Od celu do wyniku
Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie
Od planu do realizacji. Od celu do rezultatu.
Większość liderów ma jakiś wielki, ryzykowny i śmiały cel. Jeden marzy o tym,
aby jego marka stała się popularniejsza niż Coca-Cola, inny aspiruje do stworzenia
najbardziej dochodowej strony internetowej w cyberprzestrzeni, a jeszcze inny chciałby
tchnąć w swoją organizację ducha walki i zdeklasować swoich głównych konkurentów.
Przeważająca część z nich wpada jednak w tryby ogłupiającej biurokracji, która
uniemożliwia im realizację tych ambicji.
W niniejszym opracowaniu Jim Collins omawia tzw. mechanizmy katalityczne
– proste, a jednak niezwykle skuteczne, niezbiurokratyzowane narzędzie menedżerskie,
które stanowi kluczowe ogniwo pomiędzy celem a rezultatem i ułatwia przekucie
wzniosłych aspiracji w rzeczywiste osiągnięcia. Jednak ten sam mechanizm katalityczny,
który zadziałał w jednej organizacji, niekoniecznie sprawdzi się w innej. Z tego
względu Jim Collins oferuje czytelnikowi pewne ogólne zasady i wskazówki, jak w
efektywny sposób stworzyć mechanizm właściwy dla konkretnego środowiska biznesowego.
Mechanizmy katalityczne to mobilizujące narzędzia menedżerskie, które łączą
bieguny ambicji i realizacji, to kluczowe ogniwa pomiędzy naszymi pobudkami a skutecznym
działaniem, to instrumenty, które pozwalają liderom przekształcać wzniosłe aspiracje
w konkretną rzeczywistość. Z moich badań wynika, że tylko niewielki odsetek firm –
szacunkowo między pięć a dziesięć procent – wykorzystuje mechanizmy katalityczne, a
należy dodać, że niektóre z nich robią to zupełnie nieświadomie. Biorąc pod uwagę
ich skuteczność, można przypuszczać, iż są one najbardziej niedocenianą – i
najbardziej obiecującą – praktyką menedżerską, która pomaga organizacjom przekuwać
cele w rezultaty.
Seria „Klasycy Harvard Business Review” daje czytelnikowi możliwość zgromadzenia
wszystkich rewolucyjnych prac docenionych przez HBR we własnej biblioteczce. Każdy
poczytny tom prezentuje wybitną koncepcję, która pozostaje aktualna do dziś i wpływa
na kształt współczesnej praktyki menedżerskiej.
JIM COLLINS jest współautorem bestsellera Wizjonerskie organizacje,
jednej z najlepiej sprzedających się książek biznesowych w historii. Szkoła Biznesu
na Uniwersytecie Stanforda, w której Collins wykłada przywództwo, uhonorowała go
nagrodą za nadzwyczajne postępy w nauczaniu. Collins nie tylko pisze i wykłada. Jest również
praktykiem zarządzania. Współtworzył wiele wizjonerskich organizacji. Jedną z nich
jest nadzwyczajna firma budowlana DPR Construction, która projektowała i wzniosła m.in.
fantazyjną siedzibę studia Pijar. Z doradztwa Collinsa skorzystało ponad stu
zarządzających znanych korporacji.
70 stron, Format: 14.0x22.0cm, oprawa miękka