacja a edukacja w cyfrowej przestrzeni . 35
Rozdział 2
Cyfryzacja w edukacji . 44
2.1. Wprowadzenie 44
2.2. Określenie umiejętności cyfrowych . 47
2.3. Informatyka a technologia informacyjna 52
2.4. Jak rozumiane jest pojęcie kompetencje cyfrowe? . 54
2.5. Jak określono cyfrowe umiejętności? 56
2.6. Problem wykluczenia i włączenia cyfrowego? 57
2.7. Zastosowanie e-podręcznika w kształceniu 59
2.8. Mądra cyfryzacja w kontekście cyfrowej szkoły 62
2.9. Czy w programie rządowym ukryto określenie „cyfryzacja”? 64
Część II
Rozdział 3
Komunikacja niewerbalna istotnym czynnikiem oddziaływańedukacyjnych nauczyciela
w kontekście proksemiki 67
3.1. Wprowadzenie 67
3.2. Proksemika klasy szkolnej jako ukryty wymiar edukacji . 71
3.3. Aranżacja miejsc siedzących w pracowni szkolnej 75
3.4. Jakie są założenia proksemiki? . 78
3.5. Klasyfikacje przestrzeni w proksemice 86
3.6. Pojęcie i charakterystyka wyróżnionych dystansów w proksemice 91
3.7. Jakie wyróżnia się układy audytorium? . 95
3.8. Charakterystyka nauczycieli uczestniczących w badaniu . 97
3.9. Ujęcie relacji interpersonalnych z uwzględnieniem dystansu . 101
3.10. Relacje interpersonalne w zależności od płci i rodzaju zajęć . 106
Rozdział 4
Styl kierowania i kompetencje nauczyciela stosującego ICT w kontekście
proksemiki 109
4.1. Wprowadzenie 109
4.2. Charakterystyka nauczycieli uczestniczących w badaniu . 111
4.3. Wykorzystanie dostępnego sprzętu multimedialnego przez nauczyciela . 116
4.4. Komputer podczas zajęć edukacyjnych a praca nauczyciela z uczniem 118
4.5. Działania i komunikacja dydaktyczna nauczycieli a stosowanie ICT? 125
4.6. Dominujący styl kierowania podczas pracy z uczniami
w trakcie stosowania ICT w procesie kształcenia 127
4.7. Kompetencje nauczycieli w kontekście odległości <Nauczyciel–Uczeń> . 130
4.8. Odległość dominująca między uczniem a nauczycielem . 134
4.9. Tryb pracy nauczycielskiej widoczny w działaniach . 135
4.10. Odległość najczęściej dominująca podczas zajęć między uczniem a
nauczycielem podczas dominującego stylu pracy 137
4.11. Poziomy komunikacji widoczne w działaniach nauczających . 138
4.12. Strefa zajmowana przez podmioty, mająca najistotniejszy wpływ na wyniki/oceny
uzyskiwane w procesie kształcenia podczas stosowania ICT . 140
4.13. Wstępne podsumowanie . 141
Rozdział 5
Model relacji interpersonalnych w przestrzeni edukacyjnej dla pedagogiki – uwag
kilka 149
5.1. Wprowadzenie 149
5.2. Zbiory w obszarze społeczności szkolnej 157
5.3. Czy pozycja ciała w przestrzeni może być wyrazem postaw interpersonalnych? . 166
5.4. Próba wstępnego podsumowania modelu 168
5.5. Na zakończenie rozdziału . 176
Zakończenie 178
Bibliografia . 182
188 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka