Zarządzanie procesami w administracji samorządowej
Doskonalenie z wykorzystaniem lean government
Książka w interesujący sposób rozszerza wiedzę w zakresie nowoczesnego
zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego, dostępną na polskim rynku
wydawniczym.
Jest ona skierowana zarówno do teoretyków jak i praktyków zarządzania w
administracji publicznej. Może przyczynić się do zmiany spojrzenia na realizowane w
urzędach zadania wielu menadżerów publicznych. Przedstawia aktualny stan dojrzałości
procesowej jednostek samorządowych oraz wskazuje na kierunki działań, które powinni
podejmować menadżerowie publiczni aby zwiększać skuteczność i efektywność
funkcjonowania urzędów i tym samym lepiej spełniać potrzeby i oczekiwania klientów,
którymi przecież wszyscy jesteśmy.
Przedmowa
Wprowadzenie
Rozdział 1. Charakterystyka administracji samorządowej
1.1. Istota administracji samorządowej
1.1.1. Gmina
1.1.2. Powiat
1.1.3. Województwo
1.2. Podstawowe nurty w organizacji i zarządzaniu w urzędach administracji publicznej
1.2.1. Tradycyjne koncepcje zarządzania
1.2.2. New Public Management i Public Governance
1.2.3. Public Value
1.3. System zarządzania i koncepcje projakościowe zorientowane na procesy w
administracji publicznej
1.3.1. System zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001
1.3.2. Total Quality Management
1.3.3. Business Process Reengineering
1.3.4. Lean government
1.3.5. Lean Six Sigma
1.4. Koncepcje wspierające doskonalenie procesów w administracji publicznej
1.4.1. Outsourcing i insourcing
1.4.2. Benchmarking
1.4.3. Zarządzanie projektami
1.4.4. E-administracja
Rozdział 2. Podejście procesowe w administracji publicznej
2.1. Istota podejścia procesowego
2.1.1. Procesy i ich klasyfikacja
2.1.2. Charakterystyka organizacji zorientowanej procesowo
2.1.3. Podejście procesowe w różnych rodzajach struktur organizacyjnych
2.2. Zarządzanie procesami
2.2.1. Istota i cele zarządzania procesami
2.2.2. Identyfikacja procesów
2.2.3. Metody identyfikacji procesów
2.2.4. Wizualizacja procesów
2.2.5. Pomiary procesów
2.2.6. Doskonalenie procesów
Rozdział 3. Zarządzanie procesami w urzędach administracj samorządowej w
świetle badań empirycznych
3.1. Koncepcja i przebieg badania
3.2. Wyniki badań ilościowych
3.3. Wyniki badań jakościowych
3.4. Podsumowanie badań empirycznych
Rozdział 4. Wykorzystanie koncepcji lean government do doskonalenia procesów w
administracji samorządowej
4.1. Identyfikacja procesu (strumienia wartości)
4.1.1. Wybór rodziny produktów
4.1.2. Określenie menadżera strumienia wartości
4.1.3. Identyfikacja klienta oraz określenie, co stanowi wartość dla klienta
4.1.4. Identyfikacja strumienia wartości (przepływu)
4.2. Analiza strumienia wartości
4.3. Doskonalenie strumienia wartości
4.3.1. Przepływ ciągły
4.3.2. System ssący
4.3.3. Stabilizacja, standaryzacja, wizualizacja i ciągłe doskonalenie pracy
4.4. Wykorzystanie lean government w doskonaleniu procesów na przykładzie urzędu
marszałkowskiego
Podsumowanie
Spis rysunków
Spis tabel
Literatura
152 strony, Format: 15.8x23.0, oprawa miękka