¦wiat³a utopii
Baczko twierdzi jak najs³uszniej, i¿ pytanie, czy utopia jest „prawdziwym
¶wiat³em czy tylko b³êdnym ognikiem?”, bynajmniej nie straci³o na znaczeniu. Co
wiêcej, „mo¿e nigdy nie dyskutowano nad tym bardziej zaciekle ni¿ w naszych czasach,
które nie mog± ani ¿yæ ze swymi utopiami, ani obyæ siê bez nich”. To dobry powód,
aby do tematu wracaæ i zastanawiaæ siê powa¿nie, dlaczego tak jest. „¦wiat³a
utopii” to zatem co¶ wiêcej ni¿ tylko przyczynek do historii XVIII wieku. (…)
Zaproponowany w nim [przez Baczkê] sposób analizy „dyskursu utopijnego” pozostaje
pod wieloma wzglêdami wzorcowy. Przede wszystkim dlatego, ¿e w tak szerokim zakresie
uwzglêdnia wydarzenia ¿ycia zbiorowego, a nie tylko teksty literackie: obok tego, co
wy¶nione, pomy¶lane i opisane, pokazuje to, co robione i wyrabiane; analizuje zarówno
filozofiê, jak i politykê, która w okresach wielkich rewolucji jawi siê jako utopia w
dzia³aniu, je¶li nie „utopia u w³adzy”. (…) Wzorcowe jest pokazanie przezeñ
utopizmu w postaci, któr± przez analogiê do popkultury mo¿na by nazwaæ poputopi±.
(z pos³owia Jerzego Szackiego)
Bronis³aw Baczko – filozof, historyk my¶li spo³ecznej, wspó³za³o¿yciel
warszawskiej szko³y historyków idei, t³umacz i nauczyciel wielu polskich filozofów i
socjologów. Autor takich prac jak „Rousseau: samotno¶æ i wspólnota”, „Cz³owiek
i ¶wiatopogl±dy”, „Wyobra¿enia spo³eczne: szkice o nadziei i pamiêci zbiorowej”,
„Hiob, mój przyjaciel: obietnice szczê¶cia i nieuchronno¶æ z³a”, „Jak wyj¶æ
z Terroru: Termidor a Rewolucja”.
484 strony, Format: 20.4x14.3, oprawa miêkka