Lęk u dzieci
Poradnik z ćwiczeniami
Pomóż dziecku poradzić sobie z napadami lęku
Lęk jest jedną z podstawowych i najbardziej potrzebnych emocji. Czasem jednak typowe
dziecięce obawy przeradzają się w ataki paniki, lęk społeczny albo zaburzenia
obsesyjno-kompulsyjne, odbierając dziecku codzienną radość. I chociaż rodzice
starają się pomóc, często nie wiedzą, jak to zrobić.
Książka jest adaptacją profesjonalnych programów terapeutycznych o potwierdzonej
skuteczności, które opracowano w taki sposób, aby rodzice mogli samodzielnie nauczyć
swoje dzieci konkretnych metod radzenia sobie z lękiem. Autorzy pokazują, jak powinno
się reagować na ataki paniki u dziecka, oswajać je z trudnymi sytuacjami, rozwijać
kompetencje społeczne czy pomagać w rozpoznawaniu nieuzasadnionych obaw.
Tytuł ten łączy w sobie wiadomości teoretyczne – opatrzone przykładami i poradami
dla rodziców – z praktycznymi ćwiczeniami do wspólnego wykonania. To doskonała
pozycja dla rodziców, opiekunów i bliskich dzieci lękowych. Będzie też zajmować
ważne miejsce na półkach psychoterapeutów, psychologów i pedagogów.
Gotowy program do samodzielnego wykorzystania w domu, zawierający przykłady, porady i
praktyczne zadania dla dzieci i rodziców.
Pomóż swojemu dziecku w stosowaniu „detektywistycznego myślenia”, aby umiało
rozpoznać nieuzasadnione obawy
Naucz się reagować, gdy dziecko wpada w przerażenie
Zacznij stopniowo oswajać dziecko z trudnymi dla niego sytuacjami
Rozwijaj wraz z dzieckiem ważne umiejętności społeczne
Opisane tutaj strategie są dobrze znane i poparte
znaczącym materiałem naukowym. Dla rodziców książka ta będzie zajmującą i łatwą
w odbiorze lekturą, pełną ważnych pomysłów na to, jak najlepiej pomóc dzieciom.
dr Thomas H. Ollendick, wykładowca na wydziale psychologii
Politechniki i Uniwersytetu Stanowego Wirginii
Napisana z nadzieją, optymizmem i szacunkiem dla dziecięcych uczuć, ta
książka jest istotnym nowym źródłem informacji zarówno dla rodziców, jak i osób
zawodowo pracujących z dziećmi. Autorzy jasno opisują, wyjaśniają i pokazują, jak
pomóc dziecku w budowaniu niezbędnej odwagi i pewności siebie potrzebnej do tego, by
stawić czoło kłopotliwym obawom i strachom. Ten doskonały poradnik pomoże zmienić na
lepsze życie wielu dzieci zmagających się z bólem niepokoju i lęku.
dr Debra Whiting Alexander
Dr RONALD M. RAPEE, wykładowca na wydziale psychologii Uniwersytetu
Macquarie (Macquarie University) w Sydney, w Australii, i dyrektor tamtejszego Ośrodka
Zdrowia Emocjonalnego (Centre for Emotional Health). Jeden z doradców tworzących
Diagnostyczny i Statystyczny Podręcznik Zaburzeń Psychicznych oraz członek naukowej
komisji doradczej szwajcarskich Badań Etiologicznych nad Przystosowaniem i Zdrowiem
Psychicznym.
Dr psychologii ANN WIGNALL, starszy psycholog kliniczny i dyrektor
dziecięcego wydziału zdrowia psychicznego w Służbie Zdrowia Północnego Sydney
(Northern Sydney Health Service). Założyła Klinikę Zaburzeń Lękowych Dzieci i
Młodzieży (Child and Adolescent Anxiety Clinic).
Dr SUSAN H. SPENCE, wykładowca psychologii i rektor na Uniwersytecie
Griffitha (Griffith University) w Brisbane, w Australii. Autorka ponad stu książek i
artykułów naukowych z dziedziny oceniania, prewencji i leczenia zaburzeń lękowych oraz
depresji u dzieci i młodzieży.
Dr VANESSA COBHAM pracuje w szkole psychologii przy Uniwersytecie
Queensland (University of Queensland) oraz w Służbie Zdrowia Psychicznego Dzieci i
Młodzieży Mater (Mater Child and Youth Mental Health Service) w Brisbane, w Australii.
Dr HEIDI LYNEHAM, członek zespołu badawczego na wydziale psychologii
Uniwersytetu Macquarie (Macquarie University) w Sydney, w Australii, oraz zastępca
dyrektora tamtejszego Ośrodka Zdrowia Emocjonalnego (Centre for Emotional Health).
Podziękowania, 8
Wprowadzenie, 9
Rozdział 1 Zrozumieć lęk, 17
Rozdział 2 Jak myśli i uczucia wpływają na lęk?, 51
Rozdział 3 Nauka myślenia realistycznego 61
Rozdział 4 Wychowywanie dziecka z problemem lękowym, 95
Rozdział 5 Zmierzyć się z lękiem, by go zwalczyć, 133
Rozdział 6 Upraszczanie myślenia realistycznego i kreatywne drabinki,
161
Rozdział 7 Kłopoty z drabinkami i jak je rozwiązać, 181
Rozdział Asertywność i umiejętności społeczne, 199
Rozdział 9 Remanent, 231
Rozdział 10 Planowanie na przyszłość, 243
Dodatek, 251
O autorach, 269
256 stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka