ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

RYZYKO JAKO WARUNEK ROZWOJU TRANSFORMATYWNE ASPEKTY EDUKACJI


WĘC K. WIERCIŃSKI A. RED.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 49.99 Twoja cena  47,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ryzyko jako warunek rozwoju

Transformatywne aspekty edukacji


Jednym z największych zagrożeń pedagogiki jest sytuacja, w której zasklepia się ona na sobie samej, zrywając związki z dyscyplinami humanistycznymi i filozofią. Redaktorzy tej książki chcą przeciwstawić się tej tendencji, pokazując, jak owocna może okazać się dla pedagogiki konfrontacja z hermeneutyką, psychoanalizą, socjologią i naukami o kulturze. W tych dyscyplinach pojawiły się bowiem koncepcje ludzkiej podmiotowości i odniesienia do Innego, które mogą stać się dla pedagogiki prawdziwym źródłem inspiracji. W oparciu o nie możliwe jest wypracowanie nowatorskiego modelu wychowania, w którym pedagog nie występuje wobec wychowanka w roli „manipulatora”, traktującego go instrumentalnie jako obiekt różnych technik uprzedmiotawiających. Zamiast tego zajmuje pozycję „kreatora”, dla którego wychowanek jest podmiotem obdarzonym wolnością do podejmowania samodzielnych decyzji. W ten model wychowawczy wkalkulowany jest bez wątpienia element ryzyka, ale też tylko dzięki niemu możliwy staje się rzeczywisty rozwój jednostki, która dopiero traktując owe decyzje jako własne, jest w stanie sama kształtować własną tożsamość.
Wszystkie artykuły zawarte w tomie łączy podobnie rozumiana idea wychowania, chociaż każdy z autorów odnosi się w swoich wywodach do innej filozoficznej i humanistycznej tradycji. Ale też na tym zasadza się szczególne znaczenie tej książki. Przypomina ona prawdy dla pedagogiki skądinąd podstawowe, może też jednak właśnie dlatego tak często się w niej o nich zapomina.

prof. zw. dr hab. Paweł Dybel


Tytułowa kategoria „ryzyka”, tak obecna w niepewnym świecie, gdy każdy z nas jest zmuszony do indywidualnego radzenia sobie z niepewnością/niepokojem ontologicznym, musi znaleźć się w głównym nurcie namysłu naukowego. Zaprezentowany hermeneutyczny dyskurs jest jednoznacznie zaangażowany, sięga do teorii antropologicznych, socjologicznych, pedagogicznych, filozoficznych, psychoanalitycznych, otwierając przed czytelnikiem bogactwo możliwych odczytań doskwierającej nam rzeczywistości i dramatycznych egzystencjalnie pytań, wobec których staje dziś człowiek. Bezsprzecznym walorem przedkładanej czytelnikowi książki jest różnorodność nie tylko wynikająca z wyraźnej rezygnacji z podziałów dyscyplinarnych, ale z „ryzyka”, jakie podejmują Autorzy dla „ryzyka (…) transformacji”. Transformacji kogo i czego, ryzyka wobec czego, czy człowiek i jego człowieczeństwo są obciążeni ryzykiem zewnętrznym, czy bardziej wewnętrznym? Teksty, odpowiadając na te pytania, prowokują tezami, otwierają perspektywy słabo obecne w pedagogicznym dyskursie naukowym, co musi być zachętą dla czytelnika będącego w ciągłej drodze do rozumienia.

prof. nadzw. UKW dr hab. Ryszarda Cierzniewska


PROLOG . 9

CZĘŚĆ PIERWSZA HERMENEUTYKA, DIALEKTYKA ROZUMIENIA,  KONTEKSTY PEDAGOGIKI KRYTYCZNEJ(PEDAGOGICZNA SYMBOLICZNOŚĆ)

Gert Biesta
RYZYKUJĄC WOLNOŚĆ INNYCH ISTOT LUDZKICH: O PIĘKNYM RYZYKU EDUKACJI   17
Wstęp: „Niechęć-ryzyka” w edukacji . 17
Na początku.  21
Słabość, tworzenie i dobro  24
Podmiot edukacji  27
Etyka podmiotowości . 29
Pedagogika z pustymi rękami . 33
Wnioski . 35

