ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

JAWNOŚĆ I JEJ OGRANICZENIA TOM 10 PRZECIWDZIAŁANIE PRZESTĘPCZOŚCI


MAJEWSKI J. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 130.80 Twoja cena  124,26 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Jawność i jej ograniczenia

Tom 10 Przeciwdziałanie przestępczości


Niniejsza monografia stanowi pierwsze w krajowej literaturze prawniczej opracowanie odnoszące się do problematyki przetwarzania danych w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom, zaprezentowanej głównie z perspektywy karnoprawnej.

Praca składa się z trzech zasadniczych części.

Pierwsza koncentruje się na wysoce aktualnych zagadnieniach przetwarzania danych przez organy ścigania i bezpieczeństwa publicznego w warunkach szybkiego rozwoju technologii informacyjnych.

Druga stanowi próbę analizy i oceny funkcjonującego w płaszczyźnie krajowej modelu karnoprawnych ograniczeń jawności w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom.

Ostatnia część monografii dotyczy z kolei szerokiego spektrum problemów zawierających się w temacie prawnokarnej ochrony uprawnień służb państwowych odpowiedzialnych za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im do gromadzenia informacji.


Autorzy
Wykaz skrótów
Wykaz literatury

Rozdział I. Dane telekomunikacyjne jako środek inwigilacji masowej w demokratycznym państwie prawa
Wprowadzenie
§ 1. Europejskie standardy prawne w dziedzinie przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze telekomunikacyjnym
i łączności elektronicznej
§ 2. Dyrektywa 2006/24/WE i ocena jej implementacji przez Komisję Europejską
I. Standard unijny
II. Ocena wdrożenia dyrektywy 2006/24/WE w krajach UE przez Komisję Europejska
1. Uwagi wstępne
2. Ograniczenie celu retencji danych
3. Kontrola dostępu do danych
§ 3. Kontrola dostępu do danych telekomunikacyjnych w wybranych państwach Unii Europejskiej
I. Uwaga wstępna
II. Francja
III. Włochy
IV. Wielka Brytania
1. Uwagi wstępne
2. Cele udostępniania danych
3. Warunki udostępniania danych
4. Organy kontroli zewnętrznej dostępu do danych
5. Nowa ustawa (DRIP)
V. Republika Federalna Niemiec
1. Uwagi wstępne
2. Udostępnianie danych w celu ścigania przestępstw
3. Dane "statyczne"
4. Obowiązek notyfikacji
5. Udostępnianie danych w celu wykonywania ustawowych zadań przez federalne i krajowe służby wywiadowcze
6. Zasada subsydiarności
7. Usuwanie zbędnych danych telekomunikacyjnych
§ 4. Prawne ograniczenia możliwości uzyskiwania danych telekomunikacyjnych osób, w stosunku do których obowiązują przepisy o ochronie tajemnicy zawodowej (dziennikarze, adwokaci)
I. Uwagi wstępne
II. Ochrona dziennikarskich źródeł informacji w ustawodawstwie państw europejskich
III. Ochrona dziennikarskich źródeł informacji w postępowaniu przygotowawczym
IV. Identyfikacja źródeł informacji na podstawie danych telekomunikacyjnych
§ 5. Podsumowanie
§ 6. Regulacja prawna retencji danych telekomunikacyjnych w Polsce
I. Uwagi wstępne
II. Wdrożenie dyrektywy 2006/24/WE
1. Uwagi wstępne
2. Regulacje zawarte w prawie telekomunikacyjnym
A. Uwaga wstępna
B. Podmioty zobowiązane do zatrzymywania danych
C. Kategorie danych podlegających retencji
D. Dostęp do danych
III. Zaskarżenie implementacji dyrektywy do Trybunału
Konstytucyjnego
1. Uwaga wstępna
2. Wniosek grupy posłów Klubu Parlamentarnego SLD
3. Wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich
4. Wniosek Prokuratora Generalnego
IV. Unieważnienie dyrektywy retencyjnej
V. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego
1. Wprowadzenie
2. Uzasadnienie orzeczenia - uwagi ogólne
A. Wprowadzenie
B. Podstawy prawne czynności operacyjno-rozpoznawczych
C. Rodzaje środków inwigilacji
3. Uzasadnienie rozstrzygnięcia w przedmiocie retencji danych i rozwiązania legislacyjne proponowane przez Trybunał Konstytucyjny
§ 7. Postulaty de lege ferenda
Zakończenie

