Formułowanie strategii przedsiębiorstwa
Klasyka
Książka jest podręcznikiem do studiowania zarządzania strategicznego oraz
materiałem dla praktyków, którzy uczestniczą w zarządzaniu strategicznym
przedsiębiorstwa.
Motywem przewodnim rozdziału pierwszego książki jest opis podstawowych podejść,
metod i technik w zarządzaniu strategicznym, czyli wyjaśnienie co to jest zarządzanie
strategiczne. Następnie opisano klasyczne metody i techniki zarządzania strategicznego,
ze szczególnym uwzględnieniem metod wykreowanych w ramach tzw. harwardzkiej szkoły
planowania–pozycjonowania.
Część trzecia książki poświęcona jest alternatywnym spojrzeniom na zarządzanie
strategiczne: na restrukturyzację przedsiębiorstw. Opisano w niej różne spojrzenia na
organizacyjne paradygmaty jako punkt wyjścia do rozważań o innych podstawowych
podejściach do restrukturyzacji przedsiębiorstw lub wybranych zakresów funkcjonalnych
działania. Przedstawiono różne „formuły restrukturyzacji” i reagowania na sytuacje
kryzysowe.
Od autora
Podziękowania
Wprowadzenie
1. Co to jest zarządzanie strategiczne
1.1. Pojęcie strategii organizacyjnej
1.2. Modele zarządzania strategicznego
2. Metody zarządzania strategicznego
2.1. Wizja-misja-cele przedsiębiorstwa: jak można je interpretować i formułować
2.1.1. Wprowadzenie
2.1.2. Wizja przedsiębiorstwa
2.1.3. Misja przedsiębiorstwa
2.1.4. Cele przedsiębiorstwa
2.1.5. Przykład sposobu określania misji
2.1.6. Podsumowanie
2.2. Model pięciu sił konkurencyjnych (5F) Portera
2.2.1. Wprowadzenie
2.2.2. Model 5F Portera
2.2.3. O atrakcyjności i konkurencyjności
2.2.4. Grupy strategiczne
2.2.5. Zmiany w interpretacji modelu 5F
2.2.6. Podsumowanie
2.3. Metody wyboru strategii
2.3.1. Wprowadzenie
2.3.2. SWOT jako wstęp do wyboru strategii
2.3.3. Krzywa "U" Portera jako drogowskaz do wyboru strategii
2.3.4. Metoda SPACE
2.3.5. Podsumowanie
2.4. Strategie podstawowe przedsiębiorstw
2.4.1. Wprowadzenie
2.4.2. Strategie podstawowe
2.4.3. Inne perspektywy określania strategii podstawowych
2.4.4. Strategie i działania, których należy unikać
2.4.5. Plany biznesowe
2.5.1. Wprowadzenie
2.5.2. Koncepcja cyklu życia wyrobu i przemysłu
2.5.3. Cykl życia organizacji
2.6. Analiza strategii w zdywersyfikowanych przedsiębiorstwach
2.7. Oceny planów strategicznych: jak wybrać najlepszy?
2.7.1. Wprowadzenie
2.7.2. Kryteria oceny jakości planu strategicznego przed jego wdrożeniem
2.7.3. Ocena czułych punktów strategii
2.7.4. Ocena strategii po jej wdrożeniu
2.7.5. Podsumowanie
3. Zarządzanie strategiczne a restrukturyzacja przedsiębiorstwa
3.1. Wprowadzenie
3.2. Reinżynieria przedsiębiorstwa
3.3. Zintegrowane systemy informatyczne
3.4. Kompleksowe zarządzanie jakością
3.4.1. Interpretacje jakości
3.4.2. Sugestie autorytetów odnośnie do poprawy jakości
3.4.3. Kompleksowe zarządzanie jakością: koncepcja "stałego usprawniania",
czyli drogowskaz do restrukturyzacji przedsiębiorstwa
3.5. Zarządzanie w kryzysie
3.5.1. Gwałtowna zmiana warunków rynkowych i/lub wady produktu
3.5.2. Zmiana kierownictwa - słabość zarządu
3.5.3. Działania związków zawodowych
3.5.4. Niekorzystne zmiany na rynkach międzynarodowych
3.5.5. Regulacje, deregulacje i zmiany przepisów
3.6. Podobieństwa i różnice w metodach restrukturyzacji
Bibliografia
170 stron, Format: 15.9x23.2, oprawa miękka