|
DIAGNOZOWANIE ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA CZĘŚĆ 1
WÓJTOWICZ-SZEFLER M. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 44.99 Twoja cena 42,74 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Diagnozowanie rozwoju małego dziecka
Część 1
Książka ma charakter przewodnika dla psychologów, pedagogów, studentów lub
opiekunów dziecięcych czy rodziców małego dziecka, pozwalającego na poznanie
specyficznej sytuacji badania małego dziecka (od urodzenia do 5 roku życia) oraz
możliwości wykorzystania narzędzi diagnozy rozwoju zarówno dzieci prawidłowo
rozwijających się jak i zagrożonych niepełnosprawnością czy też niepełnosprawnych.
Ocena poziomu rozwoju małych dzieci, pozwalająca na uwidocznienie obszarów dobrze i
słabo rozwiniętych, ma szczególne znaczenie dla organizowania programów wczesnej
interwencji lub wczesnego wspomagania dzieci z trudnościami w rozwoju. W postępowaniu
diagnostycznym-interwencyjnym nie powszechnej zgody dotyczącej sposobu w jaki ma być
przeprowadzana diagnoza, co powinna obejmować oraz jak powinny być formułowanie wnioski
(opinie, orzeczenia) potrzebne do konstruowania skutecznych programów interwencyjnych czy
terapeutycznych. Stąd rodzi się potrzeba rozszerzenia wiedzy na temat diagnozowania
dziecka od najwcześniejszego okresu życia, gdyż wszyscy specjaliści są zgodni, że
szczególnie ważny dla wspomagania rozwoju jest okres pierwszych trzech lat życia
dziecka.
Wstęp
1. POJĘCIE DIAGNOZY - ZAGADNIENIA TERMINOLOGICZNE
1.1. Diagnoza jako proces i jako rezultat tego procesu
1.2. Rodzaje diagnoz z uwagi na cel badania
1.2.1. Diagnoza profilaktyczna (przesiewowa)
1.2.2. Diagnoza pogłębiona (funkcjonalna)
1.2.3. Diagnoza różnicowa (klasyfikacyjna, kliniczna)
1.3. Etapy procesu diagnozowania
1.3.1. Model teoretyczny procesu diagnostycznego
1.3.2. Implikacje praktyczne
1.3.2.1. Etap prediagnostyczny
1.3.2.2. Etap badania diagnostycznego (identyfikacji) - rozpozna-nie problemu, planowanie
diagnozy oraz badanie
1.3.2.3. Etap wyjaśniania i opiniowania (orzekania)
1.3.2.4. Etap interwencji
1.3.2.5. Ocena efektów interwencji (rediagnoza)
Literatura polecana
2. WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA
2.1. Pytania ułatwiające zrozumienie rozwoju małego dziecka
2.2. Założenia dotyczące rozwoju psychicznego małych dzieci jako podstawa diagnozy
Literatura polecana
3. WARUNKI SKUTECZNYCH DZIAŁAŃ DIAGNOSTYCZNYCH I PROGNOSTYCZNYCH
3.1. Podstawowe zasady diagnozowania
3.2. Warunki fizyczne - pomieszczenie i wyposażenie
3.3. Warunki psychiczne leżące po stronie dziecka - czynniki pozwalające na
zaprezentowanie przez dziecko jego rzeczywistych możliwości
3.4. Warunki związane z relacjami społecznymi
3.5. Kompetencje osoby prowadzącej diagnozę
Literatura polecana
4. WYBRANE METODY DIAGNOZOWANIA ROZWOJU W PIERWSZYCH LATACH ŻYCIA
4.1. Ilościowe czy jakościowe techniki zbierania i analizy danych?
4.2. Wywiad rozwojowy
4.2.1. Wyjaśnienia terminologiczne
4.2.2. Wskazówki praktyczne związane z prowadzeniem wywiadu
4.2.3. Najczęstsze błędy i ograniczenia w trakcie prowadzenia wywiadu
4.3. Obserwacja
4.3.1. Wyjaśnienia terminologiczne
4.3.2. Wskazówki praktyczne do przeprowadzenia obserwacji małego dziecka
4.3.3. Co można obserwować
4.3.4. Najczęstsze błędy podczas prowadzonej obserwacji
Literatura polecana
5. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DIAGNOZY
5.1. Kontakt z rodzicami/opiekunami małego dziecka - diagnoza środowiska rodzinnego
5.2. Współpraca z innymi specjalistami oraz poradniami i placówkami diagnozującymi
małe dziecko
5.3. Znaczenie diagnozy rozwoju dziecka i jego rodziny dla celów programu Wczesnego
Wspomagania Rozwoju
5.4. Co w praktyce oznacza WWR? Przykładowa ścieżka dostępu do diagnozy małego
dziecka
Literatura polecana
Załączniki
Bibliografia
162 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|