„Osoba z niepełnosprawnością a instytucje pomocowe” to opracowanie,
którego przedmiotem jest uczestnictwo osób niepełnosprawnych w przestrzeni publicznej
oraz efektywność systemu wsparcia i zabezpieczenia tej grupy.
Publikacja ma na celu uświadomienie odpowiednim instytucjom konieczności
interdyscyplinarnego podejścia do problemów niepełnosprawności i przełamywania barier
wynikających ze stereotypów.
W książce zwrócono szczególną uwagę na wyjątkowość, odmienność i
różnorodność niepełnosprawności. Poszczególne rozdziały zostały zobrazowane
studiami przypadku (case). Niektóre z nich opracowano przy aktywnym współudziale
praktyków.
W publikacji można znaleźć omówienie m.in.:
społeczno-ekonomicznych kontekstów niepełnosprawności,
teoretycznych podstaw podmiotowego i przedmiotowego traktowania osoby niepełnosprawnej,
instytucjonalnych aspektów wsparcia osób niepełnosprawnych w Polsce,
organizacji pozarządowych w procesie integracji i budowania społeczeństwa bez barier,
profilu osoby niepełnosprawnej,
dobrych praktyk pracy z osobą niepełnosprawną.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1
Ewolucja postaw wobec kwestii postrzegania niepełnosprawności
1.Aspekty historyczne
2.Rozwój praktyki i teorii opieki nad osobami niepełnosprawnymi w Polsce
3.Niepełnosprawność jako kwestia społeczna
4.Pomoc społeczna i profilaktyka socjalna jako instrumenty łagodzenia sytuacji
niepełnosprawności
5."Nie ma kaleki, jest człowiek" - zasada podmiotowego traktowania osoby
niepełnosprawnej w środowisku
6.Współczesne bariery i zagrożenia integracji osób niepełnosprawnych
7.Znaczenie pracy w procesie integracji
Rozdział 2
Teoretyczne podstawy podmiotowego i przedmiotowego traktowania osoby
niepełnosprawnej
1.Model medyczny niepełnosprawności
1.1.Niepełnosprawni o niepełnosprawności
1.2.Zależność a autonomia
2.Geneza podmiotowości i jej interdyscyplinarność
2.1.Podmiot w koncepcji Kartezjusza
2.2.1.Kant a problem podmiotu i podmiotowości
2.3.G.H. Mead - "ja podmiotowe" (I) i "ja przedmiotowe" (me)
2.4.Podmiotowość a prawa człowieka
3.Społeczny model niepełnosprawności
4.Stygmatyzacja a autostygmatyzacja
4.1.Tożsamość społeczna i tożsamość osobowa
4.2.Tożsamość ego
4.3.Stygmatyzacja a typizacja
5.Stereotypy i uprzedzenia. Obraz osoby z niepełnosprawnością w społeczeństwie i w
mediach
6.Potrzeba kreowania wizerunku?
7.Reverse mainstreaming?
Rozdział 3
Instytucjonalne aspekty wsparcia osób niepełnosprawnych w Polsce
1.Na drodze do europejskiego modelu wsparcia społecznego osób
niepełnosprawnych
2.Polski model wspomagania osób niepełnosprawnych
2.1.Nowa rola administracji samorządowej w procesie integracji osób niepełnosprawnych
2.2.Zadania podmiotów samorządowych
2.3.Sektor non-profit między nadzieją a koniecznością
2.4.Dylematy rynku pracy i zatrudnienie osób niepełnosprawnych
Rozdział 4
Organizacje pozarządowe w procesie integracji i budowania społeczeństwa bez
barier
1.Historia organizacji pozarządowych
2.System "wsparcia" osób z niepełnosprawnością w czasach PRL
3.System orzecznictwa a bariery społeczne
4.Podstawy prawne działania organizacji pozarządowych
4.1.Fundacje i stowarzyszenia
5.Integracja - konteksty definicyjne
6.Działania podmiotowe na rzecz osób z niepełnosprawnością (wybrane organizacje
pozarządowe)
7.Organizacje pozarządowe a administracja samorządowa
8.Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej KOCHANI
8.1.Wywiad z E. Suchcicką, prezesem Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem
Downa Bardziej KOCHANI, matką 21-letniej Natalii z zespołem Downa
9.Fundacja na Rzecz Rodzin Dzieci z Autyzmem i Innymi Dysfunkcjami OKNO
9.1.Wywiad z M. Okrzasą, prezesem Fundacji OKNO, terapeutką integracji sensorycznej,
psychologiem
10.Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
10.1.Wywiad z W. Piętką, pracownikiem Centrum Integracja w Warszawie prowadzonym przez
Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji w Warszawie
Rozdział 5
Osoba z niepełnosprawnością jako (anty)podmiot działań instytucji pomocowych
i środowiskowych
1.Osoby z niepełnosprawnością w systemie edukacji
1.1.Kształcenie integracyjne: za i przeciw
1.2.Czy reforma edukacji?
1.3.Edukacja włączająca i co dalej?
2.Osoby z niepełnosprawnością w Domach Pomocy Społecznej
2.1.Edukacja włączająca i co dalej?
3.Wywiady o niepełnosprawności
3.1.Wywiad z panią Katarzyną, matką Mateusza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
3.2.Wywiad z panią Anną, matką Jakuba z mózgowym porażeniem dziecięcym
3.3.Rozmowa z panią Marią, matką Stasia z zespołem Downa
3.4.Wywiad z A. Górecką, dyrektorką przedszkola integracyjnego (odpowiedzi na pytania
udzieliła A.Górecka po wcześniejszym ich zebraniu od zespołu wychowawców)
3.5.Wywiad z mamą 1,5-rocznego Franka z zespołem Downa
3.6.Wywiad z panią Marzeną, wolontariuszką pracującą z osobami niepełnosprawnymi,
nauczycielką w szkole specjalnej
3.7.Wywiad z osobą z niepełnosprawnością ruchową
3.8.Wywiad z panią Beata, córką pani Krystyny - osoby z niepełnosprawnością po
udarze mózgu
3.9.Wywiad z osobą opiekującą się osobą przewlekle chorą - panią Urszulą
4.Niepełnosprawność w zwierciadle własnych doświadczeń - przegląd wybranych badań
4.1.Oblicza niepełnosprawności
Bibliografia
Indeks
430 stron, A5, oprawa miękka