Rozdział II. Analiza i ocena przyjętego w krajowym porządku prawnym modelu karnoprawnych ograniczeń jawności w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
Wprowadzenie
Część I. Istota jawności i znaczenie jej ograniczeń w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom 
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Ograniczenia jawności i ich znaczenie w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 3. Gwarancje jawności i dopuszczalności jej ograniczeń w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom w świetle standardów międzynarodowych i konstytucyjnych
Część II. Analiza krajowych rozwiązań karnoprawnych limitujących jawność w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Instrumenty karnoprawnej ochrony informacji niejawnych w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom na tle zasad i celów kryminalizacji
§ 3. Karnoprawna ochrona informacji niejawnych w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom w świetle regulacji art. 265 § 1-3 i art. 266 § 2 KK
I. Wstęp
II. Znaczenie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych dla interpretacji znamion przestępstw z art. 265 § 1-3 oraz art. 266 § 2 KK w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
III. Problem zasięgu podmiotowego przestępstw z art. 265 § 1-3 i art. 266 § 2 KK
IV. Problematyka znamion o charakterze przedmiotowym w ramach przestępstw z art. 265 § 1-3 i art. 266 § 2 KK 
V. Problemy strony podmiotowej przestępstw z art. 265 § 1-3 i art. 266 § 2 KK
VI. Ukształtowanie zagrożenia karnego
VII. Jak ścigać
§ 4. Znaczenie regulacji art. 266 § 1 KK dla ochrony informacji niejawnych w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 5. Interesy wymiaru sprawiedliwości a karnoprawna ochrona informacji niejawnych w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 6. Ochrona informacji niejawnych związanych z obszarem monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom na gruncie innych przepisów KK
§ 7. Regulacje pozakodeksowe wobec problemu ochrony informacji niejawnych związanych z obszarem monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 8. Interes publiczny a ochrona informacji niejawnych w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 9. Wnioski de lege ferenda

Rozdział III. Prawnokarna ochrona uprawnień służb państwowych odpowiedzialnych za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im do gromadzenia informacji - de lege lata oraz de lege ferenda
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Funkcja i doniosłość uprawnienia do uzyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji w działalności służb państwowych odpowiedzialnych za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im. Typowe ustawowe ujęcie tego uprawnienia
§ 3. Omówienie uprawnień do uzyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji przysługujących wybranym służbom państwowym odpowiedzialnym za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im na przykładzie Policji
I. Uwagi ogólne
II. Uprawnienia "ogólne" w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych (art. 15 PolicjaU)
III. Kontrola operacyjna (art. 19 PolicjaU)
IV. Prowokacja (art. 19a PolicjaU)
V. Niejawne nadzorowanie (art. 19b PolicjaU)
VI. Prawo do uzyskiwania, gromadzenia, sprawdzania i przetwarzania informacji (art. 20, 20c, 20d, 21a-21n PolicjaU)
§ 4. Zakres kryminalizacji czynów uniemożliwiających lub utrudniających uzyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji służbom państwowym odpowiedzialnym za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im
§ 5. Analiza typów czynów zabronionych nakierowanych na ochronę uprawnień służb państwowych odpowiedzialnych za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im do gromadzenia informacji
§ 6. Ocena unormowań wyznaczających de legę lata granice oraz intensywność prawnokarnej ochrony uprawnień służb państwowych odpowiedzialnych za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im do gromadzenia informacji

Indeks rzeczowy


250 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022