Innowacje w biznesie
Książka dotyczy procesu znaczącego w rozwoju gospodarczym i społecznym. Innowacje
stały się desygnatem współczesnych czasów i obejmują bardzo szeroki zakres: od
wpływu na efekty gospodarowania do korzystnych zmian społecznych. Z punktu widzenia
biznesu są znaczącą kompetencją, stanowiąc kluczowy zasób przedsiębiorstwa i
instytucji.
Autorzy omówili istotę, zakres i współczesne znaczenie innowacji. W książce
podkreślono znaczenie warunków dla innowacji, charakter realizacji, a także
upowszechnienie, które wywołują zasadnicze zmiany społeczne. Są to elementy triady
innowacyjnej i tylko ich spełnienie przynieść może oczekiwane korzyści.
Książka powstała z inicjatywy pracowników Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu
przy współpracy pracowników innych uczelni wrocławskich zajmujących się innowacjami
w biznesie.
Wstęp
CZĘŚĆ I. INNOWACYJNOŚĆ W GOSPODARCE
Rozdział 1.1. Innowacje - zagadnienia ogólne i definicyjne
1.1.1. Istota innowacji
1.1.2. Proces innowacyjny
1.1.3. Innowacyjność jako imperatyw działania
Rozdział 1.2. Modele biznesu
1.2.1. Modele biznesu: znaczenie i funkcje
1.2.2. Tworzenie modeli biznesu
1.2.3. Rodzaje modeli biznesu
1.2.4. W poszukiwaniu strefy zysku - zmiany modeli biznesowych przedsiębiorstw
Rozdział 1.3. Innowacje jako fundament rozwoju organizacji w XXI w.
1.3.1. Wybrane aspekty teoretyczne innowacji
1.3.2. Typologia innowacji
1.3.3. Innowacje jako katalizator rozwoju organizacji w XXI w.
CZĘŚĆ II. ROLA I ZNACZENIE INSTYTUCJI OTOCZENIA BIZNESU A INNOWACYJNOŚĆ
Rozdział 2.1. Rola i znaczenie instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu
innowacyjności przedsiębiorstw na przykładzie działania polskich parków
technologicznych
2.1.1. Systemowe podejście do procesów innowacyjnych
2.1.2. Regionalny wymiar procesów innowacyjnych
2.1.3. Wyodrębnianie się regionalnych systemów innowacji
2.1.4. Instytucje otoczenia biznesu - rola i znaczenie w regionalnych procesach
proinnowacyjnych
2.1.5. Parki technologiczne w Polsce - wybrane zagadnienia
Rozdział 2.2. Transfer wiedzy, controlling, innowacje i wartość w relacjach B2B
2.2.1. Wpływ oferty na wartość biznesu nabywcy w relacjach b2b
2.2.2. Transfer wiedzy i innowacje
2.2.3. Kontrola i motywacja aktorów procesów tworzenia wartości oraz analiza wpływu
transferu wiedzy i innowacji na wartość biznesu
2.2.4. Wzrost efektywności procesu sprzedaży i wzrost wartości biznesu
2.2.5. Nowy produkt i wzrost wartości biznesu
2.2.6. Implikacje menedżerskie - jakie działania podejmować, żeby zwiększyć transfer
wiedzy
2.2.7. Ograniczenia i wskazówki dla przyszłych badań problemu
Rozdział 2.3. Instytucjonalne narzędzia wsparcia dla innowacyjnych
przedsiębiorstw typu start-up wysokich technologii w Polsce
2.3.1. Polityka spójności UE. Wzrost znaczenia partnerstw
2.3.2. Polityka proinnowacyjna w Polsce. Instrumenty wsparcia dla sektora MŚP
2.3.3. Studium przypadku. Firma XTPL SA
CZĘŚĆ III. INNOWACJE A MARKETING
Rozdział 3.1. Innowacje i marketing - charakter i znaczenie relacji
3.1.1. Procesy innowacji - opcja marketingowa. Ewolucja i znaczenie
