Ochrona praw pacjenta
Studium publicznoprawne
W Polsce wieloletni kryzys systemu ochrony zdrowia, spory
o jego kształt, finansowanie i warunki zatrudnienia personelu medycznego odsunęły
pacjenta i przysługujące mu prawa na dalszy plan. Podejmowane w ostatnich latach zmiany
w systemie ochrony zdrowia koncentrują się w zasadzie wyłącznie na jego organizacji i
sposobie finansowania. Tymczasem nie można mówić o właściwym funkcjonowaniu tego
systemu, jeżeli nie przewiduje on rozwiązań gwarantujących pacjentowi możliwość
bycia pełnoprawnym i świadomym uczestnikiem każdego etapu procesu leczenia. Gwarancje
takie może tworzyć odpowiednio ukształtowany katalog praw pacjenta i wdrożenie
rozwiązań, które zapewnią ich rzeczywistą realizację, w tym w szczególności
nałożenie niezbędnych obowiązków na władze publiczne, podmioty wykonujące
działalność leczniczą oraz osoby udzielające pacjentom świadczeń zdrowotnych.
Przedmiotem niniejszej monografii jest analiza rozwiązań, które w tej materii przyjął
polski ustawodawca.
Ze Wstępu
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. System ochrony zdrowia w Polsce i miejsce pacjenta w tym systemie
1. Uwagi wstępne
2. Podstawowe pojęcia i instytucje
2.1. Zdrowie i jego ochrona
2.2. System ochrony zdrowia
2.3. Pacjent
2.4. Prawa pacjenta
3. Geneza i rozwój systemu ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ochrony praw pacjenta
3.1. Organizacja systemu ochrony zdrowia w okresie II Rzeczypospolitej Polskiej
3.2. Opieka zdrowotna w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
3.3. Ewolucja systemu ochrony zdrowia w okresie transformacji ustrojowej
3.4. Reformy opieki zdrowotnej na przełomie XX i XXI w
4. Kształt systemu ochrony zdrowia w Polsce w świetle obowiązującego prawa
Rozdział II. Aksjologiczne i normatywne podstawy ochrony praw pacjenta w
kontekście Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
1. Uwagi wstępne
2. Godność człowieka jako fundament wszelkich praw i wolności człowieka
3. Prawo do ochrony życia i ochrony zdrowia jako prawa człowieka
4. Konstytucja jako źródło najważniejszych praw pacjenta
5. Konstytucyjne gwarancje ochrony praw pacjenta oraz możliwości ich ograniczenia
Rozdział III. Istota i zakres poszczególnych praw pacjenta
1. Uwagi wstępne
2. Prawa pacjenta związane z dostępem do świadczeń opieki zdrowotnej
2.1. Świadczenie zdrowotne a świadczenie opieki zdrowotnej
2.2. Prawo do świadczeń zdrowotnych
2.3. Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
2.4. Prawo do świadczeń zdrowotnych rzeczowych
2.5. Prawo do świadczeń towarzyszących
3. Prawa pacjenta związane z możliwością podejmowania autonomicznych decyzji
3.1. Prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego
3.2. Prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielanego świadczenia zdrowotnego
3.3. Udzielenie świadczenia zdrowotnego bez zgody pacjenta
3.4. Inne prawa pacjenta związane z możliwością 0podejmowania samodzielnych decyzji
4. Prawa pacjenta związane z dostępem do informacji
4.1. Prawo do informacji o stanie zdrowia
4.2. Prawo dostępu do dokumentacji medycznej
4.3. Prawo do informacji o odstąpieniu od leczenia
4.4. Prawo do informacji o prawach pacjenta
4.5. Prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez
podmiot wykonujący działalność leczniczą
5. Prawa pacjenta związane z ochroną życia prywatnego, rodzinnego i duchowego
5.1. Prawo do poszanowania intymności i godności
5.2. Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
5.3. Prawo do opieki duszpasterskiej
5.4. Prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych
z pacjentem
5.5. Prawo do ochrony danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej pacjenta
5.6. Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
6. Prawa pacjenta związane z oceną przebiegu procesu diagnostycznego i terapeutycznego
6.1. Prawo do zgłoszenia własnego zdania w zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych
6.2. Prawo żądania dodatkowej opinii lub zwołania konsylium lekarskiego
6.3. Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
6.4. Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
6.5. Prawo do wystąpienia z wnioskiem do wojewódzkiej komisji
do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych
Rozdział IV. Państwo jako gwarant realizacji podstawowych praw pacjenta
1. Uwagi wstępne
2. Obowiązek podejmowania przez państwo działań służących ochronie życia i zdrowia
pacjentów oraz przysługujących im praw
2.1. Obowiązek zagwarantowania pacjentom należnych im praw
2.2. Obowiązek zorganizowania systemu ochrony zdrowia w sposób umożliwiający
realizację praw pacjenta
2.3. Obowiązek stworzenia instytucji stojących na straży przestrzegania praw pacjenta
3. Zadania organów administracji publicznej w zakresie ochrony praw pacjenta
3.1. Zadania organów administracji rządowej
3.2. Zadania jednostek samorządu terytorialnego
4. Ochrona praw pacjenta w działaniach organów ochrony praw człowieka
4.1. Rzecznik Praw Pacjenta
4.2. Rzecznik Praw Obywatelskich
4.3. Rzecznik Praw Dziecka
4.4. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
5. Obowiązki podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie ochrony praw
pacjenta
6. Obowiązki samorządów zawodów medycznych oraz osób wykonujących zawody medyczne w
zakresie ochrony praw pacjenta
Rozdział V. Odpowiedzialność za naruszenie praw pacjenta
1. Uwagi wstępne
2. Istota odpowiedzialności za naruszenie praw pacjenta
3. Odpowiedzialność za naruszenie praw pacjenta przy wykonywaniu władzy publicznej
4. Odpowiedzialność cywilna w związku z naruszeniem praw pacjenta
4.1. Odpowiedzialność za naruszenie praw pacjenta na podstawie art. 4 ustawy o prawach
pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
4.2. Odpowiedzialność za szkodę lub krzywdę powstałą w związku z naruszeniem praw
pacjenta
5. Odpowiedzialność karna i wykroczeniowa w związku z naruszeniem praw pacjenta
6. Odpowiedzialność zawodowa i dyscyplinarna za naruszenie praw pacjenta
Zakończenie
Wykaz aktów normatywnych
Wykaz orzecznictwa
Literatura
498 stron, Format: 16.8x23.7, oprawa miękka