Lean management po polsku
O dobrych i złych praktykach
Każdy przedsiębiorca chciałby, aby jego firma potrafiła działać bardziej
elastycznie, nie marnowała zasobów i obniżyła swoje koszty. Odpowiedzią na tę
potrzebę jest koncepcja szczupłego zarządzania, która okazała się niezwykle
skuteczna w firmach motoryzacyjnych. Po trzydziestu latach od spopularyzowania lean
management, six sigma i filozofii kaizen te metody stały się podstawowymi narzędziami
usprawniania procesów w firmach produkcyjnych i usługowych.
Niestety, próby adaptowania w przedsiębiorstwach koncepcji zarządzania w duchu lean
często kończą się niepowodzeniem. Dlaczego tak się dzieje? Tomasz Król dostrzega
jedenaście i pół przyczyny, które wymienia w swojej książce. Autor od piętnastu lat
pomaga działającym na polskim rynku przedsiębiorstwom doskonalić się w duchu „szczupłego
zarządzania”. W trakcie swojej pracy zetknął się z wieloma przykładami udanych i
nieudanych wdrożeń koncepcji lean. Jest współautorem skutecznego systemu wdrażania,
który również opisuje w książce.
Tomasz Król – twórca, a obecnie dyrektor zarządzający Instytutu
Doskonalenia Produkcji. Ekspert w dziedzinie wdrażania lean management, konsultant,
trener i autor programów szkoleniowych z obszaru zarządzania produkcją. Przeprowadził
ponad 100 projektów wdrożeniowych i blisko 1000 szkoleń z różnych obszarów procesów
produkcyjnych w niemal wszystkich branżach. Pomysłodawca cyklu konferencji Lean Camp (od
2012 roku). Współtwórca Systemu Trwałej Efektywności Produkcji (S.T.E.P.). Wykładowca
studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, w Wyższej Szkole
Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie i w Wyższej Szkole Ekonomii i
Informatyki w Krakowie. Autor niezliczonych artykułów i publikacji na temat zarządzania
produkcją. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, Politechniki Warszawskiej i Akademii Leona
Koźmińskiego w Warszawie. Dotychczas współpracował między innymi z: NUTRICIA, KGHM,
Cadbury Wedel, Wagony Świdnica SA, PESA, Raben, POCh, TRW, Victaulic, Scania, Porta
Drzwi, Stolbud.
Wstęp (7)
Powód 1. Brak zrozumienia (13)
- Przypadek 1- (19)
- Przypadek 1+ (22)
Powód 2. Specyfika firmy (25)
- Przykład 2- (30)
- Przykład 2+ (33)
Powód 3. Cele, mierniki i wskaźniki (37)
- Przypadek 3- (43)
- Przypadek 3+ (46)
Powód 4. Koncentracja na narzędziach (49)
- Przykład 4- (54)
- Przykład 4+ (57)
Powód 5. Natychmiastowy efekt (61)
- Przykład 5- (66)
- Przykład 5+ (69)
Powód 6. Przypadkowy lider (73)
- Przypadek 6- (78)
- Przypadek 6+ (81)
Powód 7. Pospolite ruszenie (85)
- Przypadek 7- (90)
- Przypadek 7+ (93)
Powód 8. Wygodne status quo (97)
- Przypadek 8- (102)
- Przypadek 8+ (105)
Powód 9. Sztywny plan (109)
- Przypadek 9- (114)
- Przypadek 9+ (117)
Powód 10. My - oni (121)
- Przypadek 10- (126)
- Przypadek 10+ (129)
Powód 11. Zaangażowanie (133)
- Przykład 11- (138)
- Przykład 11+ (141)
Powód 11,5. Konsekwencja (145)
- Przykład 11,5- (150)
- Przykład 11,5+ (153)
Jak to zrobić, żeby wyszło? (158)
- 1. Przegląd (162)
- 2. Zespół (165)
- 3. Usprawnienie (168)
- 4. Wzmocnienie (172)
Zakończenie (177)
Podziękowania (183)
184 stron, Format: 13.9x20.7, oprawa miękka