Pedagogika wczesnoszkolna
Rekonstrukcja kluczowych problemów
Pracę (.) uważam za dzieło ważne i potrzebne. Jest ona
zbiorowym opracowaniem zawierającym teksty pedagogów wczesnoszkolnych skupionych wokół
ośrodka zielonogórskiego. Znaleźć w niej można wiele szczegółowych obrazów pokazujących
różne osiągnięcia, ale także różne wyzwania i pola, na których działa pedagogika
wczesnoszkolna. Są tu zarówno próby syntezowania dorobku tej dyscypliny, jak i
pokazanie kierunków jej rozwoju oraz wskazanie mocnych i słabych stron w teorii i
praktyce edukacji wczesnoszkolnej. Jest to z jednej strony ciekawa próba zredefiniowania
i specyficznego domknięcia problemów pedagogiki wczesnoszkolnej, z drugiej strony zaś
lektura tej książki otwiera szerokie pole pytań, wątpliwości ukierunkowanych zarówno
na rozwój edukacji wczesnoszkolnej, jak i na fundamentalne zagadnienia związane z
uczeniem się, nauczaniem i rozwojem dzieci w pierwszych latach kariery szkolnej.
Prof. dr hab. Barbara Smolińska-Theiss
Książka (.) prezentuje (.) bogate i cenne wątki
naukowo-poznawcze i utylitarne, a od strony merytorycznej budzi uznanie, gdyż trafnie
koresponduje ze współczesnymi trendami innowacyjnymi w pedagogice wczesnoszkolnej.
(.) Można żywić nadzieję, że monografia wzbogaci rynek wydawniczy oraz znajdzie
poczesnych czytelników nie tylko wśród pedagogów wczesnoszkolnych, ale także opiekunów
i światłych rodziców.
Prof. dr hab. Kazimierz Wenta
Wstęp 5
Część 1
TEORIA PEDAGOGIKI WCZESNOSZKOLNEJ JAKO PŁASZCZYZNA DYSKURSU EDUKACYJNEGO
Rodział 1. Cele pedagogiki i edukacji dzieci (Krystyna Duraj-Nowakowa) . 13
Rodział 2. Kognitywistyka a dydaktyczne transgresje (Wiga Bednarkowa) . 24
Rodział 3. Holistyczne inspiracje pedagogiki wczesnoszkolnej (Marzenna Magda-Adamowicz) .
36
Rodział 4. Warianty naukowego podejścia w uprawianiu pedagogiki wczesnoszkolnej –
refleksje deskryptywne (Teresa Janicka-Panek) . 54
Część 2
DZIECKO W PRZESTRZENI RODZINNO-SZKOLNEJ
Rodział 1. Socjalizacja dziecka w rodzinie i poprzez instytucje w kontekście przemian
społeczno-kulturowych (Mirosława Nyczaj-Drąg) . 65
Rodział 2. Rodzinne uwarunkowania zagrożenia potrzeby bezpieczeństwa dzieci (Małgorzata
Cywińska) . 79
Rodział 3. Warunki udanej adaptacji do szkoły – perspektywa psychologiczna (Marzanna
Farnicka) 91
Rodział 4. Uczeń wczesnej edukacji – pomiędzy oczekiwaniami rodziców i nauczycieli
(Barbara Lulek) 101
Rodział 5. Zachowanie się ucznia w kontekście jego poziomu zaufania do lęku –
teoria J. Gibba (Leokadia Wiatrowska) . 114
Część 3
KIERUNKI I PERSPEKTYWY ZMIAN W DYDAKTYCE WCZESNOSZKOLNEJ
Rodział 1. Refleksyjny proces uczenia się i motywacja jako elementy oceniania kształtującego
w klasach I–III szkoły podstawowej (Iwona Kopaczyńska) . 129
Rodział 2. Czy e-podręczniki mogą stanowić zmianę paradygmatu podręcznika w edukacji
wczesnoszkolnej? (Marek Piotrowski, Angelika Wiśniewska, Klaudia Piotrowska) 145
Rodział 3. Wirtualne wycieczki jako jeden z elementów strategii dyferencjacji w procesie
edukacji dzieci z przewlekłymi chorobami (Hanna Krauze-Sikorska, Joanna Sikorska)
159
Część 4
ZDOLNY I TWÓRCZY UCZNIOWIE W SZKOLE
Rodział 1. Kultura szkoły sprzyjająca rozwojowi twórczego potencjału dziecka (Agata
Cudowska) . 181
Rodział 2. Twórczy nauczyciel szansą i wyzwaniem dla szkoły (Jolanta Szempruch) . 195
Rodział 3. Co wiemy o dzieciach matematycznie uzdolnionych. Wyniki badań, wnioski i działania
naprawcze (Edyta Gruszczyk-Kolczyńska) . 207
Rodział 4. Uzdolnienia plastyczne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną –
rozpoznanie i wspierania rozwoju (Urszula Gembara) . 227
Rodział 5. Więź matki z twórczym uczniem klas I–III (Klaudia Żernik) . 238
Rodział 6. Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych uczniów (Alicja Ostrowska)
250
Literatura cytowana 266
286 stron, Format: 15.9x22.1, oprawa miękka