|
OCHRONA KONSUMENTÓW W UMOWACH UBEZPIECZENIOWYCH
WIĘCKO-TUŁOWIECKA M. wydawnictwo: LEXISNEXIS , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 110.00 Twoja cena 104,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ochrona konsumentów w umowach ubezpieczenia
Publikacja Ochrona konsumentów w umowach ubezpieczenia jest całościowym
opracowaniem problematyki tego szczególnego rodzaju umowy cywilnej.
Przepisy dotyczące ochrony konsumentów w omawianym zakresie znajdują się zarówno
w dyrektywach, rozporządzeniach Komisji Europejskiej, Kodeksie cywilnym, jak i w ustawach
nie tylko stricte ubezpieczeniowych, lecz także dotyczących np. nieuczciwych praktyk
rynkowych czy ochrony danych osobowych.
Część przepisów ma charakter ogólny, umożliwiający różnorodną interpretację
(np. pojęcie naprawienia szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym). Inne zagadnienia
regulowane są z kolei bardzo fragmentarycznie (np. ubezpieczenia grupowe). Może to
powodować problemy interpretacyjne, ale również skutkować utrudnieniami w uzyskaniu
świadczenia pieniężnego od ubezpieczyciela. Nie tylko jednak normy prawne są istotne w
kontekście umowy ubezpieczenia. Równie ważne są ogólne warunki ubezpieczenia, a
także akty tzw. prawa miękkiego. Dlatego autorka w niniejszej publikacji omawia je
wszystkie, a oprócz rozważań teoretycznych prezentuje również praktyczne problemy
stosowania regulacji z zakresu ochrony konsumentów w umowach ubezpieczenia oraz możliwe
do zastosowania procedury dochodzenia roszczeń.
Książka skierowana jest głównie do praktyków stosujących prawo, w tym
szczególnie do radców prawnych, adwokatów, podmiotów dochodzących roszczeń od
ubezpieczycieli, jak również pracowników administracji publicznej oraz pracowników
zakładów ubezpieczeń. Problematyka poruszana w opracowaniu jest częścią zajęć
dydaktycznych w ramach prawa cywilnego, dlatego publikacja może być również
wykorzystana przez studentów chcących pogłębić swoją wiedzę.
Małgorzata Więcko-Tułowiecka – doktor nauk prawnych, radca
prawny, specjalista z zakresu prawa ubezpieczeń gospodarczych, praw konsumenta i prawa
cywilnego, mediator, ekspert Biura Rzecznika Ubezpieczonych, ekspert Europejskiego Urzędu
Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA), ekspert Europejskiej
Sieci ds. Rozstrzygania Sporów w Zakresie Usług Finansowych (Fin-Net), członek zarządu
Fundacji Edukacji Ubezpieczeniowej, autorka i współautorka kilkudziesięciu publikacji z
zakresu prawa ubezpieczeń gospodarczych oraz bancassurance.
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ I. Podstawy prawne ochrony konsumentów ubezpieczeń majątkowych i
osobowych
1. Geneza prawa ochrony konsumentów i strategia polityki konsumenckiej
2. Normatywna koncepcja konsumenta ze szczególnym uwzględnieniem konsumenta w umowie
ubezpieczenia
3. Charakterystyka prawa wspólnotowego w zakresie umowy ubezpieczenia i jego
implementacja w Polsce
3.1. Dyrektywy dotyczące działalności ubezpieczeniowej
3.2. Dyrektywy dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych i odpowiedzialności za wypadki
drogowe
3.3. Inne przepisy prawa unijnego mające zastosowanie do konsumentów umów ubezpieczenia
4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ II. Podstawy stosunków prawnych w umowie ubezpieczenia
1. Charakterystyka polskich regulacji prawnych w zakresie ubezpieczeń majątkowych i
osobowych
2. Umowa ubezpieczenia - istota, rodzaje
2.1. Podstawowe cechy konstrukcyjne umowy ubezpieczenia
2.2. Świadczenia stron umowy ubezpieczenia
2.3. Rodzaje ryzyka ubezpieczeniowego i podział umów ubezpieczenia
3. Rola wzorca umownego w ubezpieczeniach dobrowolnych
3.1. Funkcje wzorców umownych we współczesnym obrocie konsumenckim
3.2. Charakterystyka prawna ogólnych warunków ubezpieczenia
4. Regulacje pozaprawne w zakresie umowy ubezpieczenia
4.1. Regulacje polskie
4.2. Regulacje unijne
5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ III. Skargi jako istotny wyznacznik charakterystyki rynku ubezpieczeń
majątkowych i osobowych
1. Stanowisko Komisji Europejskiej w zakresie roli skarg konsumentów w sferze strategii
polityki konsumenckiej
2. Szczegółowe problemy konsumentów w umowach ubezpieczenia zidentyfikowane przez
Komisję Europejską
2.1. Dochodzenie roszczeń zbiorowych przez konsumentów
2.2. Kompensata szkód poniesionych w wypadkach transgranicznych
2.3. Transakcje wiązane jako niebezpieczne praktyki na rynku ubezpieczeń majątkowych i
osobowych
2.4. Transgraniczne umowy ubezpieczenia zawierane na odległość
2.5. Dyskryminacja w ubezpieczeniach majątkowych i osobowych
3. Analiza skarg dotyczących ubezpieczeń majątkowych i osobowych w Polsce - główne
problemy rynku ubezpieczeniowego z perspektywy konsumentów
3.1. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych
3.2. Ubezpieczenie autocasco
3.3. Ubezpieczenie osobowe
3.4. Ubezpieczenia związane z usługami świadczonymi przez banki
4. Skargi dotyczące umów ubezpieczenia w Wielkiej Brytanii - wybrane zagadnienia
4.1. Ubezpieczenia spłaty kredytu (Payment Protection Insurance - PPI)
4.2. Ubezpieczenia komunikacyjne
5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV. Środki prawne stosowane w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości
występujących na polskim rynku ubezpieczeń majątkowych i osobowych
1. Nadzór nad prowadzeniem działalności ubezpieczeniowej
1.1. Komisja Nadzoru Finansowego
1.2. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
1.3. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
1.4. Najwyższa Izba Kontroli
2. Sądowa kontrola działalności ubezpieczeniowej
2.1. Dostęp konsumenta do sądu w sprawach indywidualnych (access to justice)
2.2. Uproszczone procedury sądowe dochodzenia roszczeń przez konsumentów
2.3. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
2.4. Sądy polubowne
3. Stosowane w praktyce polskiej pozasądowe metody rozwiązywania sporów dotyczących
ubezpieczeń majątkowych i osobowych
3.1. Ogólne założenia, funkcje i problemy alternatywnych metod rozwiązywania sporów
(ADR)
3.2. Mediacja
3.3. Postępowanie reklamacyjne w zakresie umów ubezpieczenia
3.4. Rzecznik Ubezpieczonych
3.5. Arbitraż Bankowy
3.6. FIN-NET (Financial Dispute Resolution Network)
3.7. Podsumowanie
Uwagi końcowe i wnioski
Wykaz aktów prawnych
Bibliografia
344 strony, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|