3.1.2. Innowacyjność w kontekście procesu konsumpcji
3.1.3. Innowacyjność a zachowania menedżerów
Rozdział 3.2. Innowacje marketingowe w sektorze bankowym w Polsce
3.2.1. Istota, rodzaje i znaczenie innowacji w sektorze bankowym
3.2.2. Innowacyjność instytucji finansowych w Polsce w latach 2008-2014
3.2.3. Innowacje marketingowe instytucji finansowych w Polsce w latach 2008-2014, ze
szczególnym uwzględnieniem banków
3.2.4. Innowacje marketingowe banków w Polsce - przykłady wdrożeń
Rozdział 3.3. Innowacje a zarządzanie produktem - jak budować produkty
odnoszące sukces na rynku
3.3.1. Koncepcja marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3.3.2. Innowacje i innowacyjność w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3.3.3. Innowacyjność a produkt w marketingowej koncepcji zarządzania
3.3.4. Innowacyjność w procesie kreowania nowych produktów
Rozdział 3.4. Skuteczne zarządzanie procesami komunikacji jako element
innowacyjnego zarządzania organizacją
3.4.1. Skuteczne zarządzanie procesami komunikacji
3.4.2. Procesy zarządzania wiedzą instrumentem innowacyjnej komunikacji
3.4.3. Innowacja - koncepcją w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3.4.4. Rola zasobów ludzkich w innowacyjnym procesie budowania prawidłowej komunikacji
CZĘŚĆ IV. INNOWACYJNOŚĆ VS. TRADYCJA
Rozdział 4.1. Paradoksy innowacyjności przedsiębiorstw rodzinnych
4.1.1. Specyfika firm rodzinnych a specyfika innowacyjności
4.1.2. Czy przedsiębiorstwa rodzinne są innowacyjne z natury?
4.1.3. Janusowe oblicze innowacyjności firm rodzinnych
Rozdział 4.2. Innowacje w zarządzaniu usługami edukacyjnymi na przykładzie
Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu
4.2.1. Pojęcie innowacji
4.2.2. Klasyfikacja innowacji
4.2.3. Innowacje organizacyjne instytucji edukacyjnych
4.2.4. Innowacje produktowe i procesowe w instytucjach edukacyjnych
Rozdział 4.3. Innowacje w zakresie nauczania - e-learning i technologie
internetowe
4.3.1. Trendy e-learningowe na rok 2017
4.3.2. Rozwiązania e-learningowe
4.3.3. Nowoczesne platformy e-learningowe
4.3.4. Organizacja nauczania na platformie e-learningowej
4.3.5. Nowe technologie i trendy w e-learningu
CZĘŚĆ V. INNOWACYJNOŚĆ A NOWE TRENDY RYNKOWE
Rozdział 5.1. Rola startupów w budowaniu inteligentnego miasta
5.1.1. Startupy - próba definicji zjawiska
5.1.2. Rola startupów w podnoszeniu poziomu jakości życia w inteligentnych miastach
Rozdział 5.2. Crowdfunding jako forma innowacji internetowej
5.2.1. Crowdfunding jako jedna z form działań typu crowd w Internecie
5.2.2. Crowdfunding
5.2.3. Crowdfunding - modele, skuteczność, plan działania
5.2.4. Crowdfunding w Polsce - platformy Polakpotrafi.pl i siepomaga.pl - platforma
sponsorska via filantropia
Rozdział 5.3. Projektowanie innowacji w oparciu o Design Thinking
5.3.1. Czym są innowacje - pojęcie i rodzaje
5.3.2. Skąd się biorą innowacje - modele procesu innowacyjnego/podejścia projektowe
5.3.3. Metoda Design Thinking - znaczenie dla innowacji, istota i specyfika
Bibliografia
Wykaz rysunków i tabel
343 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka