ADHD to najczęstsze zaburzenie rozwojowe – dotyka 5% dzieci. ADHD ze względu na
swoje objawy utrudnia osiągnięcie sukcesów szkolnych, zawodowych, towarzyskich.
Nasilenie objawów ADHD zmniejsza się z upływem czasu. Wczesne rozpoczęcie terapii
indywidualnej dziecka oraz terapii rodzinnej znacząco zwiększa szansę na zmianę
zachowania dziecka. Proces leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem
uwagi to równoczesna praca z dzieckiem, rodzicami i szkołą. Ważne jest zatem
dostarczenie rodzicom i wychowawcom informacji o zaburzeniu dziecka, jego przyczynach,
przebiegu i ewentualnych następstwach, a także – lub może przede wszystkim – o
procesie terapii i ich własnym w nim udziale.
Książka - napisana przez znakomity zespół, który od dawna zajmuje się
dziećmi z ADHD i prowadzi właściwie jedyną specjalistyczną poradnię w Polsce -
dostarcza uporządkowanej wiedzy na temat zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, jego
etiologii i mechanizmu powstawania. Tym samym uwalnia ona rodziców, przynajmniej w
części, z poczucia winy i pozwala na zaprzestanie zadawania ciągłych pytań: "Co
złego zrobiliśmy?" i "Jaki jest nasz udział w powstawaniu tego
schorzenia?". Równocześnie jednak uświadamia, jak różnego rodzaju działania
wychowawcze, często stosowane w dobrej wierze, mogą wzmacniać objawy zaburzenia, a
także wskazuje, jak temu zapobiegać.
Obok opisu stosowanych metod edukacyjnych, psychoterapeutycznych i farmakologicznych,
zawiera także wiele cennych i praktycznych uwag, na przykład kiedy i jak chwalić
dziecko oraz za co. Te praktyczne uwagi, które mają pomagać rodzicom w radzeniu sobie z
trudem wychowania dzieci nadpobudliwych ruchowo i mających problemy z utrzymaniem uwagi,
są jednocześnie na tyle ogólne, że mogą z nich skorzystać wszyscy rodzice
przeżywający trudności wychowawcze lub po prostu niepewni, jak postępować z dziećmi.
Autorzy dostarczają również informacji na temat objawów zespołu ADHD w dorosłym
życiu.
Lektura stwarza szansę, że rodzice dzieci nadpobudliwych psychoruchowo poczują
się w pełni kompetentnymi i – parafrazując termin Winnicotta – "wystarczająco
dobrymi rodzicami". Dlatego książka ta jest tak ważna i potrzebna.
Spis treści:
Przedmowa
CZĘŚĆ I
Podstawowe wiadomości na temat ADHD
Rozdział 1
Określenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Rozdział 2
Szerzej o typowych objawach ADHD
Rozdział 3
Rozpowszechnienie i przyczyny ADHD
Rozdział 4
Rodzina dziecka z ADHD
Rozdział 5
Życie osoby z ADHD
Rozdział 6
Powikłania zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
CZĘŚĆ II
Diagnoza, leczenie, zaburzenia współistniejące
Rozdział 7
Diagnoza
Rozdział 8
Rola specjalistów w pracy z dzieckiem z ADHD
Rozdział 9
Leczenie farmakologiczne
Rozdział 10
Zastosowanie diety w leczeniu ADHD
Rozdział 11
ADHD a choroba tikowa
Rozdział 12
Problemy z zachowaniem
Rozdział 13
Dlaczego nie odnoszą sukcesu, czyli o specyficznych trudnościach szkolnych
CZĘŚĆ III
Praktyczne porady, czyli przepis na sukces
Rozdział 14
"Okular", czyli specyficzne strategie ukierunkowane na radzenie sobie z
objawami ADHD
Rozdział 15
Odrabianie lekcji
Rozdział 16
Inne typowe problemy związane z objawami ADHD
Rozdział 17
Wydawanie poleceń
Rozdział 18
Bardzo ważna jest samoocena
Rozdział 19
Praca na pozytywach: pochwały, nagrody, podkreślanie sukcesów, systemy
żetonowe
Rozdział 20
Normy i zasady
Rozdział 21
Konsekwencje, czyli co zrobić, gdy dziecko łamie zasady
Rozdział 22
Obelgi, wyzwiska i inne słowa, które ranią
Rozdział 23
Wybuch, czyli jak sobie poradzić z nagłym pojawieniem się agresji impulsywnej
Rozdział 24
Nadpobudliwe dziecko w szkole
Rozdział 25
Wskazówki dla nauczycieli
Załącznik 1
Załącznik 2
Indeks nazwisk
Indeks haseł
240 stron, B5, oprawa miękka