Schizofrenia
Poznawczo-behawioralny trening umiejętności społecznych
Praktyczny przewodnik
Innowacyjna metoda łącząca trzy skuteczne praktyki terapeutyczne.
Jedną z oznak schizofrenii jest upośledzenie funkcjonowania społecznego, prowadzące do
ograniczenia kontaktów, wykluczenia i trudności w odgrywaniu ról w rodzinie, szkole czy
miejscu pracy. Problemu tego nie rozwiązuje sama farmakoterapia. Zaproponowana przez
autorów metoda terapeutyczna pomaga pacjentom w uzyskaniu niezbędnych kompetencji i
umiejętności, które znacznie ułatwiają im powrót do zdrowia i normalnego życia w
społeczeństwie.
W tym przystępnie napisanym podręczniku zawarto wszystkie informacje niezbędne do
zastosowania w praktyce terapii Cognitive Behavioral Social Skills Training (CBSST). Obok
podstaw teoretycznych i omówienia dowodów na skuteczność CBSST znalazły się w nim
scenariusze sesji poświęconych konkretnym umiejętnościom, wytyczne dla osób prowadzących
CBSST oraz zeszyty ćwiczeń dla pacjentów. To niezbędna pozycja dla klinicystów i
psychoterapeutów prowadzących terapię pacjentów cierpiących na schizofrenię oraz
praktyków zainteresowanych nurtem CBT.
CBSST to innowacyjna metoda terapeutyczna łącząca trzy oparte na dowodach praktyki:
terapię poznawczo-behawioralną, trening umiejętności społecznych oraz trening
rozwiązywania problemów. To program typu „krok po kroku", który pozwala osiągać
pacjentowi konkretne cele w różnych aspektach jego funkcjonowania związanych z
zachowaniem, komunikacją czy tworzeniem planów działania. Zaproponowane rozwiązania
mogą zostać z powodzeniem zastosowane zarówno w trakcie terapii indywidualnej, jak i
grupowej.
„Publikacja tej książki to decydujący moment i punkt
zwrotny. Na podstawie skrupulatnych badań z dwóch ostatnich dekad i praktyk opartych na
dowodach Granholm i jego współpracownicy opracowali prostą w zastosowaniu, ale
wszechstronną psychospołeczną metodę, która po raz pierwszy łączy kilka
najskuteczniejszych behawioralnych sposobów leczenia schizofrenii. Trening CBSST to
jasny, logiczny wybór rehabilitacji".
Sohee Park, PhD, wykładowca na Wydziale Psychologii, Uniwersytet
Yanderbilt
„Nieoceniony podręcznik dla klinicystów i oddziałów zajmujących się
poprawą funkcjonowania pacjentów chorych na schizofrenię. Autorzy dostarczają w nim
wszystkich środków, jakich potrzebują praktycy w celu wprowadzenia w życie tej
innowacyjnej metody leczenia. Trening CBSST uczy pacjentów nowych umiejętności
poznawczych, behawioralnych i społecznych oraz rozwiązywania problemów-wszystkie są
skoncentrowane na osiągnięciu celu, jakim jest powrót do zdrowia".
Michael G. McDonell, PhD, dyrektor Behavioral Health Innovations,
College Medyczny Elsona S. Floyda, Uniwersytet Stanu Waszyngton
O autorach 5
Przedmowa 7
Wstęp 9
Podziękowania 13
Część I. Podstawy teoretyczne, wyniki badań oraz stosowanie ich w
praktyce
Rozdział 1. Usprawnianie funkcjonowania osób ze schizofrenią 19
Rozdział 2. Trening CBSST jako praktyka oparta na dowodach 31
Rozdział 3. Rozpoczęcie pracy 47
Rozdział 4. Ocena: mierzenie skuteczności terapeutycznej CBSST 69
Część II. Praktyczny przewodnik
Rozdział 5. Wprowadzenie i sesja wyznaczania celów 83
Rozdział 6. Moduł umiejętności poznawczych 109
Rozdział 7. Moduł umiejętności społecznych 141
Rozdział 8. Moduł umiejętności rozwiązywania problemów 181
Rozdział 9. Grupy pacjentów o specjalnych potrzebach terapeutycznych 211
Część III. Zeszyt ćwiczeń dla pacjenta
Moduł umiejętności poznawczych 221
Sesja 1: wprowadzenie i wyznaczanie celów 223
Sesja 2: związek między myślami, uczuciami i zachowaniami 226
Sesja 3: technika 3z – złap, zbadaj, zmień 230
Sesja 4: technika 3z – zbadaj to 233
Sesja 5: technika 3z – zmień to 237
Sesja 6: ćwiczenie techniki 3z 241
Moduł umiejętności społecznych 245
Sesja 1: wprowadzenie i wyznaczanie celów 247
Sesja 2: skuteczna komunikacja kluczem do osiągnięcia celów 250
Sesja 3: wyrażanie przyjemnych uczuć 253
Sesja 4: formułowanie próśb w sposób pozytywny 256
Sesja 5: proszenie o pomoc w realizacji celów 259
Sesja 6: wyrażanie nieprzyjemnych uczuć 263
Moduł umiejętności rozwiązywania problemów 267
Sesja 1: wprowadzenie i wyznaczanie celów 269
Sesja 2: wprowadzenie do techniki SCALE 272
Sesja 3: określanie problemu 276
Sesja 4: rozważanie wszystkich rozwiązań problemu 280
Sesja 5: opracowanie planu 282
Sesja 6: rozwiązywanie problemów związanych z celami 284
Aneks A. Narzędzia oceny pacjenta 287
Aneks B. Gry służące nauczaniu i zwiększeniu zaangażowania pacjenta 299
Aneks C. Materiały dodatkowe 311
Bibliografia317
Indeks 331
Nabywcy tej książki mogą pobierać i drukować wybrane materiały ze strony:
www.guilford.com/granholm-forms w celach użytku osobistego lub do wykorzystania w terapii
indywidualnej.
336 stron, Format: 21.0x28.5cm, oprawa miękka