Smoki i gazele
Rzecz o współczesnym pejzażu społecznej odpowiedzialności biznesu
Poza dobrą monografią zagadnienia, praca zawiera
interesujące opisy rozwiązań praktycznych, w szczególności ukazuje miejsce CSR w
strategiach korporacji transnarodowych. Jest zatem także dobrym przewodnikiem w tym
obszarze problemowym dla praktyków zarządzania oraz materiałem wspierającym proces
dydaktyczny. daje także czytelnikowi z obszaru praktyki gospodarczej impuls do dokonania
konfrontacji tych poglądów z osobistymi doświadczeniami.
W powszechnej opinii rysuje się obraz korporacji jako
podmiotów agresywnych, żarłocznych, a jednocześnie umykających kontroli i
społecznemu nadzorowi. Autorka dostrzega i omawia te kwestie. Wskazuje, iż ich
źródłem są siły tworzące dynamikę strategii ekspansji międzynarodowej firm, a
konflikt interesów jest nieuchronnie w nią wpisany, a nawet podyktowany inherentną
logiką systemów ekonomicznych. Na tym tle interesująca i silnie brzmiąca jest zatem
obserwacja Autorki mówiąca, iż głównymi promotorami wskazanej roli CSR są właśnie
korporacje transnarodowe.
Z recenzji prof. dr. hab. inż. Andrzeja Matczewskiego
Barbara Fryzeł, dr habilitowana nauk ekonomicznych, jest wykładowcą
Uniwersytetu Jagiellońskiego i kierownikiem Zakładu Zachowań Organizacyjnych. Jej
obszar zainteresowań naukowych to kulturowe i behawioralne aspekty społecznej
odpowiedzialności biznesu, a także etyka behawioralna. W ostatnich latach realizowała
granty badawcze, analizując strategie CSR, ich wpływ na zachowania konsumenckie, a
także na tożsamość organizacyjną. Jako laureatka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
odbyła staż Post-Doctoral Research Fellowship na University College London. Ma
doświadczenie menadżerskie w sektorze paliwowym oraz międzynarodowego doradztwa w
obszarze nieruchomości komercyjnych.
Zamiast wstępu
Dlaczego smoki i gazele?
Miejsce na półce
Neutralność badacza a zaangażowanie dydaktyka
Etyczna i odpowiedzialna organizacja - o naukowym pozytywizmie i poszukiwaniu
racjonalności
"Dylemat wagonika i kładki"
"Zgniłe jabłka" i "brudne beczki"
Współczesne wyzwania cywilizacyjne i społeczne
Redystrybucja
Co promuje koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli kilka słów o
korporacjach transnarodowych
Władza korporacyjna
Czynniki globalizacji i duże korporacje
Korporacje a państwa narodowe
Przykłady największych fuzji i ich wartość
Obszary wpływu korporacji
Outsourcing
Specyfika sektorowa CSR
Źródła społecznej odpowiedzialności biznesu
CSR jako strategia
Sposoby praktykowania CSR
CSR jako sygnał wiarygodności
CSR i emocjonalność konsumenta - nowe spojrzenie
Rezultaty praktycznego stosowania koncepcji CSR
Waga przypisywanych motywacji
Kulturowe uwarunkowania odpowiedzialnych postaw - korupcja
Hipernormy
Krytycznie o CSR
Instytucjonalizacja CSR i zagadnienia pokrewne
Zrównoważony rozwój i ekonomia w obiegu zamkniętym
Zarządzanie CSR
Jak budować relacje z interesariuszami?
Jak kształcić etycznych i odpowiedzialnych menedżerów?
Zakończenie, czyli refleksja o ryzyku etycznym i systemowych uwarunkowaniach
(nie)etycznego zachowania
Bibliografia
146 stron, Format: 15.0x23.0cm, oprawa miękka