Targi w gospodarce rynkowej
Strategia marketingowa organizacji pomijająca jej uczestnictwo w targach jest
strategią ułomną. Pozbawiona jest bowiem podstawowego środka komunikowania się
środowiska branżowego, a także strategicznego źródła informacji o partnerach,
sprzymierzeńcach, konkurentach, a nawet potencjalnych przeciwnikach.
Niniejsza praca ma w zamierzeniu jej Autorów nie tylko przybliżyć idee, cele i
koncepcje przedsięwzięć targowych, ale głównie dostarczyć informacji niezbędnych do
oceny szans sukcesu przedsiębiorstwa na targach.
Książka składa się z dwóch części.
Część pierwsza, teoretyczno-opisowa, oparta jest na publikacjach krajowych i
zagranicznych na temat targów. Zawiera ona uporządkowany przegląd poglądów
dotyczących ich istoty, funkcji i typów. Szczególną uwagę poświęcono
charakterystyce uczestników rynku targowego oraz długofalowym kierunkom przemian tego
rynku. Zaproponowano system mierników wielkości oraz rangi targów w skali mikro-, mezo-
i makroekonomicznej.
Druga część monografii zawiera unikatową analizę rzeczywistych struktur polskiego
rynku targowego, analizę koncentracji tego rynku oraz hierarchię miejskich ośrodków
targowych.
Opracowanie jest efektem zainteresowań pracowników Katedry Handlu i Instytucji
Rynkowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, w szczególności dwuletnich studiów
oraz analiz w ramach programu badań statutowych UEK.
Wstęp
Część pierwsza Targi w systemie powiązań uczestników rynku
1. Targi jako rynek - próba syntezy zakresu pojęciowego i cech wyróżniających
1.1. Definiowanie targów w piśmiennictwie ekonomicznym - ujęcie retrospektywne
1.2. Targi w ujęciu marketingowym
1.3. Targi a pozostałe rynki zorganizowane
1.4. Istota targów - próba syntezy
2. Targi i handel targowy
2.1. Targi jako forma rynku instytucjonalnego
2.2. Struktura rynku targowego
2.3. Główne cechy handlu targowego
3. Funkcje targów w gospodarce rynkowej
3.1. Uwarunkowania rozwojowe targów - czynniki zewnętrzne
3.2. Perspektywy rozwoju targów w świetle przewidywań ekspertów
3.3. "Targi będą się zmieniać, targi muszą się zmieniać"
3.4. Tradycyjne i współczesne ujęcia funkcji targów
3.5. Nowa orientacja funkcjonalna targów
3.6. Zmiany funkcji targów a nowe trendy w ich rozwoju
4. Mierniki targowe - statystyczne kryteria i metody pomiaru oraz porządkowania
rynku targowego
4.1. Ogólna klasyfikacja mierników targowych
4.2. Agregatowe (syntetyczne) wskaźniki targowe
4.3. Możliwości wykorzystania metody Bellingera dla wielokryterialnego pomiaru rynków
targowych
4.4. Taksonomiczne metody pomiaru i porządkowania rynków targowych
4.5. Analiza czynnikowa w pomiarze i klasyfikacji rynków targowych
4.6. Możliwości zastosowania mierników targowych na podstawie zasobów informacyjnych
Polskiej Korporacji Targowej (PKT)
5. Koszty udziału przedsiębiorstwa w targach - próba identyfikacji istoty,
struktury i determinant
5.1. Targi jako centrum generowania kosztów
5.2. Szczegółowa klasyfikacja kosztów targowych przedsiębiorstwa
5.3. Wskaźniki kosztowe targów
5.4. Identyfikacja współzależności zmiennych targowych efektywnościowych
5.5. Analiza "break - even - point" w ocenie efektywności uczestnictwa w
targach
Część druga Targi i ośrodki targowe w Polsce - analiza
statystyczno-przestrzenna
6. Dekoncentracja na polskim rynku wystawienniczym w drugiej dekadzie XXI wieku
6.1. Rynek targowy w Polsce w latach 1990-2012 - ogólna charakterystyka struktury i
dynamika zmian
6.2. Przestrzenny rozkład polskiego rynku targowego w świetle miar koncentracji
7. Struktura i tendencje zmian polskiego rynku targowego w latach 2000-2012
7.1. Targi w Polsce w latach 2000-2012 - próba periodyzacji rozwoju
7.2. Ośrodki targowe w Polsce - ogólna charakterystyka
7.3. Identyfikacja przestrzennego zróżnicowania rozwoju ośrodków targowych w Polsce w
latach 2007 - 2012 w świetle analizy wielowymiarowej
8. Koszty targowe w opinii przedsiębiorstw-wystawców - próba zdiagnozowania
8.1. Potencjał imprez targowych
8.2. Przemysł targowy w Polsce w latach 2008-2012
8.3. Koszty targowe z punktu widzenia przedsiębiorstw
8.4. Metodyka badania kosztów targowych
8.5. Profil przebadanych przedsiębiorstw
8.6. Struktura kosztów targowych w świetle badań
Kwestionariusz badawczy
Bibliografia
Indeks
165 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka