|
JAWNOŚĆ I JEJ OGRANICZENIA TOM 10 PRZECIWDZIAŁANIE PRZESTĘPCZOŚCI
MAJEWSKI J. RED. wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 130.80 Twoja cena 124,26 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jawność i jej ograniczenia
Tom 10 Przeciwdziałanie przestępczości
Niniejsza monografia stanowi pierwsze w krajowej literaturze prawniczej opracowanie
odnoszące się do problematyki przetwarzania danych w obszarze monitorowania, wykrywania
i zapobiegania przestępstwom, zaprezentowanej głównie z perspektywy karnoprawnej.
Praca składa się z trzech zasadniczych części.
Pierwsza koncentruje się na wysoce aktualnych zagadnieniach przetwarzania danych
przez organy ścigania i bezpieczeństwa publicznego w warunkach szybkiego rozwoju
technologii informacyjnych.
Druga stanowi próbę analizy i oceny funkcjonującego w płaszczyźnie krajowej
modelu karnoprawnych ograniczeń jawności w obszarze monitorowania, wykrywania i
zapobiegania przestępstwom.
Ostatnia część monografii dotyczy z kolei szerokiego spektrum problemów
zawierających się w temacie prawnokarnej ochrony uprawnień służb państwowych
odpowiedzialnych za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im do
gromadzenia informacji.
Autorzy
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Rozdział I. Dane telekomunikacyjne jako środek inwigilacji masowej w
demokratycznym państwie prawa
Wprowadzenie
§ 1. Europejskie standardy prawne w dziedzinie przetwarzania danych osobowych i ochrony
prywatności w sektorze telekomunikacyjnym
i łączności elektronicznej
§ 2. Dyrektywa 2006/24/WE i ocena jej implementacji przez Komisję Europejską
I. Standard unijny
II. Ocena wdrożenia dyrektywy 2006/24/WE w krajach UE przez Komisję Europejska
1. Uwagi wstępne
2. Ograniczenie celu retencji danych
3. Kontrola dostępu do danych
§ 3. Kontrola dostępu do danych telekomunikacyjnych w wybranych państwach Unii
Europejskiej
I. Uwaga wstępna
II. Francja
III. Włochy
IV. Wielka Brytania
1. Uwagi wstępne
2. Cele udostępniania danych
3. Warunki udostępniania danych
4. Organy kontroli zewnętrznej dostępu do danych
5. Nowa ustawa (DRIP)
V. Republika Federalna Niemiec
1. Uwagi wstępne
2. Udostępnianie danych w celu ścigania przestępstw
3. Dane "statyczne"
4. Obowiązek notyfikacji
5. Udostępnianie danych w celu wykonywania ustawowych zadań przez federalne i krajowe
służby wywiadowcze
6. Zasada subsydiarności
7. Usuwanie zbędnych danych telekomunikacyjnych
§ 4. Prawne ograniczenia możliwości uzyskiwania danych telekomunikacyjnych osób, w
stosunku do których obowiązują przepisy o ochronie tajemnicy zawodowej (dziennikarze,
adwokaci)
I. Uwagi wstępne
II. Ochrona dziennikarskich źródeł informacji w ustawodawstwie państw europejskich
III. Ochrona dziennikarskich źródeł informacji w postępowaniu przygotowawczym
IV. Identyfikacja źródeł informacji na podstawie danych telekomunikacyjnych
§ 5. Podsumowanie
§ 6. Regulacja prawna retencji danych telekomunikacyjnych w Polsce
I. Uwagi wstępne
II. Wdrożenie dyrektywy 2006/24/WE
1. Uwagi wstępne
2. Regulacje zawarte w prawie telekomunikacyjnym
A. Uwaga wstępna
B. Podmioty zobowiązane do zatrzymywania danych
C. Kategorie danych podlegających retencji
D. Dostęp do danych
III. Zaskarżenie implementacji dyrektywy do Trybunału
Konstytucyjnego
1. Uwaga wstępna
2. Wniosek grupy posłów Klubu Parlamentarnego SLD
3. Wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich
4. Wniosek Prokuratora Generalnego
IV. Unieważnienie dyrektywy retencyjnej
V. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego
1. Wprowadzenie
2. Uzasadnienie orzeczenia - uwagi ogólne
A. Wprowadzenie
B. Podstawy prawne czynności operacyjno-rozpoznawczych
C. Rodzaje środków inwigilacji
3. Uzasadnienie rozstrzygnięcia w przedmiocie retencji danych i rozwiązania legislacyjne
proponowane przez Trybunał Konstytucyjny
§ 7. Postulaty de lege ferenda
Zakończenie
Rozdział II. Analiza i ocena przyjętego w krajowym porządku prawnym modelu
karnoprawnych ograniczeń jawności w obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania
przestępstwom
Wprowadzenie
Część I. Istota jawności i znaczenie jej ograniczeń w obszarze monitorowania,
wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Ograniczenia jawności i ich znaczenie w obszarze monitorowania, wykrywania i
zapobiegania przestępstwom
§ 3. Gwarancje jawności i dopuszczalności jej ograniczeń w obszarze monitorowania,
wykrywania i zapobiegania przestępstwom w świetle standardów międzynarodowych i
konstytucyjnych
Część II. Analiza krajowych rozwiązań karnoprawnych limitujących jawność w
obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Instrumenty karnoprawnej ochrony informacji niejawnych w obszarze monitorowania,
wykrywania i zapobiegania przestępstwom na tle zasad i celów kryminalizacji
§ 3. Karnoprawna ochrona informacji niejawnych w obszarze monitorowania, wykrywania i
zapobiegania przestępstwom w świetle regulacji art. 265 § 1-3 i art. 266 § 2 KK
I. Wstęp
II. Znaczenie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych dla interpretacji znamion
przestępstw z art. 265 § 1-3 oraz art. 266 § 2 KK w obszarze monitorowania, wykrywania
i zapobiegania przestępstwom
III. Problem zasięgu podmiotowego przestępstw z art. 265 § 1-3 i art. 266 § 2 KK
IV. Problematyka znamion o charakterze przedmiotowym w ramach przestępstw z art. 265 §
1-3 i art. 266 § 2 KK
V. Problemy strony podmiotowej przestępstw z art. 265 § 1-3 i art. 266 § 2 KK
VI. Ukształtowanie zagrożenia karnego
VII. Jak ścigać
§ 4. Znaczenie regulacji art. 266 § 1 KK dla ochrony informacji niejawnych w obszarze
monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 5. Interesy wymiaru sprawiedliwości a karnoprawna ochrona informacji niejawnych w
obszarze monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 6. Ochrona informacji niejawnych związanych z obszarem monitorowania, wykrywania i
zapobiegania przestępstwom na gruncie innych przepisów KK
§ 7. Regulacje pozakodeksowe wobec problemu ochrony informacji niejawnych związanych z
obszarem monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 8. Interes publiczny a ochrona informacji niejawnych w obszarze monitorowania,
wykrywania i zapobiegania przestępstwom
§ 9. Wnioski de lege ferenda
Rozdział III. Prawnokarna ochrona uprawnień służb państwowych
odpowiedzialnych za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im do
gromadzenia informacji - de lege lata oraz de lege ferenda
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Funkcja i doniosłość uprawnienia do uzyskiwania, gromadzenia i przetwarzania
informacji w działalności służb państwowych odpowiedzialnych za monitorowanie i
wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im. Typowe ustawowe ujęcie tego uprawnienia
§ 3. Omówienie uprawnień do uzyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji
przysługujących wybranym służbom państwowym odpowiedzialnym za monitorowanie i
wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im na przykładzie Policji
I. Uwagi ogólne
II. Uprawnienia "ogólne" w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych (art. 15
PolicjaU)
III. Kontrola operacyjna (art. 19 PolicjaU)
IV. Prowokacja (art. 19a PolicjaU)
V. Niejawne nadzorowanie (art. 19b PolicjaU)
VI. Prawo do uzyskiwania, gromadzenia, sprawdzania i przetwarzania informacji (art. 20,
20c, 20d, 21a-21n PolicjaU)
§ 4. Zakres kryminalizacji czynów uniemożliwiających lub utrudniających uzyskiwanie,
gromadzenie i przetwarzanie informacji służbom państwowym odpowiedzialnym za
monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im
§ 5. Analiza typów czynów zabronionych nakierowanych na ochronę uprawnień służb
państwowych odpowiedzialnych za monitorowanie i wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie
im do gromadzenia informacji
§ 6. Ocena unormowań wyznaczających de legę lata granice oraz intensywność
prawnokarnej ochrony uprawnień służb państwowych odpowiedzialnych za monitorowanie i
wykrywanie przestępstw oraz zapobieganie im do gromadzenia informacji
Indeks rzeczowy
250 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|