Andrzej Wierciński
HERMENEUTYCZNA EDUKACJA KU ROZUMIENIU: EDUKACJA SIEBIE I WOLA PONOSZENIA RYZYKA PORAŻKI 38
Hermeneutyczny nauczyciel . 41
Rozumienie życia i odpowiedzialność za własne czyny  45
Imperatyw samokształcenia  52
Konkluzja  56

Klaudia Węc
RYZYKO JAKO WARUNEK ROZWOJU WOBEC KRYZYSU TOŻSAMOŚCI. PSYCHOANALITYCZNA DIALEKTYZACJA PODMIOTU  60
Tyrania rozwoju a kryzys podmiotu, czyli fantazmatyczne klonowanie użytecznej tożsamości wobec pedagogicznej refleksyjności  60
Surogaty tożsamości wobec genealogii podmiotu: pomiędzy mimetyczną funkcją anamorfozy a figurą Innego . 66
Maskarady wychowania – strategie teoretyzacji, problematyzacji i doświadczenia a znaczące delegujące podmiot  71
Projekt „istoty społecznej” – tożsamość jako obiekt i rozwój jako potrzeba   78

Paul Fairfield
RYZYKO A WARTOŚCI INTELEKTUALNE  88
Dewey i wartości intelektualne . 89
Wartości rozmowy  95

Karolina Starego
RYZYKO NIEOCZEKIWANEGO. W STRONĘ PEDAGOGIKI WYDARZENIA 107
Zarządzanie (przyszłym) ryzykiem i technologiczna kultura kompetencji  111
Ryzyko sytuacyjne i pedagogika wydarzenia . 123

Markus Lipowicz
TRANSHUMANIZM JAKO RYZYKO EGZYSTENCJALNE I WYZWANIE DLA HUMANIZMU. PERSPEKTYWA PEDAGOGICZNO-ANTROPOLOGICZNA  135
Ryzyko egzystencjalne jako problematyka aksjologiczna . 135
Transhumanizm wobec refleksji pedagogiczno-antropologicznej . 141
Esencja humanizmu – transcendencja; kwintesencja transhumanizmu – transgresja   146
Zamiast wniosków – nadzieja?  153

Krzysztof Maliszewski
RYZYKO METAFORY. POTENCJAŁ PEDAGOGICZNY DYSKURSU SYMBOLICZNEGO 158
Wstęp – kłopotliwe metafory, niejasne symbole  158
Wszechobecne metafory . 160
Sens poznawczy metafory . 162
Symbol – kondensator dwoistej pamięci . 165
Działanie metafory . 168
Ryzyko metafory . 170
Zakończenie – metafory i symbole w dyskursie pedagogicznym . 171

Hanna Stępniewska-Gębik
TROSKA O SIEBIE JAKO WARUNEK PODEJMOWANIA RYZYKA ROZWOJOWEGO . 174
Ruchy egzystencji w koncepcji Jana Patočki  174
Troska o siebie w ujęciu Michela Foucaulta  180

CZĘŚĆ DRUGA ONTOLOGICZNA REWOLUCJA URZĄDZENIA EDUKACYJNEGO TERROR PRAKTYK JĘZYKOWYCH (W OKOWACH WYOBRAŻENIOWOŚCI)

Bogusław Śliwerski
SZKOŁA MIĘDZY TERRORYZMEM A POKOJEM NIENAUCZYCIELSKIM . 187
Wprowadzenie . 187
Zbójecka kultura także z udziałem edukacji  188
Logika terroryzmu . 189
Terroryzm w sytuacjach konfliktowych . 192
Terroryzm jako zło w edukacji . 194
Wrogość pedagogiczna a pseudowychowanie  196
Ujawnianie zła w edukacji . 201
Terroryzm wśród dorosłych jako faryzeuszy innowacji  203
Ku pokojowi (nie-)nauczycielskiemu? . 205
Zakończenie . 208

José Manuel Tourinán López
POZA NAUCZANIEM NALEŻY KSZTAŁCIĆ, CZERPIĄC Z OBSZARÓW KULTURY. TAM, GDZIE JEST EDUKACJA, ISTNIEJE RYZYKO 213
Poznanie, nauczanie i wychowanie jako różne zadania edukacyjne  213
Różnica między poznaniem, nauczaniem i wychowaniem w przestrzeni kultury . 214
Poznanie obszarów kulturowych nie jest poznaniem edukacji . 218
Brak różnic i zamieszanie ma negatywne konsekwencje dla kompetencji zawodowych  221
Rozróżnienie ma pozytywny wpływ na tożsamość specjalistów w dziedzinie edukacji w funkcji pedagogicznej i celów  222
Gdzie jest edukacja, istnieje ryzyko: zamieniamy wiedzę w edukację w celu zmiany społeczeństwa i wykształcenia jednostki . 226
Wnioski końcowe: według pedagogiki oprócz nauczania musi kształcić . 231

Agnieszka Doda-Wyszyńska
RYZYKO TAKTYCZNE A RYZYKO STRATEGICZNE. TAKTYKI W EDUKACJI (MICHEL DE CERTEAU) . 237
Wstęp  237
Cena wiedzy . 238
Ryzykowna idea sprawiedliwości  242
Metis – metonimia – kumulowanie doświadczeń  245
Relacja mistrz–uczeń . 249
Obsesja władzy vs pozytywna zazdrość . 251

Maksymilian Chutorański
NIE(TYLKO)LUDZKA PEDAGOGIKA? 256
Jesteśmy nie-tylko-ludźmi . 258
Nie(tylko)ludzka edukacja . 262
Nie(tylko)ludzka pedagogika . 268

Małgorzata Przanowska
EDUKACJA – PRZESTRZEŃ (BRAKU) PODEJMOWANIA RYZYKA. GLOSA AD MARGINEM 272

CZĘŚĆ TRZECIA SYMBOLICZNOŚĆ I MISTYKA DIALEKTYCZNEGO ROZUMIENIA MIEJSCA INNEGO (POLE REALNEGO)

Tomasz Olchanowski
DROGA „POD PRĄD”. ODRODZENIE WEWNĘTRZNE W KULTURZE MANII 291
Wprowadzenie . 291
Inflacja ego . 292
Kompleks Iksjona  297
Polowanie na samotnych geniuszy  304
Ekstaza i ponowoczesny Dionizos . 309
Doświadczenie mistyczne . 314

Piotr Petrykowski
PAMIĘĆ POCZĄTKU – U ŹRÓDEŁ TOŻSAMOŚCI, W WĘDRÓWCE KU.   322

Elie Holzer
WYBÓR SYTUACJI „RYZYKA” W ZESTAWIENIU ZE STAROŻYTNYMI TEKSTAMI: ETYCZNA EDUKACJA POPRZEZ SPOTKANIE HERMENEUTYCZNE  338
Docieranie do starożytnych tekstów w celu stawienia czoła współczesnym wyzwaniom . 338
Różnorodność nauki opartej na współpracy . 343
Starożytny tekst w procesie interaktywnego uczenia się  345
Całe generacje analizują Hagadę  347
Hagada jak okno na antyczne wartości . 349
Ponowne odczytywanie tekstu  349
Współczesne rozumienie: trzeci paradygmat  350
Bycie z oraz Bycie dla . 363

Elie Holzer
ZAPRASZAJĄCA OPOZYCJA: NAUKA METODĄ HAVRUTY A SZTUKA ROZMAWIANIA MICHELA DE MONTAIGNE’A  370
Wstęp . 370
Uczenie się w oparciu o argumenty i relacje w nauce metodą havruty . 373
Rola i wyzwania debatowania o ideach  375
Okoliczności uczenia się  378
Sztuka rozmawiania Michela de Montaigne’a  380
Otwierające przeciwstawienie w nauce metodą havruty  386
Podsumowanie  390
Skorowidz: sugestie do dyskusji metodą havruty  390

Christo Lombaard
BIBLIJNA DUCHOWOŚĆ I PRZEMIANA 396
Dziedzina duchowości biblijnej i jej niedawny metodologiczny rozwój  397
W stronę transformacji  398
Przemiana i Biblia . 404
Przemiana w Biblii  408
Zbliżając się do (bliskiego) końca  410

Andrzej Wierciński
RYZYKO EDUKACJI: ŻYCIOWE WYZWANIE 415

INDEKS NAZWISK . 430
NOTY O AUTORACH . 438


444 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022