Diagnoza typów uczniów
Jakimi typami uczniów są twoi podopieczni?
Czym charakteryzuje się typ intelektualny?
Jakie zadania są najlepsze dla typu emocjonalnego?
Jak zaangażować i zmotywować typ działający?
Co wpływa na wyniki osiągane przez typ współpracujący?
Jak, pracując z grupą, dotrzeć do każdego ucznia?
Diagnoza typów uczniów została napisana przez praktyków dla praktyków i stanowi
odpowiedź na aktualne potrzeby i problemy współczesnej edukacji.
Autorzy, opierając się na własnym bogatym doświadczeniu i wynikach najnowszych
badań, pokazują, jak poprawnie zdiagnozować ucznia: jego styl uczenia się, sposób
rozumienia i postrzegania świata. Wyjaśniają też, jak wielkie znaczenie dla sukcesów
uczniów ma sam nauczyciel – jego postawa i styl nauczania.
Dzięki kompleksowemu omówieniu czterech podstawowych typów inteligencji i stylów
uczenia się oraz wielu skutecznych i sprawdzonych metod indywidualizowania nauki dowiesz
się, jak dobrać odpowiedni styl prowadzenia zajęć do typów twoich uczniów i
poprawić osiągane wyniki. Praktyczne rady podpowiedzą ci, jak udoskonalić i usprawnić
codzienną pracę z dużymi i zróżnicowanymi klasami, a zawarte w książce przejrzyste
arkusze i ankiety diagnostyczne ułatwią zrozumienie indywidualnego zachowania ucznia,
jego możliwości i ograniczeń.
Dzięki tej książce dowiesz się, jak nauczyć wszystkich, tego samego i w tym samym
czasie, ale w indywidualny sposób!
Roswitha Riebisch – ukończyła studia pedagogiczne w zakresie matematyki i
sportu oraz pedagogiki terapeutycznej; pracowała jako nauczycielka w szkole w Berlinie, a
także jako pedagog i terapeuta w szkole w Neuwied, gdzie była odpowiedzialna za
indywidualne wspieranie uczniów, kierowanie działem terapii, przyjmowanie nowych
uczniów i integrację zespołów klasowych. Zajmowała się również wsparciem
metodyczno-dydaktycznym nauczycieli oraz doradztwem wychowawczym. Uczestniczyła w
projekcie dotyczącym rozwoju szkół w aspekcie orientowania osobowego nauczycieli,
prowadziła seminaria na ten temat jako wykładowca w Instytucie Doskonalenia i
Dokształcania Nauczycieli w Moguncji.
Hubert Luszczynski – ukończył studia z politologii, historii i geografii na
Wydziale Pedagogiki Szkół Średnich Uniwersytetu im. Jana Gutenberga w Moguncji,
pracował jako nauczyciel w szkole średniej, wykładowca i moderator w Centrum
Kształcenia Politycznego w Koblencji. Był osobistym asystentem wiceministra kultury w
Ministerstwie Kultury w Moguncji, dyrektorem szkoły i inspektorem wydziału szkół
ponadgimnazjalnych i zbiorczych. Prowadzi seminaria doskonalące dla nauczycieli i
pracowników nadzoru pedagogicznego. Jest autorem licznych artykułów dotyczących
rozwoju osobowego, partnerskiej kultury szkolnej, marketingu szkolnego, zarządzania
jakością i polsko-niemieckiego partnerstwa szkół. W kwietniu 2013 otrzymał od
prezydenta Krakowa odznaczenie Honoris Gratia.
Przedmowa
Rozdział 1
Wprowadzenie do tematu
Rozdział 2
Typologia uczniów
2.1. Cztery podstawowe typy uczniów
2.2. Mocne i słabe strony czterech typów
2.3. Typ a temperament
Rozdział 3
Przykładowy opis i analiza przypadku dziecka
3.1. Zebranie faktów
3.2. Arkusz do diagnozy typu ucznia
3.3. Przyporządkowanie typu a indywidualny profil zdolności
3.4. Postępowanie z typami mieszanymi
3.5. Niebezpieczeństwa związane z posługiwaniem się typologią
Rozdział 4
Cztery podstawowe typy uczniów i adekwatne do nich zachowania nauczycieli
4.1. Podjęcie decyzji
4.2. Kompetencje kluczowe
4.3. Wspieranie mocnych stron – wyrównywanie trudności edukacyjnych
4.4. Podjęcie uchwały
4.5. Lista pomysłów i wskazówek metodycznych dostosowanych do typu ucznia
4.6. Podsumowanie
Rozdział 5
Moja postawa jako nauczyciela i jej oddziaływanie na cztery podstawowe typy
uczniów
5.1. Jakie jest moje zachowanie na lekcji?
5.2. Nauczyciel typ intelektualny
5.3. Nauczyciel typ współpracujący
5.4. Nauczyciel typ działający
5.5. Nauczyciel typ emocjonalny
Rozdział 6
Heterogeniczność osobowości uczniów i nauczycieli a codzienność szkolna
6.1. Ułatwianie pracy nauczyciela dzięki typologii uczniów
6.2. Tworzenie profilu klasy
Rozdział 7
Ewaluacja wniosków
Rozdział 8
Najważniejsze wskazówki
Rozdział 9
Perspektywa
Załączniki
Załącznik 1 Miejsce naszej koncepcji wśród różnych teorii rozwoju szkoły
Załącznik 2a Arkusz obserwacji osobowości ucznia i sytuacji w klasie
Załącznik 2b Ankieta dla ucznia
Załącznik 2c Wskazówki do ustrukturyzowanej rozmowy wychowawcy z rodzicem
Załącznik 3a Arkusz do diagnozy typu ucznia
Załącznik 3b Tabela oceny wyników arkusza diagnostycznego
Załącznik 4 Cztery podstawowe typy uczniów oraz oczekiwane zachowania nauczyciela
Załącznik 5 Indywidualny katalog działań
Załącznik 6 Arkusz ewaluacyjny
Załącznik 7 Krótka charakterystyka czterech typów zachowań uczniów
Bibliografia
160 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka