Piękno w okresie dojrzewania
Spostrzeganie własnego ciała i prewencja zaburzeń łaknienia w środowisku szkolnym
Dojrzewanie to taki czas w rozwoju człowieka, w którym ujawnić się może wiele
zaburzeń psychicznych i/lub zachowań ryzykownych, a zatem takich, które szkodzą
prawidłowemu fizycznemu i psychospołecznemu rozwojowi młodych ludzi. Dane
epidemiologiczne wskazują, że wzrasta liczba młodzieży ujawniającej zachowania
dysfunkcjonalne, a zatem niosące niebezpieczeństwo negatywnych konsekwencji zarówno dla
ich fizycznego i psychicznego dobrostanu, jak i dla funkcjonowania jej otoczenia
społecznego.
Na szczęście, podobnie jak z pomocą odpowiednich działań można przygotowywać dzieci
na wejście w okres dojrzewania, tak też można zapobiegać zaburzeniom, dla których
ekspresji dojrzewanie jest okresem sensytywnym. Nieocenioną rolę odgrywają w tym
procesie nauczyciele, wychowawcy, trenerzy, pedagodzy czy psychologowie szkolni. Bywa, że
to oni właśnie, wcześniej niż rodzice, dostrzegają niepokojące zmiany w zachowaniu
dzieci i młodzieży. Zdarza się nawet, że są pierwszymi osobami, którym młodzi
powierzają swoje troski. Adresatem niniejszej książki są właśnie nauczyciele,
wychowawcy i inne osoby pracujące w placówkach oświatowych i pozostające w stałym
kontakcie z dziećmi i młodzieżą.
Głównym celem książki jest – z jednej strony – wyposażenie
pracowników szkół w niezbędną wiedzę konieczną dla uruchomienia wśród młodzieży
działań profilaktycznych przeciwdziałających zaburzeniom łaknienia oraz
nieprawidłowościom w sferze spostrzegania własnego ciała, z drugiej – przedstawienie
konkretnych narzędzi służących do celów prewencyjnych w postaci gotowych scenariuszy
zajęć.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Specyfika działań profilaktycznych na terenie szkoły
1.1. Czym jest profilaktyka?
1.1.1. Definicja i poziomy profilaktyki
1.1.2. Czynniki ryzyka versus czynniki chroniące
1.1.3. Strategie profilaktyczne
1.2. Szkolne programy profilaktyczne
1.2.1. Podstawy prawne profilaktyki realizowanej w szkole
1.2.2. Specyfika profilaktyki w szkole
Rozdział 2. Spostrzeganie siebie i własnego ciała
2.1. Czym jest piękno?
2.1.1. W imię urody
2.1.2. Ideał piękna dzisiaj
2.2. Scenariusze warsztatów profilaktycznych
2.2.1. Kobieta idealna, czyli wzorzec kobiecego ciała – warsztaty A
2.2.2. Czym jest piękno? – warsztaty B
2.3. Normatywne zmiany w okresie adolescencji
2.3.1. Dojrzewanie biologiczne
2.3.2. Formowanie własnej tożsamości
2.4. Samoocena w okresie adolescencji
2.4.1. Czym jest i jak kształtuje się samoocena?
2.4.2. Czynniki warunkujące adekwatną samoocenę
2.5. Scenariusze warsztatów profilaktycznych
2.5.1. Znam swoje myśli i uczucia i potrafię je komunikować – warsztaty C
2.5.2. Moje mocne i słabe strony – warsztaty D
2.5.3. Porażka to nie koniec świata, to nowy początek – warsztaty E
2.5.4. Akceptacja jako punkt wyjścia do pracy nad sobą – warsztaty F
2.5.5. Wartość kobiety a jej powierzchowne atrybuty – warsztaty G
2.6. Wizerunek własnego ciała
2.6.1. Formowanie obrazu ciała
2.6.2. Gdy obraz ciała jest zaburzony…
2.7. Zaburzenia łaknienia jako niekonstruktywna forma adaptacji
2.7.1. Uwarunkowania zaburzeń łaknienia
2.7.2. Rozpoznawanie zaburzeń łaknienia
2.8. Scenariusze warsztatów profilaktycznych
2.8.1. Kultura pełna sprzecznych przekazów – warsztaty H
2.8.2. Paradoks dążenia do ideału – warsztaty I
Rozdział 3. Żyję zdrowo
3.1. Dlaczego (nie) jemy?
3.2. Mity związane z odchudzaniem i stosowaniem diet
3.3. Kształtowanie świadomości żywieniowej
3.4. Scenariusze warsztatów profilaktycznych
3.4.1. Jeśli nie dieta, to co? – warsztaty J
3.4.2. Racjonalne odżywianie i zdrowy styl życia – warsztaty K
Literatura
150 stron, B5, oprawa miękka