Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Programy zajęć Część 3
Książka łączy rozważania teoretyczne dotyczące oddziaływań
socjoterapeutycznych z programami zajęć przeznaczonych dla konkretnych grup dzieci i
młodzieży, borykających się na co dzień z różnego rodzaju trudnościami, które
utrudniają funkcjonowanie psychospołeczne.
W części teoretycznej Czytelnik znajdzie tekst dotyczący etyki praktyki zawodowej,
która jest wyznacznikiem profesjonalizmu osób zajmujących się pomaganiem dzieciom i
młodzieży oraz materiał związany z prowadzeniem oddziaływań socjoterapeutycznych.
Część empiryczną książki rozpoczyna rozdział autorstwa Marty Witkowskiej
przeznaczony dla uczniów klas pierwszych, którzy przejawiają trudności adaptacyjne w
odniesieniu do nowej sytuacji (rozpoczęcie nauki w szkole) oraz grupy rówieśniczej.
Program socjoterapeutyczny został wzbogacony o wybrane ćwiczenia z Metody Ruchu
Rozwijającego W. Sherborne.
Rozdział autorstwa Anny Kowy i Joanny Warakomskiej przeznaczony jest dla dzieci w
młodszym wieku szkolnym (6–7 lat) przejawiających trudności w funkcjonowaniu
społeczno-emocjonalnym. Autorki w szczególności zwróciły uwagę na rozwijanie
umiejętności związanych z rozpoznawaniem, nazywaniem i wyrażaniem własnych emocji i
potrzeb – w tym celu bohaterem każdych zajęć uczyniły postać Marsjanka, który
towarzyszył dzieciom podczas wszystkich spotkań.
Ostatni z rozdziałów, którego autorkami są Dorota Niedźwiecka i Agnieszka Sybilska,
adresowany jest do dzieci 10–12-letnich, przebywających w Młodzieżowym Ośrodku
Wychowawczym, które mają trudności w rozwiązywaniu konfliktów oraz radzeniu sobie z
agresją w konstruktywny sposób. Motywem przewodnim programu socjoterapeutycznego Autorki
uczyniły mieszkańców Zwierzogrodu.
Publikacja ma umożliwić Czytelnikom znalezienie odpowiedzi na nurtujące ich pytania
dotyczące etyki pracy socjoterapeutycznej (oraz grupowej). Ponadto ma wskazać na
znaczenie superwizji dla osoby socjoterapeuty oraz stać się inspiracją do pracy z
dziećmi i młodzieżą dla pedagogów, psychologów, nauczycieli, wychowawców z
różnego typu placówek.
Wstęp
Rozdział 1
Profesjonalizm socjoterapeuty - prowadzenie zgodnej z zasadam i etyki praktyki
zawodowej
Marzena Rubaj
Rozdział 2
Superwizja w socjoterapii - z rozwiązaniami z systemu pomocy społecznej w tle
Maria Łuszczyńska
Rozdział 3
"Każdy z nas potrzebuje przyjaciela" - program socjoterapeutyczny dla
uczniów klas pierwszych z problemami adaptacyjnymi z elementami Metody Ruchu
Rozwijającego Weroniki Sherborne
Marta Witkowska
Rozdział 4
"Wyprawa w kosmos" - program socjoterapeutyczny dla dzieci w młodszym
wieku szkolnym przejawiających trudności w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym
Anna Kowa, Joanna Warakomska
Rozdział 5
"Przygoda w Zwierzogrodzie - możesz być tym, kim chcesz" -
program socjoterapeutyczny dla dzieci w wieku szkolnym kształtujący umiejętności
radzenia sobie z agresją oraz rozwiązywania konfliktów
Dorota Niedźwiecka, Agnieszka Sybilska
170 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka