Strategie radzenia sobie z tremą w kształceniu muzycznym oraz w zawodzie muzyka
Trema stanowi najbardziej specyficzną trudność doświadczaną przez osoby
podejmujące się praktycznego muzycznego wykonawstwa, zarówno na poziomie szkolnym,
akademickim, jak i zawodowym. W książce Czytelnik znajdzie podstawowe informacje o
strukturze procesu stresu scenicznego oraz wiele praktycznych wskazówek, jak sobie z nim
poradzić, wraz ze szczegółowymi metodami i scenariuszami pozwalającymi na ich
samodzielne zastosowanie.
Książka napisana została z myślą o koncertujących muzykach, aktywnych
nauczycielach muzykach, animatorach edukacji muzycznej, studentach akademii muzycznych i
wychowania muzycznego, starszych uczniach szkół muzycznych oraz rodzicach udzielających
szeroko rozumianego wsparcia swoim uzdolnionym muzycznie dzieciom. Bez względu na rodzaj
podejmowanej aktywności muzycznej (uczenie się, nauczanie, profesjonalne czy amatorskie
wykonawstwo muzyczne) o zjawisku tremy warto mieć wiedzę, którą następnie można
wykorzystywać w praktycznych strategiach postępowania pedagogicznego i wykonawczego.
W poszczególnych rozdziałach książki Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytanie, jak
skutecznie, dzięki zrozumieniu zjawiska tremy, okiełznać stres towarzyszący występom
publicznym? Eliminując napięcia wynikające ze złego przygotowania i negatywnego
postrzegania występów publicznych, Czytelnik-wykonawca będzie mógł
odszukać/rozpoznać wiele osobistych zasobów, które pozwolą mu na stosowanie
efektywnych metod psychologicznych, przygotowujących do pomyślnego występu publicznego.
Urszula BISSINGER-ĆWIERZ, Anna Antonina NOGAJ
Wprowadzenie
Anna Antonina NOGAJ
Czy muzyka stresuje? Prawdy i mity o stresie w edukacji muzycznej
Część I. KRÓTKIE UZASADNIENIE TEORETYCZNE
Julia KALEŃSKA-RODZAJ
Trema: czym jest i jak powstaje? Definicje, zjawiska pokrewne, źródła
Jarosław MIRKIEWICZ
Trema – wybrane konteksty psychologiczne i terapeutyczne
Część II. ZAPOBIEGANIE TREMIE W KSZTAŁCENIU MUZYCZNYM
Urszula BISSINGER-ĆWIERZ
Opieka psychologiczna przed występami artystycznymi jako forma wsparcia uczniów szkół
muzycznych i baletowych – projekt Centrum Edukacji Artystycznej
Barbara WOJTANOWSKA-JANUSZ, Mira KRUŻEL
Formy wsparcia w ramach opieki psychologicznej podczas przesłuchań makroregionalnych
Centrum Edukacji Artystycznej
Anna BUKOWSKA-POSADZY
Objawy somatyczne w długotrwałym stresie u ucznia szkoły muzycznej
Grażyna NAKONIECZNA-ZAKRZEWSKA
Radzimy sobie ze stresem – „Próba generalna”
Monika WELC
Trema – oddziaływanie poprzez pracę przygotowawczą
Justyna BALUK
Scenariusz warsztatów psychologicznych „Strach ma wielkie oczy: Jak poradzić sobie z
tremą?”
Część III. WYBRANE STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z TREMĄ DLA MUZYKÓW
Grażyna DRAUS
Trening Autorealizacji Artystycznej. Mentalne i fizyczne przygotowanie do funkcjonowania w
zawodzie muzyka
Łukasz TARTAS
Trema a ćwiczenie uważności
Anna Antonina NOGAJ
Rola myślenia w procesie ćwiczenia
Aleksandra WOJTASZEK
Praca nad tremą w kontekście pracy wokalnej
Część IV. ZAMIAST ZAKOŃCZENIA
WYBRANE PROPOZYCJE Z LITERATURY ANGLOJĘZYCZNEJ
Anna Antonina NOGAJ
Wygraj ze swoim strachem – 7 umiejętności zwiększających jakość występu
publicznego według Dona Greene’a
Urszula BISSINGER-ĆWIERZ
Wykonawstwo muzyczne bez lęku według Geralda Klicksteina
Bibliografia
Notki o autorach
244 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka