Ojcowie Kościoła a pedagogika
Studium antropologiczne
Publikacja odpowiada na podstawowe pytania antropologiczne w świetle nauczania
wybranych Ojców Kościoła, tzn. Św. Grzegorza z Nyssy, Św. Jana Chryzostoma i Św.
Augustyna.
Przedmiotem badań jest antropologia wybranych Ojców Kościoła oraz korespondująca z
nią pedagogika, określana mianem „pedagogii osoby”. Celem jest przypominanie nauki
Ojców, aby znać fundament, na którym można budować pedagogikę personalistyczną w
nurcie katolickim i bez którego nie można i nie należy rozwijać pedagogiki w tej
perspektywie. Zamierzeniem jest też wskazanie na fakt, że nie sposób zrozumieć
człowieka i poznać prawdy o osobie ludzkiej bez odniesienia do wymiaru metafizycznego i
religijnego. Wreszcie ważne staje się wskazanie, na fundamencie zalecanym przez
antropologię Ojców, wniosków na przyszłość.
Wstęp
Rozdział 1. Zagadnienia wstępne
Hermeneutyka jako podstawowa metoda w pedagogice religii
Pojęcia osoby i personalizmu jako podstawa pedagogiki personalistycznej
Święci Grzegorz z Nyssy, Jan Chryzostom i Augustyn jako Ojcowie Kościoła i pierwsi
pedagodzy chrześcijańscy
Rozdział 2. Antropologia Św. Grzegorza z Nyssy, Św. Jana Chryzostoma i Św.
Augustyna
Formare (natura)
Re-formare (łaska)
Con-formare (wieczność)
Rozdział 3. Pedagogiczne implikacje antropologicznej koncepcji Św. Grzegorza z
Nyssy, Św. Jana Chryzostoma i Św. Augustyna
Pedagogika a błąd antropologiczny
Pedagogika a antyantropologia
Pedagogika a cele wychowania
Podsumowanie
Bibliografia
186 stron, Format: 19.4x12.0, oprawa miękka