Od dobrego do wielkiego
Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm
Czy istnieje organizacyjny kod DNA czyniący firmę gatunkiem wyższym od
konkurentów?
I, co ważniejsze, czy da się takim DNA "zarazić" firmę przeciętną i zmienić
ją w nadzwyczajną? James C. Collins, wraz ze swoim zespołem badaczy, wydestylował
taki kod DNA. Kod, który jest syntezą wieloletnich badań setek firm. W tej
książce Collins opisuje metodę wszczepiania obumierającej organizacji przywódczych
i przedsiębiorczych genów zwycięstwa. Znajdziesz tu zaskakujące, lecz przejrzyste
konkluzje, poparte badaniami empirycznymi.
W Od dobrego do wielkiego autor omawia 11 przypadków firm,
które dokonały przeskoku organizacyjnego: pokonały rynkową
grawitację i stały się potężne. Są wśród nich między innymi: Merck, Intel,
Coca-Cola i General Electric. Oprócz tego Collins opisuje szereg firm, którym brak
zwycięskiego DNA skutecznie odciął drogę do prosperity. Magazyn "Fast
Company" nazwał tę książkę biznesową ideą roku. Gorąco poleca ją także
profesor Krzysztof Obłój z Uniwersytetu Warszawskiego. To raport z pierwszej ręki,
dla przedsiębiorców i menedżerów, i dla każdego innego, kto ma bezpośredni
wpływ na losy swojej firmy.
Punktem wyjścia dobrych książek biznesowych jest
zawsze dobre pytanie. James Collins ma talent do takich pytań. Efektem pytania o to,
czym wielkie przedsiębiorstwa różnią się od przeciętnych, była napisana w 1994
roku z Jerrym I. Porrasem znana książka Built to Last (Wizjonerskie organizacje).
Dwa lata później Collins stawia kolejne pytanie - czy i jak przeciętne organizacje
mogą stać się wielkie, doskonałe i osiągnąć trwały sukces. Wiele książek
biznesowych zaczyna od dosyć trywialnej recepty na sukces, następnie podpiera tę
receptę przykładami firm. Ta książka jest inna i dlatego warto ją przeczytać.
profesor Krzysztof Obłój, Wydział Zarządzania Uniwersytetu
Warszawskiego, WSPiZ im. L. Koźmińskiego
Dzięki tej książce "geny" światowych firm
osiągających sukcesy można rzeczywiście przeszczepić obecnym i przyszłym
przedsiębiorcom i przedsiębiorstwom w Polsce.
profesor Adam Noga, prorektor WSPiZ im. L. Koźmińskiego
PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO
Podziękowania
PRZEDMOWA
ROZDZIAŁ 1. DOBRE JEST WROGIEM WIELKIEGO
Niezrażona ciekawość
Ponadczasowa "fizyka" wielkich przedsiębiorstw
ROZDZIAŁ 2. PRZYWÓDZTWO NA POZIOMIE
Nie tego się spodziewaliśmy
Skromność + siła = poziom 5
Rozwijanie przywództwa na poziomie 5
ROZDZIAŁ 3. PO PIERWSZE KTO, PO DRUGIE CO
Przywództwo na poziomie 5
a "geniusz z tysiącem pomocników"
Ważne komu, a nie ile i jak płacisz
Rygorystyczne, ale nie bezwzględne
Po pierwsze kto, wielkie firmy i wspaniałe życie
ROZDZIAŁ 4. KONFRONTACJA Z WROGĄ RZECZYWISTOŚCIĄ
Fakty są lepsze od marzeń
Atmosfera prawdy
Niezłomna wiara a wroga rzeczywistość
Paradoks Stockdale'a
ROZDZIAŁ 5. PROSTOTA I KONCENTRACJA - ZASADA JEŻA
Trzy kręgi
Zrozumieć, w czym możesz (a w czym nie) być najlepszy
Co przynosi korzyści materialne, czyli przegląd motoru ekonomicznego
Odkryj swoją pasję
Triumf zrozumienia nad brawurą
ROZDZIAŁ 6. KULTURA DYSCYPLINY
Swoboda (i odpowiedzialność) w określonych koncepcjach
Płukanie białego sera
Kultura, a nie tyrania
Fanatyczne przywiązanie do Zasady Jeża
Lista "rzeczy, z których trzeba zrezygnować"
ROZDZIAŁ 7. TECHNOLOGICZNE TURBODOŁADOWANIE
Technologia i Zasada Jeża
Technologia zwiększa tempo przemian, ale ich nie rozpoczyna
Pułapka technologiczna
Technologia i obawa przed pozostaniem w tyle
ROZDZIAŁ 8. KOŁO ZAMACHOWE I SPIRALA KLĘSKI
Konstruowanie i przełom
To nie jest kwestia sprzyjających okoliczności
Efekt koła zamachowego
Spirala klęski
Koło zamachowe jako idea spajająca
ROZDZIAŁ 9. OD WIELKICH PRZEDSIĘBIORSTW DO WIZJONERSKICH ORGANIZACJI
Transformacja firm dobrych w wielkie na wczesnym etapie wizjonerskich organizacji
Nadrzędna ideologia: dodatkowy wymiar nieprzemijającej wielkości
Dobre BHAGi, złe BHAGi i inne powiązania
Po co wielkość?
EPILOG
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
ZAŁĄCZNIK 1.A
PROCES DOBORU DO PRÓBY WIELKICH PRZEDSIĘBIORSTW
ZAŁĄCZNIK 1.B
PROCES DOBORU DO PRÓBY FIRM BEZPOŚREDNIO PORÓWNYWANYCH Z WIELKIMI PRZEDSIĘBIORSTWAMI
ZAŁĄCZNIK 1.C
PRZEDSIĘBIORSTWA Z KRÓTKOTRWAŁYM OKRESEM ŚWIETNOŚCI
ZAŁĄCZNIK 1.D
KOLEJNE ETAPY BADAŃ
ZAŁĄCZNIK 2.A
ANALIZA PREZESÓW Z FIRMY I SPOZA FIRMY
ZAŁĄCZNIK 5.A RANKINGI BRANŻOWE
ZAŁĄCZNIK 8.A
SPIRALA KLĘSKI W PORÓWNYWANYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH
ZAŁĄCZNIK 8.B
PODSUMOWANIE ANALIZY PRZEJĘĆ
INDEKS
292 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka