Sarmacki sensualizm
Zbiór […] stanowi kontynuację serii wydawniczej Staropolski
Ogląd Świata, która doczekała się już kilku edycji i jest wpisana w krajobraz współczesnej
refleksji historiograficznej poświęconej historii Polski epoki wczesnonowożytnej. […]
Zebrane w tomie artykuły składają się na ujęcie monograficzne podporządkowane
postawionemu w podtytule książki problemowi sensualizmu w dobie staropolskiej. Ta
antropologiczna perspektywa zaowocowała różnorodnością ujęć zaproponowanych przez
publikujących w zbiorze autorów, którzy poruszyli niezwykle szerokie spectrum zagadnień
– od ściśle powiązanych z ówczesną myślą naukową czy teologiczną po miejsce i
rolę zmysłów i zmysłowości w sarmackiej codzienności.
Z recenzji dr. hab. Macieja Foryckiego, prof. UAM
Wstęp (Filip Wolański)
.
5
Wiara a zmysły
Krzysztof Bracha, Spectabilitas – opactrnoscz. Oczy Pana w nauczaniu kaznodziejskim w
Polsce późnego średniowiecza .
. 11
Antoni Mironowicz, Pod opieką ikony Matki Bożej Waśkowskiej .
23
Anna Drozd, Problem oglądania cudownych przedstawień w dawnej kulturze staropolskiej na
podstawie Dni rocznych Michała Siejkowskiego . 38
Justyna Bąk, Zmysły w eschatologii. Staropolskie wyobrażenia na temat sensualizmu
w zaświatach .
.
46
Mariusz Sawicki, Czarownica oczami litewskiej szlachty. Dwa procesy
o czary w Wielkim Księstwie Litewskim w 1631 i 1641 r
59
Jacek Szpak, W szatni, kuchni i świątyni klasztornej. Środki oddziaływania na
sensualność wiernych w placówkach prowadzonych przez zakon paulinów .
74
Zmysły w staropolskich dyskursach
Urszula Kicińska, Zjawiska pogodowe w korespondencji doby staropolskiej .
87
Waldemar Kowalski, „Ekskrementy stanu duchownego?” Język dyskursu eklezjalnego w Kościele
Szkocji w świetle Jana Rowa The Historie of the Kirk of Scotland .
.
100
Joanna Orzeł, Zmysły a rozum. Paryskie wykłady fizyki eksperymentalnej opata Nolleta w
dzienniku Józefa Jerzego Hylzena .
117
Aleksandra Ziober, „Wiele też dziwnych rzeczy...” – doświadczenie „nieznanego”
we wspomnieniach przedstawicieli elit Wielkiego Księstwa Litewskiego w XVII i XVIII w
.
127
Marcin Mikusek, Dychotomia północ–południe w staropolskim dyskursie geograficznym
XVII w. Kilka uwag .
139
Arkadiusz M. Stasiak, Paradygmaty opisów przyrody w polskich źródłach nowożytnych (na
przykładzie opisu orłów) .
146
Piotr Badyna, Zmysły u zwierząt według księdza Krzysztofa Kluka .
. 159
Sensualność sarmackiej codzienności
Jacek Chachaj, Jak mogli pachnieć ludzie Kościoła? .
. 177
Paweł Gad, Świat doznań zmysłowych Hieronima Floriana Radziwiłła .
188
Adam Kucharski, Sensualny wymiar staropolskich podróży w świetle dziennika Leona
Andrzeja Morawskiego (1729–1732) .
199
Bernadetta Manyś, Smaki i gusta kulinarne w sarmackiej kuchni wileńskich zakonników w
dobie saskiej.
.
219
Anna Markiewicz, „Piękność i wspaniałość”. Ogląd świata w relacji z podróży
Jerzego Dzieduszyckiego (1691–1692) .
. 231
Agata Muszyńska, Odchodząc od zmysłów. Kobiece szaleństwa i histerie w XVIII w
253
Bożena Popiołek, Widz, słuchacz, smakosz – przyjemności w życiu szlachty przełomu
XVII i XVIII w
266
Aleksandra Skrzypietz, Zmysły w listach Jana Sobieskiego .
. 280
Jacek Szymala, Wizualizacja baroku w wybranych realizacjach Wytwórni Filmów Oświatowych
300
Agnieszka Słaby, Widowiskowość kultury szlacheckiej – teatralizacja
czy performance w życiu szlachty we wczesnym okresie saskim .
314
Paweł Borowy, Rola kar cielesnych w wychowywaniu dzieci w epoce wczesnonowożytnej –
wybrane aspekty .
326
Olga Świerkot, Wrażliwość artystyczna czy wyuczone postawy? Kultura estetyczna Jana
Fryderyka Sapiehy – magnata czasów saskich
333
Bibliografia .
.
341
370 stron, Format: 16.0x22.3, oprawa miękka