Praktyka strategii firmy
Jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość
Trzy niezbędne elementy strategii: pasja, kontrola kosztów i dyscyplina nie zawsze
występują w firmie jednocześnie, co stanowi warunek udanej realizacji strategii. Co
zrobić, aby tak właśnie było?
Nie każdej firmie jest potrzebna strategia. Wiele nowych koncepcji jest
przereklamowanych i ryzykownych. Istnieje pewien trzon myślenia o strategii firmy, który
wymaga myślenia w osi czasu: przeszłość – przyszłość – teraźniejszość.
Czas stanowi nitkę na którą nakłada się wybory strategiczne i w ten sposób
powstaje „naszyjnik” strategii.
Na zarys strategii potrzeba trzech dni? Ma to swoją logikę, bo budowa strategii
dotyczy trzech głównych wymiarów czasu: przeszłości, przyszłości i
teraźniejszości. Nie ma co się sprzeczać, który jest ważniejszy: przyszłość czy
teraźniejszość. To, co jest naprawdę ważne w większości przypadków to zrozumienie
przeszłości i ocena w jakim stopniu wpływa ona na teraźniejszość i wpłynie na
przyszłość.
Najważniejsze jest doprowadzenie do efektywności przedsiębiorstwa w dniu dzisiejszym.
Prof. dr hab. Krzysztof Obłój specjalista z zakresu zarządzania
strategicznego i międzynarodowego. Wykłada na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu
Warszawskiego, Akademii Leona Koźmińskiego oraz w renomowanych szkołach biznesu, m.in.
University of Illinois, ESCP-EAP, Henley Business School, Bled School of Management, Sun
Yat-sen University. Jego książki i artykuły są publikowane w USA i Europie (m. in.
Managing Across Cultures, London 1996; Strategy in Transition, Oxford 2005, Contemporary
Corporate Strategy: Global Perspective, London 2007), a trzy książki wydane w Polsce :
Strategia sukcesu firmy, Strategia organizacji: w poszukiwaniu trwałej przewagi
konkurencyjnej oraz Refleksje o zarządzaniu stały się bestsellerami na polskim rynku.
Prof. Krzysztof Obłój jest doradcą polskich i międzynarodowych firm i członkiem rad
nadzorczych.
Wprowadzenie
Część I
Strategia jest firmie potrzebna
1. Czas i strategia firmy: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
2. Nie każda firma musi mieć (wielką) strategię
3. Nowe koncepcje nie są złe, ale przereklamowane
4. Stare teorie strategii są dobre
Część II
Czas i decyzje strategiczne: jak wykorzystać przeszłość, zarządzać
teraźniejszością i tworzyć przyszłość
5. Zarządzaj bagażem przeszłości: zniszcz lub wykorzystaj
6. Radź sobie z teraźniejszością: poprawiaj i zmieniaj
7. Buduj przyszłość: eksperymentuj i ryzykuj
Przypisy
221 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa twarda