|
PO CZARNOBYLU MIEJSCE KATASTROFY W DYSKURSIE WSPÓŁCZESNEJ HUMANISTYKI
BORUSZKOWSKA I. GLINIANOWICZ K. GRZEMSKA A. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Po Czarnobylu
Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki
Katastrofa w swoim greckim źródłosłowie zawierała splot trzech znaczeń:
biologicznego – jako śmierć, upadek bądź kres ciała; politycznego – jako podbój,
ujarzmienie, zagłada armii, ludów czy polis; wreszcie, tekstualnego (teatralnego) –
jako rozwiązanie węzła dramatycznego, ale również koniec opowieści, tekstu.
?????????? łączy w sobie te trzy porządki końca: ciała biologicznego,
ciała politycznego, ciała tekstu. W niniejszej książce staraliśmy się nie zapomnieć
o żadnym z nich. Katastrofy dają do myślenia.
Strzelaliśmy do nich w domu, w szopie, w ogródku.
Wynosiliśmy na ulicę i ładowali na wywrotkę. Pewnie, że to nie było przyjemne.
Zwierzęta nie rozumiały, dlaczego je zabijamy. A zabijać było łatwo. Bo to domowe
zwierzęta. Nie boją się broni, nie boją się człowieka. Przybiegają na ludzki głos.
– Żółw pełzał… Boże! Koło pustego domu. W mieszkaniach były akwaria… Z
rybkami…
Swietłana Aleksijewicz
Piołun, „czarnobyl”, Artemisia vulgaris: pierwsze słowo z języka
ukraińskiego, które obiegło wszystkie kontynenty […]. 26 kwietnia 1986 roku,
radzieckie imperium otrzymało wyrok śmierci.
Oksana Zabużko
Jeśli „literatura” będzie nazwą, którą nadamy temu zbiorowi tekstów, których
istnienie, możliwość oraz znaczenie są najbardziej radykalnie zagrożone, po raz
pierwszy i ostatni, katastrofą nuklearną, to ta definicja pozwala naszym myślom
uchwycić istotę literatury, jej radykalną wątłość położenia oraz radykalną jej
historyczność; lecz jednocześnie, literatura [...] pozwala nam na analizę tego, co
nazywamy totalnością tego, co podobnie jak literatura i przez to w niej, wystawione jest
na takie samo zagrożenie [...].
Jacques Derrida
11 Niepomyślna katastrofa
NIE APOKALIPSIE?
25 Jacques Derrida
Nie, apokalipso, nie teraz (cała naprzód, siedem pocisków, siedem orędzi)
31 Swietłana Aleksijewicz
Trzy monologi o „chodzącym prochu” i o „mówiącej ziemi”
36 Oksana Zabużko
Planeta Piołun – Dowżenko – Tarkowski – von Trier albo dyskurs nowej grozy
BIBLIOTEKA POSTCZARNOBYLSKA – OD KATASTROFIZMU DO STALKERYZMU
55 Tamara Hundorowa (Kijów, Ukraina)
Gatunek czarnobylski: wyparcie realnego i nuklearna sublimacja
67 Andrea Zink (Innsbruck, Austria)
Na skraju pustki – Czarnobyl w tekstach i obrazach
80 Iwona Boruszkowska (Kraków, Polska)
Mapowanie apokalipsy – pustka i ślad czarnobylskiej zony w narracjach poczarnobylskich
90 Paweł Krupa (Kraków, Polska)
Co widać w postczarnobylskim Oku otchłani?
105 Aniela Radecka (Wrocław, Polska)
Duchowy rozpad ZSRR. W stronę twórczości literackiej Oksany Zabużko
113 Olha Derkaczowa (Iwano-Frankiwsk, Ukraina)
Czarnobyl jako przestrzeń izolowana w trawelogu Markijana Kamysza Oformlandia albo
Przechadzka do Strefy
AUDIOWIZUALNOŚĆ – OD OKULOCENTRYZMU DO ZWROTU DŹWIĘKOWEGO
129 Łukasz Strzelczyk (Warszawa, Polska)
Dźwięki po końcu świata
138 Aleksandra Brylska (Warszawa, Polska)
Katastrofa, której (nie) zobaczysz. O wizualności nuklearnego kresu
146 Krzysztof Lichtblau (Szczecin, Polska)
Komiks wobec katastrofy. Czarnobyl – Strefa Francisca Sáncheza
i Natachy Bustos
152 Gaweł Janik (Katowice, Polska)
Postkatastroficzne obrazy. Czarnobyl – Strefa jako komiks nuklearny
159 Anna Duda (Kraków, Polska)
Pokoleniowa trauma czy wpływ postapokaliptycznych wizji kultury popularnej? O motywacjach
polskich turystów wyjeżdżających do Czarnobyla
168 Magdalena Banaszkiewicz (Kraków, Polska)
Fotografia w doświadczeniu turystycznym. O wizualności Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia
179 Sarah D. Phillips, Sarah Ostaszewski (Bloomington, USA)
Ilustrowany przewodnik po przyszłości postkatastroficznej
POLITYKA PAMIĘCI – OD „ZANIKAJĄCEJ INSKRYPCJI” DO EUROPEJSKIEJ KULTURY
PAMIĘCI
197 Tatiana Kasperski (Barcelona, Hiszpania)
Białoruska pamięć po katastrofie: następstwa Czarnobyla w symbolach, pomnikach i rytuałach
politycznych
217 Andrej Dudczik (Mińsk, Białoruś), Marharyta Fabrykant (Moskwa, Rosja)
Zwyczajna tragedia: „pierestrojka” zbiorowej pamięci o katastrofie w Czarnobylu w świetle
białoruskich podręczników do historii
237 Wita Jakowlewa (Edmonton, Kanada)
Czarnobyl dla każdego: postczarnobylskie dzieciństwo w Ukrainie
250 Andrej Ściapanau (Wilno, Litwa)
Naukowy dyskurs Czarnobyla: laboratorium decyzji politycznych
274 Astrid Sahm (Berlin, Niemcy)
Katastrofa w Czarnobylu w kontekście europejskiej kultury pamięci
KONTEKSTY – OD SHOAH DO POSTHUMANIZMU
291 Marta Tomczok (Katowice, Polska)
Cień Zagłady i grzyb Hiroszimy. Wokół powieści Paula Austera W kraju rzeczy ostatnich
300 Katarzyna Trzeciak (Kraków, Polska)
Języki katastrofy. Bhopal 1984
309 Anita Jasińska (Katowice, Polska)
Postkatastrofi czne narracje po 9/11
317 Małgorzata Peroń (Lublin, Polska)
Zniszczony świat. Poetyckie wizje katastrofy w twórczości poetów „ośmielonej wyobraźni”
325 Joanna Roszak (Warszawa, Polska)
Rozbrajanie. Poezja po Hiroszimie
338 Hałyna Chomenko (Charków, Ukraina)
Arabeski Mykoły Chwylowego: niekoniunkcja „bezgłowego” tekstu jako marker
eschatologii nieobecności
349 Miłosz Markiewicz (Katowice, Polska)
Nie-tylko-ludzka katastrofa. Wyzwanie dla posthumanistyki?
HUMANISTYKA TRZYDZIEŚCI LAT PO CZARNOBYLU
359 Dyskusja panelowa z udziałem: prof. dr hab. Tamary Hundorowej, prof. dr hab. Ingi
Iwasiów, dr. hab. prof. UJ Tomasza Majewskiego.
Prowadzenie: Aleksandra Grzemska
379 Bibliografia
401 Indeks osobowy
408 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|