WYKORZYSTANIE METODY TEORII UGRUNTOWANEJ W NAUCE RACHUNKOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE BADAŃ
NAD SPRAWOZDAWCZOŚCIĄ FINANSOWĄ
Przedstawione w monografii badania i wynikające z nich wnioski mają duże znaczenie
dla nauki rachunkowości.
Autorka wykazała się dużą dociekliwością i dzięki wykorzystaniu obszernego
materiału empirycznego zbadała zagadnienie prawdy o sprawozdawczości finansowej.
Wykazała ponadto zasadność zastosowania metodyki właściwej dla teorii ugruntowanej w
nauce o rachunkowości.
Książka jest znaczącym osiągnięciem naukowym w obszarze poznawczym,
metodologicznym i praktycznym.
Wstęp
1. Rachunkowość jako nauka społeczna
1.1. Rachunkowość (i sprawozdawczość finansowa) a nauka rachunkowości
1.1.1. Nauka
1.1.2. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa
1.1.3. Nauka rachunkowości
1.2. Umiejscowienie rachunkowości wśród nauk społecznych
1.2.1. Pojęcie klasyfikacji, klasyfikacja nauk
1.2.2. Nauki społeczne
1.2.3. Cechy nauk społecznych w nauce rachunkowości
1.2.4. Miejsce rachunkowości wśród nauk społecznych
1.3. Pojęcie i istota teorii rachunkowości oraz jej ewolucja w kierunku aspektów społecznych
i behawioralnych
1.3.1. Teoria
1.3.2. Teorie średniego zasięgu
1.3.3. Pojęcie i istota teorii rachunkowości
1.3.4. Ewolucja teorii rachunkowości w kierunku aspektów społecznych i behawioralnych
1.4. Społeczne i behawioralne aspekty nauki rachunkowości
1.4.1. Paradygmat społeczno-ekonomiczny
1.4.2. Aspekt behawioralny
1.4.3. Aspekt etyczny
1.5. Podsumowanie
2. Teoria ugruntowana w świetle metod naukowych i badawczych nauk społecznych
2.1. Metoda naukowa a metoda badawcza
2.1.1. Metoda jako sposób
2.1.2. Metody naukowe
2.1.3. Metody badawcze
2.1.4. Procedury badawcze
2.2. Metody naukowe i badawcze nauk społecznych w świetle odrzucenia monizmu naukowego
2.2.1. Monizm naukowy
2.2.2. Metody naukowe charakterystyczne dla nauk społecznych
2.2.3. Metody i procedury badawcze stosowane w naukach społecznych
2.3. Teoria ugruntowana w świetle metodologii nauk społecznych
2.3.1. Pojęcie i istota teorii ugruntowanej
2.3.2. Metody naukowe predestynowane dla teorii ugruntowanej
2.3.3. Metody badawcze składające się na metodę teorii ugruntowanej
2.3.4. Procedury badawcze używane w teorii ugruntowanej
2.4. Klasyczna teoria ugruntowana według Straussa i Glasera
2.5. Modyfikacja klasycznej teorii ugruntowanej według Straussa i Corbin
2.6. Teoria ugruntowana według Koneckiego
2.7. Doprecyzowanie klasycznej metody teorii ugruntowanej przez Charmaz
2.8. Podsumowanie
3. Przygotowanie i prowadzenie badań empirycznych nad prawdą z wykorzystaniem
metody teorii ugruntowanej
3.1. Przesłanki wyboru metody badawczej
3.1.1. Wybór metody teorii ugruntowanej
3.1.2. Modyfikacje wybranej metody badawczej
3.2. Identyfikacja "pojęć uczulających" oraz ogólnych perspektyw
dyscyplinarnych
3.2.1. Pojęcia uczulające
3.2.2. Perspektywy dyscyplinarne
3.3. Stawianie wstępnych pytań i wstępna identyfikacja problemu badawczego
3.3.1. Wstępne pytania
3.3.2. Wstępna identyfikacja problemu badawczego
3.4. Zbieranie danych i ich analiza
3.4.1. Wybrana strategia zbierania danych
3.4.2. Prezentacja i analiza danych w przekroju typów metod badawczych stosowanych do ich
pozyskania
3.4.3. Prezentacja i analiza danych według źródeł ich pochodzenia
3.4.4. Prezentacja i analiza danych w ujęciu chronologicznym
3.5. Kodowanie wstępne i skoncentrowane
3.5.1. Kodowanie wstępne
3.5.2. Kody in vivo
3.5.3. Kodowanie skoncentrowane
3.6. Podsumowanie
4. Wnioskowanie teoretyczne na podstawie wyników badań empirycznych
4.1. Pisanie not początkowych i zaawansowanych oraz doskonalenie kodów do poziomu wstępnych
i konceptualnych kategorii
4.1.1. Podnoszenie kodów skoncentrowanych do poziomu kategorii konceptualnych
4.1.2. Wypracowanie kategorii konceptualnej "prawda (?) w sprawozdawczości
finansowej"
4.1.3. Wpływ kodu skoncentrowanego "jest wiele prawd" na powstanie kategorii
konceptualnej
4.1.4. Uzupełnienie kategorii konceptualnej wpływem kodu skoncentrowanego "niecała
prawda"
4.2. Teoretyczne pobieranie próbek, nasycanie, sortowanie, integracja not oraz tworzenie
diagramów
4.2.1. Teoretyczne pobieranie próbek
4.2.2. Istota teoretycznego nasycania kategorii konceptualnej przy pomocy sortowania,
integrowania not i umieszczania danych w diagramach
4.2.3. Wstępne nasycanie kategorii konceptualnej poprzez badanie szkodliwości kodu
skoncentrowanego "niecała prawda"
4.2.4. Nasycanie kategorii konceptualnej poprzez określenie wartości i analizę
zagrożeń płynących z kodu skoncentrowanego "jest wiele prawd"
4.2.4.1. Ujęcie wartościowe kodu skoncentrowanego "jest wiele prawd"
4.2.4.2. Istotność ogólna i cząstkowa "różnic" wynikających z kodu
skoncentrowanego "jest wiele prawd"
4.2.4.3. Wpływ "różnic" wynikających z kodu skoncentrowanego "jest
wiele prawd" na określanie możliwości kontynuacji działania
4.3. Rekonstruowanie teorii, przegląd literatury i określenie ramy teoretycznej
4.3.1. Osadzanie kategorii konceptualnej w ramie teoretycznej dokonane przez respondentów
badań
4.3.2. Definiowanie pojęcia prawda w literaturze
4.3.3. Teoria podobieństwa do prawdy
4.3.4. Pojęcie kłamstwa i manipulacji
4.3.5. Definiowanie pojęcia prawda w rachunkowości
4.3.6. Prawda w rachunkowości a zasady i reguły, ze szczególnym uwzględnieniem true
and fair view
4.3.7. Prawda w rachunkowości a prawo i etyka
4.4. Ostateczne dopracowanie teorii średniego zasięgu jako efektu ewolucji kategorii
konceptualnej w pojęcie teoretyczne
4.4.1. Osadzenie kategorii konceptualnej w przygotowanej ramie teoretycznej
4.4.2. Rozszerzenie i dopracowanie ramy teoretycznej w zakresie pojęć z obszaru
"pogranicza prawdy i kłamstwa"
4.4.3. Ostateczne dopracowanie teorii średniego zasięgu
4.5. Podsumowanie
Zakończenie
Załączniki
Załącznik 1. Kodowanie
Załącznik 2. Wartościowe odzwierciedlenie kodu skoncentrowanego "jest wiele
prawd" w aspekcie nasycanie kategorii konceptualnej
Załącznik 3. Przykład kalkulacji istotności dla różnicy między alternatywnymi
wersjami sprawozdania powstałymi w wyniku oddziaływania kodu skoncentrowanego
"jest wiele prawd" w aspekcie nasycania kategorii konceptualnej
Załącznik 4. Przykład kalkulacji wpływu różnicy między alternatywnymi wersjami
sprawozdania na wskaźniki kontynuacji działania podmiotu jako przejaw oddziaływania
kodu skoncentrowanego "jest wiele prawd" w aspekcie nasycania kategorii
konceptualnej
Załącznik 5. Przykład postrzegania na świecie użyteczności sprawozdawczości
finansowej dla podejmujących decyzje analityków
Bibliografia
413 stron, B5, oprawa miękka